-
Hur gick det med mjölk-testandet? Några reaktioner?2små2stora skrev 2009-04-05 18:12:08 följande:Här har J testat mjölk själv. Hittade henne i köket med ansiktet fullt av chokladtårta som det var både smör och grädde i. Trodde inte att hon skulle kunna komma åt dem där men det gjorde hon visst.
-
Jag köpte Knorrs ekologiska kycklingbuljong igår, det stod bl.a stärkelse i innehållsförteckningen. Är det mest troligt att det är gjort på vete då eftersom det inte stod nåt inom parantes?Kavat skrev 2009-04-21 09:18:39 följande:Ja, jag har ju mailat runt en del och kollat. Har hittat glukossirap, stärkelsesirap, glukos eller stärkelse, i massor av saker, men det är ju rätt lätt att hitta när man ändå läser innehåll. Om det inte står att det är enbart potatis eller majs inom parentes så är det med största sannorlikhet vete eller till största delen vete.I de flesta fall kan de inte tala om vad det är i om man frågar dem, om det inte anges för de vet inte själva vad de har och kan vara blandat. De de säger ju på många ställen att det inte finns vete eller gluten kvar så att det är helt säkert, men men, riktigt så enkelt verkar det ju tyvärr inte vara. Jag testar ju lite på mig nu och troligtvis är det ju gluten jag inte tål men samtidigt så säger de ju att de är glutenfritt också. De saker som jag har hittat ovanstående är t.ex marmelad, godis, saft, läsk, skinka, kassler, grillad kyckling, kryddblandningar mm så det finns alltså lite varstans. Finns i fler produkter, men inte som min son kan äta ändå. Jag har ju själv försökt med Smarry-pinnar (ägg i), sett i Frestas mousser osv, men då är det ju annat i som sonen inte tål.Angånde godis, så ligger mailen från några godisproducenter i min blogg. Frågade endast om glukossirap/stärkelsen så listorna på produkterna kan alltså innehålla mjölk, ägg, nötter osv. Både Fazer och Cloetta säger att deras är ok ur veteprotein-synpunkt. Jag får återkomma framöver när jag testat lite. Men sen är det väl hur känslig man är. Sonen och jag verkar ju väldigt känsliga.
-
Jag kan inte maila... Förre ägaren till datorn har lagt in ett lösenord, så jag kan inte maila om jag inte kan skriva in mailadressen själv..Skitkonstigt!
-
Tack så jättemycket för hjälpen! Då ska jag göra sås idag!Kavat skrev 2009-04-21 11:16:59 följande:Ställde frågan till Unilever (knorr) om deras buljongs stärkelse innehöll vete och fick detta svar:"Hej!Tack för ditt mail.Gällande våra organic buljonger så innehåller de enbart stärkelse från antingen potatis eller majs.Om grillkryddan innehåller något glute av något slag, så står det på burken.Vänliga hälsningarxxKonsumentkontaktUnilever Sverige AB"
-
Min dotter hade 1 på havre och soja, men hon får jätteont i magen om hon får i sig av det. Mjölk fick hon 2:a på och ägg fick hon 3:a. Både mjölk och ägg får hon magont OCH eksem av. Vet inte om det var därför som patch-testet visade mindre på soja och havre för att hon endast får magont av det.Miralicia skrev 2009-04-23 22:22:07 följande:Ang patchtest:Reaktion 2 på patch är den "lindrigaste" formen av positiv reaktion på patch.0 = ingen reaktion alls1 = enbart rodnad2 = rodnad + palpabelt (dvs lite skrovligt)3 = eksemreaktionReaktion 0 & 1 = negativtReaktion 2 & 3 = positivt
Ville med detta bara få sagt att man inte kan gå precis efter resultatet, utan man får prova sig fram vad som funkar. Det var ju diskussion om "spår av". Jag skulle nog oxå vänta tills barnet själv kan säga hur det känns... -
Det här kanske inte är rätt ställe att fråga på, men jag gör ett försök! Ni som har små barn med astma, vilka är dom första symtomen och vad kan man göra för tester för att konstatera astma? Min dotter har hostat mycket om nätterna i över en månad. Det är endast när hon sover som hon hostar och hon är inte förkyld. När hon anstränger sig vid lek och blir andfådd så hostar hon oxå,förresten... Jag tycker att det blir bättre om vi har fönstret öppet i sovrummet om nätterna så det blir riktigt svalt. Kanske är nåt krupp-liknande? Vad tror ni?
Drar mig för att kontakta läkare då vi inte blev betrodda om hennes allergier, orkar inte bli betraktad som nojjig hönsmamma igen... -
Tack för alla svar! Finns det något test man kan göra? Har ju inte blivit betrodd av vår barnläkare tidigare när jag berättat om symtom (i samband med allergi). Han gick bara på tester, som ju inte visade nåt, naturligtvis... Har för mig att det står nåt om luftvägsallergi på RAST-remissen, men vet inte om jag kommer ihåg rätt. Det är väl kanske ändå inte tillförlitligt när dom är så små (16 mån). Ska på återbesök till barn i sommar, blir det inte värre får vi väl vänta tills dess. Det verkar gå bra så länge det är riktigt svalt i sovrummet. Fast iofs så hostar hon ju när hon sover ute i vagnen oxå och mer frisk luft än så kan hon ju inte få... Vet inte vad jag ska tro..
-
Kan inte byta läkare, för han hade konsulterat ALLA på hela barnkliniken när jag ville göra patch-test, ingen tyckte att han skulle låta mig gå vidare med utredningen. Men jag fick ju i alla fall remiss av honom ändå, kanske ville han ha ryggen fri ifall att.. Det visade sig ju att vi hade rätt i alla allergier som vi trodde, så KANSKE han lyssnar mer på mig nu. Har inte haft mer med honom att göra sen dess. Ska på återbesök i sommar...Blå Flygare skrev 2009-05-10 10:20:04 följande:saffe: läkarna kan lyssna på lungorna, fast här har ju flera läk missat astman då. Bara allergologerna o en av tre akutläkare har hört astman. På stora barn kan man mäta lungkapaciteten, fast det kräver samarbete så först i skolåldern skulle jag gissa. Kan du inte byta läkare? Eller bor du så till att det inte är möjligt?
-
Jo man kan ju tycka det. Hade faktiskt förväntat mig en ursäkt när han fick resultatet på lapp-testet, men icke.. Det var ändå ganska hårda ord han sa till en förstagångsmamma tycker jag: " du ska inte "göra" henne sjukare än vad hon är"...Blå Flygare skrev 2009-05-10 12:35:02 följande:Då borde han ju vara mer ödmjuk nu.
-
Åhh, det finns nog hur många exempel som helst... Tyvärr..Kavat skrev 2009-05-10 17:07:34 följande:Pust. Det låter som vi har haft samma läkare, men det finns tydligen två likadana... Om inte fler tyvärr...
Med tanke på hur länge dom får plugga för o bli läkare så tycker man ju att dom borde "brinna" för yrket och göra allt för att hjälpa.. Men dom kanske tröttnar på vägen..