Inlägg från: Mrs Martini |Visa alla inlägg
  • Mrs Martini

Allergitråden!

Brukar hänga här allergitrådarna för att min dotter är mjölkallergiker, men nu är det jag som fått överkänslighetsreaktioner...
    Har aldrig fått det tidigare, men så för drygt 1½vecka sen fick jag nässelutslag över hela kroppen. (hade utslag precis överallt utom i ansiktet...) Kom i gick i två dagar & var inne på närakuten för att få veta vad det var. Fick nässelutslag konstaterat & fick antihistamintabletter utskrivna. Tydligen kan man ju reagera på precis vad som helst... Första dagarna vågade jag knappt äta nåt alls eftersom jag var så rädd att det skulle komma tillbaka.
    Har gått jättebra fram till i dag, nu i kväll poppade det upp igen. Armar, händer & bröst... Tog en tablett så fort jag såg första utslaget, så jag hoppas det inte sprider sig som sist nu... Blit tokig för jag fattar verkligen inte vad jag kan få det av!
    I dag har jag inte ätit nåt av det som anses vanligt att reagera mot. Tror jag...

Läser man på Vårdguiden får man ju uppfattningen att det inte är nån ide att göra allergiutredning, eftersom man oftast ändå inte hittar orsaken...
    Men vad ska man göra då?

• Mrs Martini

Miralicia: De jag fick utskrivna heter Aerius tror jag. Att du reagerade på vete, blev det beståeende?

K Kavat: Har skrivit ner mat, men inte kryddor, så det ska jag ta med i fortsättningen.

Första gången de kom, för 10 dagar sen, hade jag ätit jordgubbar, så det ka ju ha varit orsaken då. Men i går kväll åt jag inget konstigt. Åt bara sånt som jag redan ätit under veckan. (sen förra "anfallet")

Vet ni om man kan få nässelutslag av kontakt med tex hund? Eller nickel? Har inte läst det nånstans, men min hjärna arbetar ju på högvarv nu vad det kan vara, så tänkte jag om det kan vara kontaktallergi av nåt slag?

Ska ringa min husläkare i dag iallafall.

Svar på tråden Allergitråden!