• Kavat

Allergitråden!

AmoreElin skrev 2009-05-06 12:00:43 följande:
    Om detta nu visar att hon inte är allergisk mot mjölk, hade ni då återgått till NAN vilket hon tyckte om??? Och som är billigare! Kram
    Precis som övriga svarat, så hade jag fortsatt mjölkfritt i en månad innan jag provocerat. Det är bara 60% som visar på prick och RAST, så det alltså nästan lika många som det inte visar på något test.
    Och självklart ska ni får det på livsmedelshänvisning!
  • Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-05 16:51:32 följande:
    Jag förklarade min oro, han sjukskrev mig så att vi trodde att A skulle kunna ta t.f föräldrarpenning men det kan man tydligen inte om barnet e mindre än 8 mån. Så därför kan A ej vara hemma.
    Men om du är sjukskriven så kan han ju ta "vanlig" föräldrapenning om han inte får ta ut tillfällig.
    Gör ju ingen skillnad pengamässigt - de olika föräldrarpenningarna och tar inte du dagar för att du är sjukskriven så kan ju han ta "dina" dagar.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-06 19:42:08 följande:
    Regeln om tre perioder gäller gäntemot arbetsgivaren så de behöver inte bevilja fler om de inte känner för det. Däremot godkänner fk fler, och de flesta arbetsgivare bryr sig inte om fler perioder heller.
    Precis vad jag hört också!

Trist för hans jobb, men om man inte har något val..?
  • Kavat
    tjolahopp81 skrev 2009-05-06 19:57:06 följande:
    Hej alla gamla "ansikten" som jag känner igen från tiden då min lilla dotter var komjölksöverkänslig. (Hon håller sig fortfarande till sin välling med Sinlac och havredryck annars verkar hon fixa det mesta med mjölk i...i alla fall så länge vi har koll på det.) En akut fråga: Min sambo har bakvecka till jobbet imorgon. Har tänkt göra en kladdkaka med en topping bestående av bla. phildadelfiaost och kaffe. Nu till min fråga: Använder jag samma mängd finax mjölmix som jag skulle haft vetemjöl i kakan?
    Ja, förmodligen. Svårt att säga, då jag aldrig använt finax. Men jag har använt maizena till många av mina gf bak. För det är väl gfmix?
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-07 08:37:04 följande:

Heracillin, dalacin och spektramox
    Lilleman tål inte Kåvepenin eller Molipect, men Animox funkar.
    Men jag har ingen koll på verksamma ämnen i huvudet och om det funkar mot sådana infektioner?

Skickar över en stor kram till dig och W!
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-07 17:20:38 följande:

Nu har vi varit på lasarettet och träffat doktorn. Det blev en ny kur dalacin i 14 dagar eller tills odlingssvaret kommer i fall det ska bytas då. Även fast wiking blir sämre i eksemen av dalacin så tyckt dr att vi skulle sätta in det så vi kunde få stopp på infektionen tills vi vet vilket penicillin som är det optimala..... Har iaf fått papprena från FK nu men inget förslag på hur "stort" vb vi kommer få. Sa iaf att jag inte hade nåt att påpeka i det doktorn hade skrivit. Därmed behöver jag inte vänta tills kommuniceringstiden är slut 23 maj på ett beslut utan kanske kan bli ett redan nästa vecka.... vilket jag inte tror på förens jag sett det......
    Va? Det är väl det som det går ut på?

Här kommer första meningarna i vårt mailsvar:
    "Hej
    Här kommer kommunicering av ärendet:
    Det särskilda vård- och tillsynsbehovet i jämförelse med andra barn i motsvarande ålder bedöms vara av sådan omfattning att det berättigar till en fjärdedels vårdbidrag under åtminstone 2 år." osv.....

