-
Vår dotter (blev 2 i februari) dricker numera vatten med en touch av rismjölk som "välling" på kvällen. Vår tanke var att avveckla vällingen men det gick inte riktigt som vi tänkt oss...SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:Gahhhhh vad gör man nu?Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
-
Slänger in en fråga här med. Har ni några erfarenheter av försäkringar i samband med allergier? Får man någon ersättning vid allergier och om man anmäler en allergi kan försäkringsbolaget skriva om försäkringen och lägga till att den inte i framtiden täcker andra allergier?
-
SmillaMilla skrev 2009-06-10 17:41:45 följande:Okej, hur gick det då?
Hon dricker den glatt! Mmmmm god välling!
80% vatten 20% rismjölk.... smaken är som baken!
-
Sojasläktingar är det i alla isglassar samt sorbéer i affärerna.SmillaMilla skrev 2009-06-10 20:44:18 följande:VA???? Soja i isglass?????
-
Vad?? Att jag har missat det här!? Nu är jag lycklig!Miralicia skrev 2009-06-10 20:55:09 följande:"Triumfs hallon/colapinnar" & "Coop Magi" (båda storpack) är utan, Även "Fruitz" (styckglass) från Diplom-Is är utan sojasläktingar, men det är de enda som jag hittat hittills.
-
Oj vad bra! Glukossirap reagerar dottern på. Ska åka till Coop imorgon!Miralicia skrev 2009-06-10 21:08:30 följande:Coop magi är desutom utan glukossirap så man int behöver fundera över ursprung på det om man skulle vara känslig för vete.
-
Antar att jag är dum... Har inte sökt något för merkostnader. Vet inte ens hur man gör
Har en son på 6 år som har haft mjölkfri kost sedan 5 år, han utreds nu även för gluten. (Har även pollenallergi och börjat med astmamediciner)
Dottern står på mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxt, sädesslag och äggfri kost. (Även hon visar tecken på pollenallergi)
Matkostnaderna skenar snabbt iväg...
-
Ansöker man om både vb och merkostnader hos FK? Är de "problem" som jag skrev om tillräckliga för att söka vb?Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 10:30:24 följande:Här vet man inte ens om man blir beviljad ett vb Jag hoppas då verkligen det.A har nu komjölksallergi, soja ( inkl sojalecitin ) baljväxter, havre, vete, morot, fisk, muskotnöt, plåster, mygg/geting, pollen och ägg.Utöver allergierna har hon även förkylningsutlöst astma och reagerar mkt på väderomslagen tyvärr.Så det blir mediciner både för allergierna varje dag + astmamediciner när de behövs.Matkostnaderna skenar iväg sanslöst snabbt det kan jag då hålla med om. Det är sjukt mkt pengar man lägger ut varje år på specialkost.Jag har ansökt om merkostnader oxå, men får väl se vad dom får för sig att besluta.
-
Vet inte hur många gånger jag har sagt till "provsmakartanter" att nej de ska inte erbjuda mina barn att smaka för de tål det inte. Som sagt det gäller att ALLTID vara på sin vakt. Även om nu barnen har koll på att de ska fråga mamma innan de stoppar något i munnen...Kavat skrev 2009-06-11 12:42:51 följande:När jag var och handlade så stod det en tant och delade ut brödbitar på i affären som smakprov och hon gick runt med sitt fat. Hittade mina två som sprang runt bland fruktdiskarna och så hörde jag tillsist någon som sa "ja, där är er mamma.""Jag tänkte bara kolla så det var ok att de fick smaka", men då sa er dotter att de inte tålde saker". Ja, "hon tål inte mjölk" började jag. Och det försäkrade hon att det inte var i och jag fortsätter och han tål inte vete... Oj, så snopen hon blev, när de inte fick äta och sa "men vad bra att jag frågade". Jaaa, det kan man ju säga....Hade lilleman varit själv hade han nog norpat åt sig utan att tveka. Och tanten fick sig nog en tankeställare. Förstår i övrigt mig inte på människor som ger saker till barn utan att fråga föräldrarna först. Oavsett allergier eller inte så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte vill att ens barn ska äta vad som helst av vem som helst...
