-
Nu måste jag bara fråga, Vilde har ju stått på helt mjölkfritt och har druckit havredryck istället, igår fick jag han soyadryck, och vips så blossa eksemen upp och idag har det varit rundsmörjning med kortison salva, han ser bedrövlig ut och har fått ge han tagegyl nu till natten. Kan det vara så att han även reagerar på soja?Kavat skrev 2009-05-04 20:50:39 följande:Det enda som finns är Sempers mjölkfria gröt, som ska finnas på apoteket, men ofta får man beställa hem den, då de inte har den inne. Det är en risgröt, men söker man på mjölkfri gröt semper eller något liknande ska de hitta den på apoteket. Sen finns Sinlac som är glutenfri, som ska finnas i vanliga matvaruaffärer. Men den innehåller en sojasläkting som mina reagerar på.Kombinationen mjölk och soja är ju vanlig, så jag hade passat mig för att ge den dagligen. -
Vi har gjort pricktest och tog blodprov nu sist, men dom visa inget, läkaren sa att vi skulle utesluta mjölk ändå till att börja med för att han var så utslagen på hela kroppen så något var det. Vi tog bort mjölk och vips blev han bättre direkt, och nu blossa det upp igen så efter ½ glas sojadryck.
Ska ringa till hans läkare imorgon och höra vad hon säger.
-
Tack för era svar tjejer!
Nu kommer ju en dum fråga säkert, finns det soja i många saker? -
Jisses!!Agnes72 skrev 2009-05-04 21:16:33 följande:Ska jag gnälla lite till Hjärnskakning, blödning i en muskel och stukat ena foten. Men med lite liniment och värktabletter är man som ny, förutom att skallen är trög!
din stackare!
-
Tack! Har kopierat!Kavat skrev 2009-05-04 21:12:11 följande:Kolla min sojablogg.
-
Vilken natt!! Vilde har kliat och kliat, och gnällt, han ser hemskt ut, kliat sönder hål på fötter, armar och bak på ryggen.
Ska ringa läkaren nu kl 9. -
Mama Law skrev 2009-05-05 09:04:53 följande:
Stackars liten. Han har inget som du kan ge mot klådan då?Tavegylen fick honom att somna, men han låg och gnydde och klia i sömnen. -
Mama Law skrev 2009-05-05 09:16:55 följande:
Åhh det är så jobbigt för dom. Du har inte aerius eller nåt med antihistamin i som du kan ge?Jo har det med, men har inte gett honom det, bara Tavegyl, men det kanske jag borde gjort istället?
Sitter i kö till barnmott här i landskrona nu, funderar på om han skulle ha sig ett lila bad, det brukar ju lindra något? -
Mama Law skrev 2009-05-05 09:27:05 följande:
Ge honom antihistamin, bada honom sen i ett kaliebad för att minska klådan och risken för infektion i eksemen då han kliat sönder sig..... hoppas dom börjar lyssna nu när reaktionen va så tydlig. Du gjorde rätt som gav tavegyl. Jag har ju testat mig fram och när Wiking får såna reaktioner så ger jag antihistamin först och så väntar jag tills det har verkat och kliar det lika mycket efter 3 timmar så ger jag klådstillande. Ett litet tips. Men detta är ju nåt vi provat oss fram till.Tack!! Alltid skönt att höra med er här inne som vet vad man pratar om.
Ssk gick och prata med läkaren nu medans jag väntar om hon kan titta på honom idag snabbt. Dom är helt underbara på den mottagningen!
Såja ska dit med honom 10:30.
-
Hemma igen, läkaren sa direkt att det var sojan. Fick nytt intyg till dagis och Vilde fick Betapred tabletter nu och sen en dos till imorgon.
