Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden!

FrökenBokmal skrev 2009-03-31 13:33:59 följande:
    EMO 979 skrev 2009-03-31 10:54:35 följande: Finns även på ica kvantum i Sickla i Sthlm/Nacka. den är även sojafri och nötfri.
    OBS!
    En varning ang de smaksatta mjölkfria chokladkakorna (mint, apelsin och ljus mjölkfri choklad)
    Ibland kan det finnas mjölkfri choklad som säljs under Plamil's (de som tillverkar Kung Markattas mjölkfria choklad) eget märke. Förpackningarna ser i princip identiska ut med de som Kung Markatta har, det är en minimal text på baksidan som skiljer, men i varje fall den ljusa chokladen, apelsinchokladen och mintchokladen i Plamils eget varumärke eller andra grossister än Kung Markatta innehåller sojamjöl.
    Längst ner i ena hörnet på baksidan står det med vanlig text Kung Markatta och de är utan soja, men om det står "Life" eller något liknande eller Plamil så är det med sojamjöl i receptet. Så kontollera innehållsförteckningen hellre en gång för mycket för säkerhets skull.

Jag köpte mintchoklad på Maxi som var från Kung Markatta, och ett tag senare var jag inne i hälsokosten och köpte en till mintchoklad. Framsidorna var helt identiska, det var enbart i innehållsförteckningen och en ca 3 mm hög text i ena hörnet på baksidan som skiljde dem åt och den från hälsokosten innehöll sojamjöl. Rena turen att jag råkade läsa
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-03-31 16:34:17 följande:

skickade in ansökan i oktober så snart ett halvår!
    Jag skickade in våran VB-ansökan i slutet på april och fick beslut och retroaktiv utbetalning runt månadsskiftet november/december :-/
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-04-02 15:45:26 följande:
    Vad menas med kvalitetssäkrat?
    Som jag förstod det i samband med våran ansökan så är det på ett ungefär som så att även om det numera är på handläggarnivå som VB-beslut (istället i nån socialförsäkringsnämnd som det var innan) tas så har de en grupp handläggare som sitter aningens över de vanliga handläggarna som gör själva utredningarna håller koll på att det är en enhetlig bedömning (att liknande ärenden bedöms på samma sätt). Tror att det är den gruppen som har hand om själv beslutsfattandet.
    Om jag förstod min handläggare rätt tidigare i höstas när hon beskrev beslutsgången.
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-04-05 21:58:06 följande:
    Vilket mjölkfria smör använder ni? carlshamn eller milda?
    Vi använder Carlshamns mörkblå med 80% fetthalt i plastbytta och sen deras hårda bak-/matmargarinet till det som allergikern i familjen kan tänkas äta. Dels för att hon reagerat även på sojalecitin (som det i varje fall har varit i Mildas - har ej full koll på vad de har för lecitin i nu) men även för att hon inte tål konserveringsmedlet kaliumsorbat, E202 som Milda innehåller och även Carlshamns med 40% fetthalt. (samma sak med Becel om jag inte minns fel - att det innehåller både sojalecitin och E202).
  • Miralicia
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-06 15:02:18 följande:
    Fick brev idag från Fk att de mottagit våran vb ansökan och att ärendet ska behandlas inom 4 månader och att inom denna tid måste vi ha skickat in läkarutlåtandet gällade allergierna & astman. Stod ngt om att vi skulle fundera kring hur mkt tid som gick åt till medicinering, specialmat osv gentemot ett friskt barn tills att dom hör av sig. Allt sånt hade jag ju skrivit. Men men....Får väl dra allt 1 ggn till
    Brev om att de tagit emot ansökan fick jag också snabbt ihop med info om att de skulle behandla inom 4 månader. Men i praktiken tog det betydligt längre. Vi lämnade in lite efter mitten på april, så 4 månader hade ju gått runt månadsskiftet augusti/september, men när jag då ringde och frågade så höll de på med de ansökningar som hade kommit in i början på februari. Slutligen fick vi vårt beslut om VB och retroaktiv utbetalning i slutet på november.
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-04-06 16:58:26 följande:

Hur mycket Vb har ni och vad har ni fått för? Är nyfiken på hur mycket "mer" vi kommer få om vi kommer få nåt Vb överhuvudtaget....
    1/4 VB + 18% merkostnader är vi beviljade.

