Inlägg från: SmillaMilla |Visa alla inlägg
  • SmillaMilla

Allergitråden!

Hej!

Vilken "kul" tråd. Hänger gärna med

Har en son som varit allergisk mot mjölk, ägg och soja. Är i dag bara lite överkänslig mot mjölk i stora mängder.

En dotter som just nu är under utredning för det mesta. Vi har nu kört mjölk, ägg o soja fritt i tre veckor. Alla nässelutslag o stora eksem fläckar försvann. Hon råkade i misstag komma åt en ballerina kaka på ett kalas o åt upp den. Nu är hela hon full av prickar o exemfläckar stora som femkronor.

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-08 17:34:44 följande:
    Välkommen! Oj, ja, då har ni nog ställt någon sorts diagnos i alla fall. Men det är bara väl bara mjölk i ballerinan? (och hasselnötter och sojalectin då...) Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju tyvärr inte så ovanlig.
    Tack!
    ja mjölk är vi nästan helt säkra på, då hon direkt får utslag på händerna när hon äter yoghurt. Men jag vill inte att hon skall vara allergisk!!!!!!!!!!!!!! Det var ju sååå skönt med ett barn som kunde äta allt o man slapp tänka på det vid varje måltid. Nästan så jag bara vill lägga mig ner o gråta {#lang_emotions_cry}
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2009-06-09 15:59:59 följande:
    Vill först börja med att tacka för fikat här i Göteborg (även om jag är aningens sent ute )... Jag hade jättetrevligt!!! Sen undrar jag vad ni använder istället för creme fraise och gräddfil till mat? Jag har alltid lagat väldigt mycket maträtter med just creme fraise till, och nu står det helt still för jag har inte hittat något substitut för det Gräddfil undrar jag för jag vill ju veta vad jag ska dippa chipsen i
    Ja creim freich vill jag också ha tips på. Men dipp så har ju Outly en dip som man sedan kan blanda i lite goa kryddor i. Den använder jag t ex i potatisgratäng för att få den lite krämigare.
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-09 18:26:27 följande:
    Har de? Har inte sett och finns inte på hemsidan.
    hmmm vi har en här på Åland. Heter väl mat o dipp. Eller har jag helt fel.
  • SmillaMilla
    Miralicia skrev 2009-06-09 18:27:31 följande:
    Yosa är det som nyligen kommit ut med en havrebaserad ersättningsprodukt för tex creme fraiche som de kalla för "Mat & Dip". Har inte testat den själv så jag kan inte uttala mig om hur den är.
    Åhhhh förlåt. Visst var det yosa. Har testat den i potatisgratängen o det gick riktigt bra
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-09 18:59:33 följande:
    Oj, vad ni bakar och grejar. *lutar mig tillbaks och anlitar proffset till dotterns tårta* Nä, skämt åsido. Börjar få lite panik.. Men bara lite. Det är varken lätt eller kul att göra tårta utan vete, ägg, mjölk, havre eller soja... Men vi får se hur jag gör, om jag hinner provbaka. Annars blir det min "marängtårta" som inte går att misslyckas. *hoppas* Förra året gjorde jag jätte fina med Barbapapa, men så långt sträcker sig nog inte orken i år.
    ha ha håller med! Sitter här alldeles förundrad över vilken tråd jag hamnat i. Nästa vecka har vi tre kalas här hemma! Men så svårt just nu när man inte fått alla provsvar o vet vad Svea är allergisk mot. Men måste väll bli tårtor utan ägg, mjölk o soja o kanske även massa frukter.
  • SmillaMilla
    Tabby skrev 2009-06-09 19:19:25 följande:
    Det finns ju naturell sojaost (typ philadelphia ost) som man kan ha i kryddmix. Lite tjock blir det men det funkar ändå.
    Tyvärr är svea allergisk mot soja Annars hade det varit något. För osten har verkligen varit svår att sluta med.
  • SmillaMilla
    trållmor skrev 2009-06-09 22:25:09 följande:
    Jag är från Finland *räcker upp handen* Men bor i Göteborg Jag heter Meeri!!!
    ha ha ja men då har du kanske inte så bra koll på fpa i alla fall
  • SmillaMilla

Behöver hjälp!

Är det inte så att man skall få lös mage vid allergier. Svea är verkligen superhård o kämpar för livet när hon bajsar. Har jätteproblem i dag

Svar på tråden Allergitråden!