Jag fråga om Tavegyl och Aerius och hon sa att direkt han börja klia skulle han få Aerius och sen Tavegyl till natten, så det var ett bra tips Mama Law
Jag visste inte om jag kunde blanda dom 2. -
Mama Law skrev 2009-05-05 12:20:05 följande:
Nu har jag pratat med enhetschefen igen.... jag blir f*n tokig snart.... helt plötsligt ska jag få ett förslag hem, vilket de förut sagt inte längre skickades det skulle bara justeras lite först och sen skulle det skickas under veckan ... då hade jag chans att lämna synpunkter om jag tyckte att det inte stämde osv..... sen skulle det bli ett beslut under MAJ. Lär ju va inställd på att det blir 1/4 dels igen lät ju inte positivt iaf.Men suck!! Förstår att du blir tokig!
Men mer än 1/4 vb ska du ha. Det är vad jag har till mina, tillsammans. Och du har mycket mer än vad jag har. -
Mama Law skrev 2009-05-06 10:00:10 följande:
Jag hoppas verkligen att dom skickade "kommuniceringen" igår så jag får den idag. Lite eld i ARSELET hoppas jag att dom har fått. Hur tycker ni ska jag anmäla eller bara låta det va. Känner för att anmäla så kanske det sätter lite griller i skallen på dem.Jag hade anmält.
-
Mama Law skrev 2009-05-07 08:28:01 följande:
Blir nog en tur till Las. med wiking så doktorn får titta på honom och ev. medicin.Vad jobbigt ni har det!! Och sen att behöva jaga FK till råga på allt. -
Mama Law skrev 2009-05-07 20:47:18 följande:
Blev ny kur med Penicillin så det lär bli som förra sommaren då kurerna avlöste varandra.Så hade min stora det med, mest problem på fötterna, varje sommar, han kunde inte ha skor på sig, vätskade stora sår.
-
Mama Law skrev 2009-05-07 21:01:09 följande:
Ja inte är det kul. Vet inte hur jag ska betee mig för att det ska sluta nån gång. Nu har han sår i stort sett hela ansiktet. Vänster hand är ett stort sår och ett par fingrar på höger hand. Han har aldrig haft sår i knävecken förut men nu har han fått där med..... *SUCK*Usch, man önskar så man kunde göra något, nån dundermedicin som tog bort skiten. -
Min stora son har äggallergi som upptäcktes i samband med hans eksem. Som blå myran skriver blir det ofta torra fläckar på kroppen.
Det brukar i de flesta fall växa bort har jag fått information om, sonen är nu snart 9 år och det har minskat på pricktest. -
Mama Law skrev 2009-05-14 08:51:36 följande:
Vi har precis fått ögondroppar till wiking som heter Opatanol som enligt vår läkare är dom bästa. Hoppas ni får dom också för dom är kanon. Wiking har nästan inga symtom kvar från ögonen sen vi började med dom!!!! Håller tummarna för att ni får droppar!Dom har både jag och stora sonen, fungerar mkt bra! -
Hej alla!
Var hos dietisten idag ang Vildes soja allergi, vi prata lite om vad han bruka äta och då älskar allt med fil och yoghurt och inte får äta det öht så föreslog han något Rapsy Frutty, någon här som använder det?
Och varifrån har ni beställt det isf?
-
Tack så mkt!!Miralicia skrev 2009-05-22 20:15:52 följande:Rapsys sortiment går att köpa från www.allergimat.com och det är de som driver den sajten som också tagit fram rapsyprodukterna, dock tycker jag att de tag lite snudd på hutlös frakt tyvärr (lägsta fraktkostnaden är 75:- och sen uppåt beroende på vikt och omfång enligt postens avgifter - även om du bara skulle köpa en liten påse med rapsypulver för att testa om han gillar det ).Det finns även ett gäng återförsäljare av rapsyprodukterna runt om i landet, om du scrollar ner till slutet av den här sidan där de olika rapsyprodukterna beskrivs hittar du ett gäng återförsäljare.www.allergimat.com/page.asp återförsäljarna är det iofs ofta bara de mindre förpackningsstorlekarna och att jämförpriset kan vara ngn krona högre - men det sparar du in på frakten.
-
Tackar, vad bra!
Allt bra med andra som har provat det innan till sina barn!
Glassmix, perfekt! På senare har det bara blivit isglass och det är inte så populärt här inte!