-
Ska skippa sinlacen först som du skriver så borde hon ju reagera på enago oxå ifall det är havren.Kavat skrev 2009-04-30 19:20:07 följande:Testa att skippa en av sakerna. Sinlac är det sojasläktingar i som båda mina reagerar på, vanlig kombo med mjölkallergi. Havreallergi börjar ju också öka. Men det är även havre i Enago, så då bör hon ju reagera på den med i så fall?! -
Jag frågade på BVC om vem som skriver ut intyg för allergier till försäkringskassan om man vill söka vårdbidrag och hon sa barnkliniken. Så jag måste ringa vår läkarstation för att be dem skicka en remiss dit eller är det bara att ringa direkt? Var dit med henne för över 1 år sedan och gjorde allergitester.
-
Vilka har skrivit ut era intyg?
-
Då måste det ju bli familjeläkaren som gör det. Får ringa och prata med dem imorgon.
-
Idag skulle jag köpa mjölkfri gröt till Thilde för att kunna göra välling men det var helst slut. Måste kolla deras sida om de har problem med all tillverkning nu. Har ju sinlac hemma och får helt enkelt köra slut på den men sen vet jag inte vad hon ska äta för den har utgått från sortimenten i vår affär.
-
Du använder havremjölk och har i 1-2 msk med grötpulver.lillronya skrev 2009-05-04 19:40:19 följande:Här finns ingen mjölkfri välling och den har varit slut i några veckor. Öppnade sista paketen här hemma idag.Nån som vet när det kommer igen??Gör du välling på gröten? HUr? För mjölkfri gröt finns det här. -
Jo, det vet jag och därför har jag kört med att göra välling på deras grötpulver men nu var båda smakerna slut. Vet att den med äpple var restad och att bananen fanns kvar på lager enligt deras hemsida. Men våra affärer har inte fått hem några.Kavat skrev 2009-05-04 19:42:34 följande:Enago välling är restad, men när den kommer igen kommer jag inte ihåg. Någon hade frågat i mjölk-bebistråden, men det går ju att maila dem och fråga.Inte första gången den är restad... -
lillronya: Varsegod. Ja, du får göra det.
-
Bara att inse att Thilde inte tål sinlacen, hon var jättelös i magen och hennes eksem har blossat upp igen. Så nu blir det att ringa för att se vilka som har enagos banangröt hemma och åka och köpa på sig ett lager.
-
K Kavat: Ja det verkar ju inte bättre än att det är soya där med.
Detta med behandlande läkare blir jag inte riktigt klok på. För både Alida och Thilde äter ju mjölkfritt pga att de inte klarar mjölken och vi har slutat ge mjölk efter att BVC sagt det och det har blivit klar skillnad på båda. Till eksemen har vitt fått utskrivet mjukgörande från bvc-sköterskan och kortison från läkare. Nutramigen skrev en läkare ut till Thilde men den klarar hon inte av. Så vem är behandlande läkare? -
Ja, jag får nog göra det.Kavat skrev 2009-05-05 16:46:24 följande:Jag skulle ringt den läkaren som jag helst ville komma igen till. Så får väl de i så fall säga nej och hänvisa dig vidare. -
Här blir det att ringa läkaren idag för Thildes mage. Verkar som att kåvepeninen har fortsatt att göra att hon har lösa mage. Så nu har hon haft det i 4-5 dagar,det började ju när hon fick sinlacen och blev värre när hon fick medicinen.
-
Jag skulle köpa tårtbottnar idag och tänkte då att marängbottnar borde gå. Men när jag kollar innehållsförteckningen så är det skummjölkspulver i... När började man göra maränger på mjölk?
-
Jag kollade på ett ICA Maxi.Twixie skrev 2009-05-06 21:03:56 följande:De som inte innehåller ägg (ungefär lika befängt att det finns marängbottnar utan ägg som det finns maränger med mjölk i ) innehåller oftast mjölk. Däremot har jag sett någon med ägg men utan mjölk. Kommer dock inte alls ihåg märket då jag lade den åt sidan (sonen är äggallergiker men nu skulle jag se om det fanns en utan mjölk OCH ägg, hittade dock ingen) men det var på ett Ica Kvantum.Tyvärr har vi inte den affären här i stan.mady skrev 2009-05-06 21:15:41 följande:det finns en botten som är riktig på ägg, kommer inte ihåg vad den heter, men jag har köpt den på City Gross tror jag. -
Mama Law skrev 2009-05-07 08:28:01 följande:
Blir nog en tur till Las. med wiking så doktorn får titta på honom och ev. medicin.Tycker så synd om Wiking, borde finnas någon dundermedicin som gör att han blir bra. Vilka pecilliner har ni prövat? -
Mama Law skrev 2009-05-07 08:37:04 följande:
Heracillin, dalacin och spektramoxJa, då har ni ju nästan testat de flesta eftersom många innehåller samma verksamma ämne. Har ni fått bakteriedödande salva?Tack, det vore snällt.Twixie skrev 2009-05-07 09:11:10 följande:Helle - Ska kolla idag vilket märke det var som var "riktig" maräng. -
Pratade med läkaren idag om Thilde och vi skulle fortsätta att ge mjölkfritt men undvika sinlacen och sen skulle de fundera på ifall en remiss till barnkliniken behövs skickas. Ska be dem skicka en ny för Alida oxå.
-
Ja, det är verkligen skönt att få bekräftelse på sina funderingar. Hon mår bättre nu och det är verkligen skönt.Kavat skrev 2009-05-08 08:48:56 följande:Skönt att få lite kontakt och bekräftelse på dina funderingar. Hoppas hon mår bättre nu! -
På måndag så ska Thilde äntligen få göra ett pricktest. Hoppas verkligen att det ger något.
Gjorde ett eget lapptest på Alida och hon reagerade med blåsor på mjölk och lite mindre blåsor på soja. -
Har fått intyg till Alidas dagis och de gjorde tester på henne när hon var liten som inte gav något och nu skrev dem ut en lapp om att hon inte fick äta mjölk eller soja utan att göra något mer test.trållmor skrev 2009-06-13 20:32:45 följande:Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden:Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort?Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?