Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden!

Hej!

Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt...

Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?!

Efter att ha läst på denna sida, bla: http://www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symptom/mjolkoverkanslighet/
    så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem

Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp...

Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det?

Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....

2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • trållmor
    Ullis 10 skrev 2009-04-21 09:46:56 följande:
    Jag hade kontaktat en ny läkare - låter mycket märkligt.
    Det är ju det att vi inte vet vart vi ska vända oss, för nu går vi på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen i Gamlestan. Vi känner alltså inte till vart vi kan vända oss för att få hjälp här Vi tycker också att allting känns mycket märkligt, och detsamma gäller för vår yngste son som har epilepsi, att de tar ingenting på allvar där...

När jag berättade om Mattis svårigheter att andas så svarade läkaren "jasså?", men "då kollar vi upp det i augusti någongång" {#lang_emotions_surprised}
  • trållmor
    Ullis 10 skrev 2009-04-21 09:54:16 följande:
    Utslut på egen han - det tar ett tag innan ni ser ev skillnad.
    Men hur gör man då? Tar man bort allting på en gång, eller finns det någon "startmodell" att gå efter?
  • trållmor

Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över...

Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv

Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående

Tack alla!!!

• trållmor
    Jasusu skrev 2009-04-21 20:48:51 följande:
    Men vad bra!!!!Det är otroligt bra att ni kollar alla barnen.Vill bara säga att det är inte alla allergier som vissar sig på blodprov eller pricktest.Fråga i angered om de möjligtiv gör lapptest.
    Det ska vi göra Vad jag förstod på maken så skulle vi få komma dit redan om en vecka, och det känns ju otroligt snabbt jobbat...
  • trållmor
    Amulett skrev 2009-04-21 20:51:57 följande:
    Vad underbart!!! Hoppas ni nu får hjälp! Och hihi - lite kul är det allt att Angeredsläkaren skällde ut Gamlestans kollegan. Lite intern kritik kan ju alltid vara bra Lycka till!!!
    Om jag har förstått det rätt så är de externrekryterade till Angered, så de kanske inte är så bundis med varandra än om de någonsin blir det...
  • trållmor
    Kavat: jag blir nog kvar, behöver nog ganska mycket vägledning från er... vi kan faktiskt inte mycket alls om allergier, eller jo, men inte matallergier...
  • trållmor

Ni är verkligen guld värda här i tråden, med era råd och era erfarenheter!

Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag skrev för någon vecka sen hit och bad om råd om vår son Mattis. Barn- och ungdomsmedicin nonchalerade RAST-testet som visade på komjölksproteinallergi, och efter mycket om och men så skulle vi få komma till BUM i Angered... Trodde vi vi har hamnat på Östra sjukhuset istället, eftersom en efter en "glömde bort" oss... så nu har vi fått veta att vi ska ta bort all mjölk i 4 veckor, och sen försöka provocera...

Känns lite nervöst, må jag säga, men äntligen!!!

• trållmor
    Agnes72 skrev 2009-05-07 21:27:57 följande:
    Trollmor,skönt att ni äntligen fått hjälp!Varför ska ni provocera mjölk igen om fyra veckor om testet visar på allergi?
    Ingen aning faktiskt, utan det var läkaren som sa att det var standard att göra så... Är det inte det alltså?

För hon sa att med hjälp av en provokation så kan man se om det är därför Mattis har mått dåligt, eller om de ska gå vidare med fler tester....
  • trållmor
    Agnes72 skrev 2009-05-07 21:35:29 följande:
    Trollmor,jag frågade mest pga att vi inte fått samma besked. Vi ska ta bort mjölk under en längre tid.
    Hur lång tid ska ni ta bort mjölken då?
Svar på tråden Allergitråden!