Det är allergier: mjölk, ägg, soja - även sojalecitin har hon reagerat på, klarar inte havreprodukter istället för mjölk (Oatlys kolaglass, och GoGreens visp innan de gjorde om receptet och även hade i sojalecitin, går bra eftersom det inte på daglig basis direkt man använder det), alla baljväxttillsatser E410-414 & 417, men klarar hela baljväxter (förutom soja och utesluter sen jordnötter pga av risken för reaktion), jordgubbar, tomat, citrus, vanilj, råa äpplen, har reagerat på räkor, pinjé och cashew- och hasselnöt men utan att det är riktigt fastställt att det är allergi, men tills vidare låter vi bli det och får se sen när hon är större (reagerade med klåda på att jag åt hasselhötter när hon ammade, räkor blev nässelutslag över hela kroppen efter att hon hade stoppat i sig 1/4 räka, pinjé och cashew fick hon fläskläpp och klåda av att få i sig pyttemängder av sånt som varit i kontakt med de sakerna - men de sakerna väntar vi ett tag attt testa med tills hon själv kan bättre säga hur det känns är i varje fall min åsikt), och sen konserveringsmedel sorbinsyra och kaliumsorbat (och troligtvis även andra sorbater även om jag inte träffat på dem i några produkter) E200-203. Klarar begränsade mängder av banan och päron, och vi misstänker även kiwi men det har inte blivit av att testa det närmare sen den enda gång hon fått smaka lite och visade tendenser till fläskläpp.
    Sen har hon i varje fall fått klåda och utslag av att vara i kontakt med gräs, i synnerhet om det är nyklippt, och sen allmänt ge intryck av att krypa ur skinnet, så det var heltäckande med långbyxor, långärmat och strumpor + medicinering dagligen med Aerius hela förra sommaren och byta kläder efter varje utevistelse när man kom in. Hur det är med gräs i år vet jag inte eftersom gräset inte har kommit igång riktigt än, men jag räknar väl med att vi snart får börja medicinera.
    Tror jag fick med allt vad gäller allergier, tycker alltid att det är svårt att se om man fått med allting när man ska rabbla upp.

Hon fyller 3 om en månad kan jag tillägga om nån undrar.

Mertiden (dvs själva vb) är för extrajobb med inköp och matlagning, extra tvätt, extra städning, smörjning och medicinering, klädbyten, "handledning" av fsk-personal, släktingar etc.

Merkostnader: läkemedel 1800:-/år (dvs upp till högkostnadsskyddet), extra tvätt 136 tvättar/år á 7,59:-/tvätt (FK räknade ut enligt nån schablon i kombination med vårt elpris/kWh), kläder 4500:-/år (yrkade för extra kläder som behövs för extra klädombyten sommartid + extra slitage pga extra tvättar, har för mig att jag tog enligt konsumentverkets uträkningar på något sätt där), särskild kost (rismjölk, tillsatsfri kokosmjölk & rapsyprodukter) 5044:-/år och medlemsavgift Astma- och allergiförbundet, så totalt 12 486:- fick vi godkänt för i merkostnader så att vi fick 18% i merkostnader. Fick för alla merkostnader som jag hade yrkat på godkända.
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-04-06 18:53:24 följande:

Miralicia Hur noga va du när du skrev hur mycket tid som gick åt för varje moment skrev du på ett ungefär eller skrev du på minuten.... Jag har tagit med den extra tid som det tar att köra Wiking till dagis då han får gå på allergi dagis i en annan kommun än den vi bor i dessutom så går inte resten av barnen på det dagiset. Har även tagit med nattspring, inhalering av olika astma mediciner, smörjning, matlagning, tvätt osv osv osv. Hoppas ju på att få 1/2 Vb på vardera kille men det är nog inte det lättaste....
    Kommer inte ihåg exakt, men jag preciserade inte exakt på minuten en hel dag, utan vissa saker räknade jag ut en ungefärlig mertid/vecka/varannan vecka eller månad. Medan andra saker räknade jag ut per dag.
    Per dag var tex extra tid för att laga dubbelt emellanåt, extra städning efter måltider - att efter varje måltid kolla över och torka av alla stola, bordet, sopa av golvet så att något av syskonen inte hade spillt eller kladdat något. en miniminivå för vad det brukar ta för smörjning och ev medicinering varje dag.

