Allergitråden!
Så vi berättar bara för dagis vad de ska plocka bort och så gör de det. Men sen om vi ska provocera försöker vi endast göra det hemma för att inte förvirra dagis för mycket ifall det skulle behöva plockas bort igen.
Jag har en fråga till er som har VB. På FKs hemsida står det att man inte kan få VAB för det man har vårdbidrag, men om vi får VB för vår dotters astma och allergier och jag VABar p.g.a att hon blivit tillfälligt sämre i astman p.g.a. infektion eller fått en reaktion för hon fått i sig fel sak på dagis, får jag inga VAB-pengar då? Hoppas ni fattar vad jag menar...
Vad är Belindas? Aldrig hört talas om. Var ligger det?
Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...
Botten:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
1 dl socker
75 gr mjölkfritt margarin
2 dl vichyvatten
skivade rabarber (några dl)
1 msk potatismjöl
Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
In i i ugnen 30 min på 175 grader.
Fläderkrämen:
1,5 dl go green visp (havrebaserad)
1,5 dl koncentrerad flädersaft
potatismjöl
Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.
Bre krämen på tårtan.
Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.
Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
Lycka till!
Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...
Botten:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
1 dl socker
75 gr mjölkfritt margarin
2 dl vichyvatten
skivade rabarber (några dl)
1 msk potatismjöl
Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
In i i ugnen 30 min på 175 grader.
Fläderkrämen:
1,5 dl go green visp (havrebaserad)
1,5 dl koncentrerad flädersaft
potatismjöl
Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.
Bre krämen på tårtan.
Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.
Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
Lycka till!
oj då blev två inlägg
Någon som vet om Enagos välling har kommit tillbaka i sortimentet? Eller när den kommer?