Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden!

Snutten skrev 2009-06-08 21:07:21 följande:
    Siri klarar sojasläktingar. Men tack för tipset! Nu har jag funderat lite mer på hurjag ska göra med tårtorna. Det måste ju nämligen vara en killtårta också eftersom Siri storebror fyller år två dagar före henne och vi har gemensamt kalas. Och han vill INTE ha en hello kitty tårta!!! Så nu ska jag göra en halv sats med mmf röd och en halv ljusrosa. Och så har jag den vita som jag gjorde idag. Den vita skär jag ut en hello kitty och en dödskalle av. En röd tårta med Dödskalle och en rosa med hello kitty. VAd tror ni om det? Sen håller jag på att exprimentera lite med fyllningar. Vanlijvispen skar sig när jag försökte blanda med annat så nu har jag tagit imat och blandat med vaniljsocker, flädersaft och gelatin. Sedan tänkte jag ha i hallon. Och så ska jag göra någon sorts kola fluff.
    Jag törs nästan lova att du inte får till rött med karamellfärg, blir bara cerist. Även med "riktig" färg är rött svårt att få till utan de flesta beställer röd sp för det ska bli bra. Grön? Blå?
    Lutar mig bak och väntar på resultatet inför tårtbaket till Sofie Labolina beställd, så jag ska bara komma på vad jag ska måla det svarta med, choklad eller lakrits. Och vilken botten o vilken fyllning...
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2009-06-08 21:15:46 följande:
    Blå myran: tack för tipset. Jag får välja en annan färg. Men blå??? finns det blå karamellfärg??? Och när jag tänker efter så skulle Siri bli överlycklig om hon fick en gul tårta med hello kitty. Kanske ska göra en gul... Och hur får man svart??? Jag tänkte till ögon osv på kitty
    Har en flaska blå hemma Inte samma märke som de vanliga, men köpt på coop om jag minns rätt. Måste blandas med rött för att bli riktigt blått. Som svart lakrits om hon kan äta det, annars choklad. Det är det enda jag kan komma på.
  • Blå Flygare

Snutten; svart har jag hört samma om som röd, det blir bara grått ist för svart. Lakrits finns väl i lite olika former så det går att klippa till? TROR det går att smälta, men jag är "allergisk" mot lakritssmak så jag har aldrig testat med det
    Färger går att beställa från div. internetbutiker, men leveranstiden kan ju vara några dagar...

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2009-06-08 21:47:22 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-08 21:36:53 följande: Svart tycker jag blir svart - kanske inte totalt superkolsvart, men svart snarare än mörkgrått om man har riktig svart färg. Men man får ta mer svart än vad man tar av de andra färgerna för motsvarande intensitet.
    Så bra Gäller bara att hitta det sen också
  • Blå Flygare
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 17:40:55 följande:
    Ja creim freich vill jag också ha tips på. Men dipp så har ju Outly en dip som man sedan kan blanda i lite goa kryddor i. Den använder jag t ex i potatisgratäng för att få den lite krämigare.
    Har de? Har inte sett och finns inte på hemsidan.
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-06-09 18:42:05 följande:
    tack men jag måste vara korkad, vad är sp? För mig är det ett shampo det måste vara som så´nt där fluff man kan få på mjukglassen i danmark, mums...
    sp är sugerpaste Både mmf och sp används ist för mandelmassa att täcka tårtor med.
  • Blå Flygare

mady: bland mina bloggar ska finnas ett recept på tårtbotten med äppelmos i som visst ska vara riktigt bra, inte testat själv ännu.
    Recept på mmf o sp finns i min blogg för sädeslagsfritt bak. Du kan inte ha bär eller annat syrligt på/under, det ska visst fräta sönder sp:n. Ist kan du göra figurer av sp:n och sätta på. Strössel ramlar nog av, vad du än har på så behövs det "klistras" och strössel är nog lite jobbigt att klistra

Hehe, låter som värsta tårtbakaren, jag som bara hängt lite i tårttråden för att lära mig basic - men knappt hunnit baka en tårta än.

• Blå Flygare

Maralicia: Så det funkade med hallon i smörkrämen? Hur lång tid hade du på mmf innan tårtan åts? Någon har ju lurat i mig att det ska "fräta".

• Blå Flygare

mady: men ush, så ska det inte vara S hade inte alls så illa men fick ändå laktulos. I väntan på vi skulle hitta boven! (sädasslag)

• Blå Flygare

Snutten: Super-fin! Att du orkade allt det på några dagar. När jag bakade min pakettårta tog det 2 v innan jag fick ihop den Baka botten en helg, göra sp nästa, Göra fyllning, göra smörkräm, dekorera...

Åter till städet! S mår INTE bra av pollen, så nu ska här svabbas! Får köpa en ny microfibertrasa till "svabben", hittar inte gamla, och det går ju fortare att köra över golven med den och det är ju bra om man behöver göra det varje dag. Tror dessutom den tar pollenet bättre!

Svar på tråden Allergitråden!