• Kavat

Allergitråden!

AmoreElin, ja, tycker du det blir värre med NAN så byt tillbaks.

Det har inte visat sig på pricktest på så många allergier alls på mina barn. De får ont i magen, diarré, kräks, eksem mm som alla kan vara sena reaktioner och då visar det sällan på pricktest.

Angående hunden så hade jag avvaktat tills du har fått henne "bra" och läget är stabilt. Kanske en månad eller något och sen ev. testat att ta hem hunden, eller ännu hellre träffa den på bortaplan, gärna ute där hon då inte får mjölkkladd eller liknande, om det nu är mjölk som ställer till det också.

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-13 09:52:43 följande:
    Tack alla! Ringde barnmedicin idag för rådgivning- sur kärring i tel! Som sa att doktorn ringer oss imorgon och att vi bara får tvinga i Ebba nutramigen om hon ej tar det, och vi får bestämma själva eftersom pricktestet ej visade ngt. Plus att det kan ta en vecka tills vi får nutramigen så vi får än en gång köpa det själva (det som e sååå dyrt) !!! Trots att vi ej e 100 på om det är det eller inte. Symtomen detsamma dock som det varit hela tiden även när hunden då var hemma (röd runt ögonen, rinnande ögon, gallskrik och verkar ha ont i magen och kan ej få ro att sova)! Frågade om Patch test- hon sa surt att det inte gört på barn och speciellt inte på så små barn och inte i Göteborg. *om det inte göra i Sveriges näst största stad, var görs det då?* Funderar på att göra sådant test själv hemma!! Kram allihopa!!!
    Det görs på barnallergimottagningen i Kungsbacka. Och även på NÄL, men det är lite längre.
    Men du kan ju göra det hemma, för det är ju ofta lite väntetid innan remiss är skickad och man får en tid.

Men jag tycker absolut att du ska testa mjölkfritt, låter ju lite för jobbigt för henne för att det inte ska vara något.
  • Kavat

Alrro,

EMO 979 skrev 2009-05-13 11:00:31 följande:

Av det jag har läst och förstått av ämnet ifråga är det nog snarare komjölksproteinet de mindre barnen brukar reagera på och det finns ju i allt som innehåller nån form av mjölk..vet att K Kavat och Blå Myran har bra koll på vad som kan /inte kan ätas....är ju massor olika ämnen somm är mjölk, te.x vassle, skummjölk, grädde,creme fraiche m.m...
    Helt korrekt. Laktosfritt funkar inte.

Kolla Blå Myrans mjölkblogg.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-13 11:41:48 följande:
    Det görs på barnallergimottagningen i Kungsbacka. Och även på NÄL, men det är lite längre. Men du kan ju göra det hemma, för det är ju ofta lite väntetid innan remiss är skickad och man får en tid. Men jag tycker absolut att du ska testa mjölkfritt, låter ju lite för jobbigt för henne för att det inte ska vara något.
    www4.lthalland.se/extra/faq/&action_question_show.3057.0.=1

Ring och prata med dem och hör vad de säger!
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-13 11:43:51 följande:
    Äntligen.. så idag med posten kom läkarintyget så jag kan skicka in det till fk så de kan behandla klart vår vb ansökan. Nu blir jag oerhört nervös... Kommer vi bli beviljade tro Jag hoppas de iaf. Tog ni kopia på läkarintyget eller skickade ni bara in det ?
    Vi fick det skickat direkt, så jag har inget svar.
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-05-13 09:57:51 följande:
    hej hopp Nån som vet ifall mycket övervikt och laktos kan hänga ihop....????
    Halloj!
    Jag har svårt att se att det direkt hänger ihop, mer än att man kanske äter mer om man får ont i magen, typ tröstäter?" En fundering bara.
    Så gjorde nämnligen båda våra barn, trots allergier och magont gick de bra upp i vikt.

Sen hade jag jätte svårt att bli av med mina gravkilon och band oerhört stora mängder vatten. Hudläkaren konstaterade hudceliaki, men är ju inte helt utredd än, men kombinationen laktos och gluten är borttaget ur kosten och jag mår mycket bättre och tappat kilon på köpet. Sen kan det ju vara att jag kan röra mig mer eftersom jag haft så ont och värk i kroppen. Så nog tror jag att om man inte tål kosten så kan kroppen reagera "konstigt".

Svamligt svar, men jag tror du fattar vad jag menar att jag tror inte att laktos direkt ger övervikt, men symptomen kanske kan göra det för man rör sig mindre om man har ont, blir slöare, tröttare, äter sämre? osv.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-13 11:47:29 följande:
    www4.lthalland.se/extra/faq/... Ring och prata med dem och hör vad de säger!
    AmoreElin skrev 2009-05-13 13:17:39 följande:
    Varifrån fick ni remissen? Vet ni numret till den i Kungsbacka t.ex? Var nu hos allergiläkaren och bara för att det ej har visat ngt på pricktest el RAST så sa han att Ebba inte är allergisk och att vi kan ge henne vanlig föda och ta hem hunden om vi vill. Sen var han riktigt otrevlig mot mig och sen sa att att vi bara var lite nervösa första gångs föräldrar som kanske "letade" efter symtom! JÄVLA MÄNNISKA- för det första ska vi aldrig gå tillbaka dit och för det andra lever vi med Ebba dygnet runt och känner henne bäst och vi är inte alls första gångs föräldrar. ÅÅÅHHH vad man blir förbannad!!!
    Se länk till telfonnr i inlägg 983.

Ring och prata med dem och hör vad de tycker ni ska göra. Remiss skriver läkaren ni har, men jag hade t.ex fått komma till NÄL utan remiss och i Kba hade de också fixat det om jag inte fått remiss.
    Men om du pratar med dem och ser vad de säger och du är välkommen dit så och sen ringer till läkaren ni har och säger att du ska ha en remiss skickat dit så skickar han med största sannorlikhet. Har du inte pratat med dem däremot så kommer han säkert sätta sig på tvären, men om du redan pratat med dem och de tycker du ska komma, ja, då hamnar det i ett annat läge.
    Lycka till, du får rapportera här sen!
    Blir så ledsen och arg när jag hör hur ni blir bemötta.
    Men du ska veta att ni inte är ensamma. Vi bytte läkare 2 gånger på 6 mån pga att de inte trodde/lyssnade på oss.
  • Kavat

Nu har jag även skrivit till Dr Åsa om vad de missade i programmet.

Fler som såg det och tyckte det saknades en del info så går det att skicka meddelanden på svts hemsida. Det går även att se programmet där.

• Kavat

mady, pust! Blir så lessen när man hör vilket jobb och att du sen inte får må bra, det är pest och pina och man får gnälla av sig! Kram!

Svar på tråden Allergitråden!