-
Laktosen kan finnas i nästan allt. Så det blir till att läsa innehållsförteckningar....mrseriksson skrev 2009-06-11 13:23:37 följande:En fråga till om laktos:Om man ska prova att sluta med det för att se ifall man mår bättre vad ska man då undvika....??Mer än mjölk, fil, glass
-
Mina barn har tuggat dem utan problem från ett årsåldern.
Slippy skrev 2009-06-11 14:21:56 följande:Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf? -
Jag försöker mig på ett långskott.
Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?
-
Vi lyckades få mat allihopa på Café Taube. Men någon garanti för att undvika kontaminering går nog inte att få...2små2stora skrev 2009-06-13 08:47:44 följande:Försöker mig på en ny fråga. Vi ska till Göteborg om en vecka och kommer att bo på hotell. Är det någon som vet hur det är med allergi anpassad mat på Liseberg.
-
De jag menar går bort efter ett tag, är inte permanenta. de uppkommer pga att de tunna kärlen är för sköra (så som jag har förstått det). Har inte fått någon förklaring på varför våra barn lättare får sådana. Sonen har utredtts utan att finna någon förklaring och nu när dottern också har börjat få tänkte jag att det kanske kunde ha med allergin att göra. Kanske de har fått någon brist av något slag eller så kanske de har blivit "skadade" av att utsättas för saker de inte tål, precis som att tarmen kan bli känsligare. Lite tankar och mycket svammel från mig...Alicia05sMamma skrev 2009-06-12 14:12:20 följande:Jag har sånna. Har faktiskt aldrig tänkt på det
-
JA men då ska det nog inte vara några problem. Men det finns nog inget alternativ på menyn utan det blir till att vara jobbig allergimamma2små2stora skrev 2009-06-13 09:48:39 följande:Kontaminering är ok. Hon klarar en liten mängd av både soja och mjölk. Lunchen på tisdagen ska jag inte behöva oroa mig för den får hon på sjukhuset. Ska ringa hotellet och kolla hur de har det med allergimat där.
Rent protein och rena kolhydrater samt rena grönsaker borde ju finnas i alla kök... sedan är det bara till att förklara och komponera barnens rätt
-
Behöver inte ens trycka på länken för att förstå vilken tråd det är... blir så j*vla förbannad! Måste nog snart gå och göra något annat...Kavat skrev 2009-06-16 13:25:48 följande:Om ni inte har något bättre för er. www.familjeliv.se/Forum-5-98/m44852336.htmlFolk är ju helt sanslösa och hälften verkar inte ens ha läst ts...
-
Här är en omröstning www.familjeliv.se/Forum-3-26/m44868727.html
-
Fy va jobbigt för er!Mama Law skrev 2009-06-16 18:13:11 följande:Så här ser min Wiking ut idag i ansiktet. Han har snart sår på ögonlocket där han har eksem. Det är mer ilsket rött i verkligheten. Har dock ingen aning om varför han har blivit så här. Han har dessutom en hemsk klåda som jag varit tvungen ge atarax mot.
-
Sonen tar Clarityn 7,5 ml 1 gång per dag. Han är 6 år och väger närmare 30 kilo.KarinN80 skrev 2009-06-16 19:14:00 följande:Vad o hur mycket har era barn som är allergiska mot pollen? Wiktor har fått Zyrlex 2,5ml 2ggr per dag. Någon som vet om det är lite eller mycket? Kan inte så mycket om detta än... Men antar att det är mindre pollen när det regnar... Då är han helt symtomfri, men idag har de varit jobbigt o verkat som de inte räcker....
-
Konstig fråga.... Kan man reagera på bigift på samma sätt som andra saker man är allergisk mot? Dottern blev stucken för första gången i sitt liv igår och i natt har hon haft, för henne typisk allergireaktion i magen.