Konstigt!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-07 23:04:01 följande:
    Jaha, då är det väl bara att troligtvis lägga till pollen av något slag (troligast björk och ev även ek) till listan vid sidan av kontaktreaktion på gräs och multipel födoämnesallergi där hon även reagerar på vissa konserveringsmedel. Hon har ju gått på daglig Aeriusbehandling i några veckor sen gräset började komma igång och bli lite grönt, men för runt 3 veckor sedan började hon snora lite smått. Tänkte först att det var vanlig förkylning (vilket inte var helt otänkbart eftersom andra i familjen varit förkylda) och eftersom hon redan var under antihistaminbehandling, men snorandet har fortsatt i snart 3 veckor nu och i söndags var vi inne större delen av dagen för att vi behövde städa, så då blev det bara en kortis ute för att gå till affären och i måndags när hon var ledig från fsk så hade jag migrän så då blev det inte av att vi gick ut mer än till affären då heller. Och då var hon helt plötsligt inte snorig längre. Och i tisdags när hon var på fsk igen så var hon helt plötsligt snorig igen. Så det känns ju som rätt pollenrelaterat.
    Trist!
    Hoppas firandet har gått bra och resulterat i en massa bra recept.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-05-07 21:15:44 följande:
    Ni är verkligen guld värda här i tråden, med era råd och era erfarenheter! Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag skrev för någon vecka sen hit och bad om råd om vår son Mattis. Barn- och ungdomsmedicin nonchalerade RAST-testet som visade på komjölksproteinallergi, och efter mycket om och men så skulle vi få komma till BUM i Angered... Trodde vi vi har hamnat på Östra sjukhuset istället, eftersom en efter en "glömde bort" oss... så nu har vi fått veta att vi ska ta bort all mjölk i 4 veckor, och sen försöka provocera... Känns lite nervöst, må jag säga, men äntligen!!!
    Vad skönt att höra att ni äntligen har fått hjälp!
    Låter dock lite oroväckande att det inte blev BUM i Angered som lovade hjälpa till, men det spelar kanske ingen roll nu när ni har hjälp!
    Jag misstänker att de vill kolla så att det faktiskt är reaktion på mjölken så det inte är fler saker. Men visst hade han utslag på fler saker på testerna?

Om jag minns rätt så skulle jag gett mjölkfritt i en månad och mår han bra då, ja då får ni väl själva ta ett beslut om ni vill procera. Kan vara bättre att fortsätta mjölkfritt om ni VET att det är det. I och med att han har många symptom och om alla försvinner och han dessutom visar på allergi på tester är det ju inget snack om saken.

MEN om han inte är ok efter en månad så skulle jag tyckt att det vore bättre att ta bort ytterligare misstänkta allergener så att han blir bra - helt bra - innan ni provocerar. För är det flera saker är det lurigt. Och han verkar ju inte må så bra i dagsläget. Det är vad jag hade gjort. Men hör med läkarna efter en månad innan ni provocerar om han inte är bra.
    De är aldrig omöjliga att ha att göra med och ni vet faktiskt bäst. Viktigt att er lille kille får må bra nu! Kram!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-05-07 21:35:34 följande:
    Agnes: Det var bättre Jag hade väntat en vecka eller så och sen testat ägg igen för att se om det blir samma igen. Mama Law: Blir så trött bara av att läsa om ert elände. Samma, samma vecka efter vecka, månad på månad *skickar över en bukett blommor* Albin har fått böjveckseksem nu när han är förkyld. Dessutom småknottrig hela huvudet o ner på axlar. Och eksem på o bakom öron. Funderar på att ringa barnmedicin ist för att gå på vad bvc säger
    Usch då. Vad tror du det är denna gång? Du vet, mammor kan faktikst bäst!
  • Kavat
    Helle76 skrev 2009-05-07 20:25:27 följande:
    Pratade med läkaren idag om Thilde och vi skulle fortsätta att ge mjölkfritt men undvika sinlacen och sen skulle de fundera på ifall en remiss till barnkliniken behövs skickas. Ska be dem skicka en ny för Alida oxå.
    Skönt att få lite kontakt och bekräftelse på dina funderingar. Hoppas hon mår bättre nu!
Svar på tråden Allergitråden!