Veckovis var väl normala vardagshandlingen och den extratid som det tog för att kontrolläsa innehållsförteckningar så inget ändrats, eller kontrollera och välja mellan olika alternativ om man velat testa något som inte hör till "det gamla vanliga" osv. Veckovis har jag för mig att jag angav tvätt också, mätte tid för sortering, dra igång tvättmaskin, hänga, ta ner och vika ihop och stoppa undan och sen tog det * antal maskiner extra/vecka.

Månadsvis angav jag väl typ storhandling av sånt som inte finns i affärerna här utan vi måste åka till andra sidan stan för som tex rapsyprodukter + att kokosmjölk och rismjölk är nån/ngr kr billigare per förpackning där så att vi brukar bunkra, räknade ut minimitid för en sån vända och räknade med två såna per månad med hänvisning till begränsat lagringsutrymme. Bakning räknade jag väl med en omgång matbröd och en omgång fikabröd/månad och med vad det tog i tid från att man började plocka fram första saken tills allt var diskat igen (visst att det blir bakning fler gånger/månad, men en omgång matbröd som kanske ger 4 limpor täcker ju hennes behov om ingen annan skulle hjälpa till att äta av det, och samma sak med tex bullar, så även om jag kanske skulle baka i nån form 2-3 ggr/vecka och då naturligtvis baka så att hon kan äta så äter hon upp en omgång/månad lite grovt räknat även om det sen är 5 st till som äter av samma så att man får baka mer, men en omgång av varje räknade jag med för VB eftersom det var nödvändigt merarbete och skulle ju räcka om ingen annan i hushållet åt av de baken). Och sen tog jag väl ett genomsnitt/månad på tid för handledning och diskussioner med tex kokerskan på fsk, mor-/farföräldrar, läkar-/vårdkontakter etc eftersom det är ju vanligtvis inget som görs dagligen eller ens alltid veckovis utan det kan ju variera en del över året så jag räknade lite ungefärligt och slog ut/månad eftersomvissa veckor månader kanske det knappt är nånting medan andra är betydligt mer, och även ett genomsnitt/månad på hur mycket tid som gick åt till bla vaknätter och extra blöjbyten pga diarré till följd av att hon på något sätt fått i sig tex mjölk från lite smörkladd från barnet brevid vid bordet på fsk eller att hon fått i sig ngt annat så hon hade ont i magen och sov oroligt (vi hade "lite" problem ett tag med dagis och maten under våren och början av hösten).

Så, en blandning av daglig, veckovis och månadsvis specifikation
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-04-06 19:33:24 följande:
    Va? Fick ni för risdryck? Jag skrev med det då det är betydligt dyrare men inte f-n blev det godkänt utan fick svaret: "Försäkringskassan beaktar så som vid föregående prövningstillfälle merkostnader för läkemedel med 1800 kronor per år. Merkostnader för mjölkproteinfri kost beaktas som vid föregående prövningstillfälle med 3026 kronor per år. I denna ingår risdryck. " Hur gjorde du för att det inte skulle ingå i mjölkfritt?
    Hmm... kommer inte ihåg riktigt, men jag kollade på konsumentverkets uträkning och sen räknade jag lite själv och kom fram till att det inte gick att få ihop med rismjölk och kokosmjölk och deras uträkning med Mirandas förbrukning. Letar lite. hittade en av KoVs uträkningar i varje fall som FK baserar sina beräkningar på.
    Merkostnaderna per år kan beräknas som:
    Merkostnaden för Konsumentverkets 4-veckors komjölksproteinfria matsedel + Faktiska kostnaden för mjölkersättning (dryckesmjölk- och fil/yoghurtersättning).

