Mama Law skrev 2009-04-06 16:58:26 följande:
Hur mycket Vb har ni och vad har ni fått för? Är nyfiken på hur mycket "mer" vi kommer få om vi kommer få nåt Vb överhuvudtaget....
1/4 VB + 18% merkostnader är vi beviljade.
Det är allergier: mjölk, ägg, soja - även sojalecitin har hon reagerat på, klarar inte havreprodukter istället för mjölk (Oatlys kolaglass, och GoGreens visp innan de gjorde om receptet och även hade i sojalecitin, går bra eftersom det inte på daglig basis direkt man använder det), alla baljväxttillsatser E410-414 & 417, men klarar hela baljväxter (förutom soja och utesluter sen jordnötter pga av risken för reaktion), jordgubbar, tomat, citrus, vanilj, råa äpplen, har reagerat på räkor, pinjé och cashew- och hasselnöt men utan att det är riktigt fastställt att det är allergi, men tills vidare låter vi bli det och får se sen när hon är större (reagerade med klåda på att jag åt hasselhötter när hon ammade, räkor blev nässelutslag över hela kroppen efter att hon hade stoppat i sig 1/4 räka, pinjé och cashew fick hon fläskläpp och klåda av att få i sig pyttemängder av sånt som varit i kontakt med de sakerna - men de sakerna väntar vi ett tag attt testa med tills hon själv kan bättre säga hur det känns är i varje fall min åsikt), och sen konserveringsmedel sorbinsyra och kaliumsorbat (och troligtvis även andra sorbater även om jag inte träffat på dem i några produkter) E200-203. Klarar begränsade mängder av banan och päron, och vi misstänker även kiwi men det har inte blivit av att testa det närmare sen den enda gång hon fått smaka lite och visade tendenser till fläskläpp.
Sen har hon i varje fall fått klåda och utslag av att vara i kontakt med gräs, i synnerhet om det är nyklippt, och sen allmänt ge intryck av att krypa ur skinnet, så det var heltäckande med långbyxor, långärmat och strumpor + medicinering dagligen med Aerius hela förra sommaren och byta kläder efter varje utevistelse när man kom in. Hur det är med gräs i år vet jag inte eftersom gräset inte har kommit igång riktigt än, men jag räknar väl med att vi snart får börja medicinera.
Tror jag fick med allt vad gäller allergier, tycker alltid att det är svårt att se om man fått med allting när man ska rabbla upp.
Hon fyller 3 om en månad kan jag tillägga om nån undrar.
Mertiden (dvs själva vb) är för extrajobb med inköp och matlagning, extra tvätt, extra städning, smörjning och medicinering, klädbyten, "handledning" av fsk-personal, släktingar etc.
Merkostnader: läkemedel 1800:-/år (dvs upp till högkostnadsskyddet), extra tvätt 136 tvättar/år á 7,59:-/tvätt (FK räknade ut enligt nån schablon i kombination med vårt elpris/kWh), kläder 4500:-/år (yrkade för extra kläder som behövs för extra klädombyten sommartid + extra slitage pga extra tvättar, har för mig att jag tog enligt konsumentverkets uträkningar på något sätt där), särskild kost (rismjölk, tillsatsfri kokosmjölk & rapsyprodukter) 5044:-/år och medlemsavgift Astma- och allergiförbundet, så totalt 12 486:- fick vi godkänt för i merkostnader så att vi fick 18% i merkostnader. Fick för alla merkostnader som jag hade yrkat på godkända.