Merkostnad per år för livsmedel i den komjölksproteinfria kosten (exklusive dryckesmjölk- och fil/yoghurtersättning) beräknas till:

* 1 176 kr för kvinna
    * 1 800 kr för man
    * 660 kr för barn

I matsedeln för normalkost (matkorgen) ingår dryckesmjölk/fil/yoghurt med följande mängder per år:

* 73,2 l mjölk- och 38,4 l fil/yoghurtersättning för kvinna
    * 90 l mjölk- och 45,6 l fil/yoghurtersättning för man
    * 72 l mjölk- och 27,6 l fil/yoghurtersättning barn

Exempel på beräkning av total schabloniserad merkostnad per år för barn:
    Merkostnad för livsmedel i den komjölksproteinfria kosten (exklusive dryckesmjölksersättning) = 660 kr

Kostnad för mjölkersättning (dryckesmjölk- och fil/yoghurtersättning):
    72 liter mjölkersättning à 17 kr per liter = 1 224 kr
    27,6 liter fil/yoghurtersättning à 42 kr per liter = 1 159 kr
    Summa = 2 383 kr

Total schabloniserad merkostnad = 3 043 kr

I detta exempel använder vi oss av vår schablonberäkning för dryckesmjölk- och fil/yoghurtersättning med 2 383 kr. Vid en verklig bedömning av merkostnad görs beräkningen utifrån den faktiska kostnaden.
    från
    www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=3559

Jag argumenterade för att risdrycken var dyrare/liter än havredryck som om man ser till de priser som de (KoV) hade beräknat på att det måste handla om, och att rismjölken var en merkostnad som gick utöver den vanliga komjölksfria beräkningen på dryckesmjölk som KoV gjort.

Sen räkande jag även ut hur mycket i mängd som KoV-beräkningen grundade sig på och kom fram till att i sin årsuträkning på mängd endast har med knappt 2 dl "mjölk"/dag och 0,7 dl "fil"/dag vilket jag tycker är orimligt lite och här går det i varje fall ½ l rismjölk/dag (vilket i princip är den mängd som krävs för att kunna täcka kalciumbehovet när det inte ingå några komjölksprodukter. Så jag argumeterade dels i brevet där jag specificerade allt och även på telefon när jag gick igenom med handläggare för att vi skulle få räkna på den faktiska förbrukningen och den faktiska merkostnaden för så står det ju faktiskt på konsumentverket i anslutning till deras schablonuträkning om man läser den sista meningen i det som jag citerade här ovan från KoV och hänvisade till det KoV skrivit själva, och även att eftersom KoV verkar ha räknat på havreprodukter istället för mjölk om man ser till priserna och vi inte kan använda det och den kokosmjölk vi kan använda kostar mer än havreprodukterna för grädde som jg gissar ingår i schablonen så specificerade jag på ett ungefär hur mycket kokosmjölk det går åt/vecka samt räknade ut merkostnaden för det jämfört med motsvarande mänd av Oatlys iMat.

Typ så har jag för mig. Och jag fick med mig handläggaren på om att det var väldigt små mängder som ingick i beräkningarna och att om man nu inte kan använda det som ingår i grundberäkningarna enligt schablon så bör man få för de merkostnader som är utöver. Och det gick igenom även för kvalitetssäkringen. De hade väl lite svårt att argumentera mot vad KoV själva skrivit ang beräkningarna när det är KoVs beräkningar som FK lägger till grund för sina schabloner.
  • Miralicia

Glad och mor skrev 2009-04-06 20:41:52 följande:

Va?? Kan man få bidrag??? Min son dricker Solhavre och äter mjölkfritt
    Nja, om det bara är mjölkallergi lär man inte få något, det är inte tillräckligt med merjobb/merkostnader för bara det. Allergi är rätt svårt att få för, så det är först när det är många olika allergier som det kan vara idé att söka. Det ska vara merarbete som omfattar minst en timme/dag.
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-04-06 20:58:32 följande:
    en timme per dag bara? Bara smörjningen av eksemen tar ju ca en timme om man räknar ihop alla gånger hon smörjs
    Det är lite olika men minst 1 timme per dag i merarbete eller 10 timmar i veckan för 1/4 det sägs lite olika på olika ställen, men det beror ju en del på hur de bedömer också, tyvärr. Inte allt som de går med på att räkna med. Räknar jag ut det merarbete som vi har får jag det egentligen till nån stans över 20 timmar vilket egentligen borde motsvara ½, men vi får bara 1/4 ändå. Och sen är det ju ocks i förhållande till barnets ålder. De räknar ju utifrån "föräldraansvar" att ett mindre barn behöver mer hjälp, omsorg och tillsyn än ett äldre barn.
Svar på tråden Allergitråden!