• saffe

Allergitråden!

Har frågat i mjölk-tråden, men skriver här oxå om frågan skulle "komma bort":

Hejsan! Nu behöver jag lite goda råd! Ska på återbesök på barn med J i juni. Tänkte att det var dags att provocera lite nu innan, för jag vet att dom gärna ser att jag har gjort det..
    Så igår morse fick J 1 ml laktosfri mjölk till frukosten. Inga reaktioner på hela dagen eller natten. Imorse så var hon illröd på kinderna, men tänkte att hon kanske bara var varm. Så idag gav jag 2 ml laktosfri mjölk till frukosten. Nu i em är hon fortfarande illröd och vi har varit inne hela dagen, så det är ju en liten reaktion i alla fall. Men inte alls så stor som jag räknat med. Märks inget nämnvärt på humöret.
    Vad gör man nu? Hon tål ju tydligen fortfarande inte mjölk, men det har ju helt klart blivit mycket bättre. Ska jag prova vanlig mjölk för att se om det blir värre då? I så fall tyder det ju på att hon tål mjölkproteinet bättre nu och istället reagerar på laktosen mer..

Eller ska jag bara se det som att hon ännu inte tål mjölk (oavsett vanlig eller laktosfri) och prova igen om några månader?

Hade tänkt att provocera med ägg oxå, men antar att jag borde vänta typ 2 veckor så att allt går ur kroppen?
    Hur skulle ni ha gjort?
    Tycker det är konstigt att hon i stort sett alltid när vi varit iväg på kalas är otröstlig efter några timmar (lagom till man kommer hem).
    Det är klart om hon inte tål laktos så finns det ju gott om det på kalasen och även ägg, i bullar och kakor. Men om hon är så känslig att hon blir lessen av att få i sig från dom andra barnens kladdiga fingrar, så hade jag ju räknat med mer reaktion nu..
    När barnen är riktigt små vet jag ju att dom kan bli ledsna av alla intryck om man varit iväg bland mycket folk, men det är hon väl ändå för stor för nu ( 16 mån)? Dessutom borde det ju inte hjälpa med alvedon då, som vi brukar få ge ibland... Oj vad långt det blev, nån som orkat läsa igenom hela?

• saffe
    Snutten skrev 2009-05-16 18:47:48 följande:
    Saffe: varför testar du med laktosfri mjölk? Om hon får röda kinder beror inte det på laktoset, eftersom det inte ger sådana reaktioner utan "bara" symtom från magen, om man nu är laktosintolerant. Vi fick "regler" för hur vi skulle gå till väga när vi provocerade och då skulle man börja med bröd bakat med mjölk i sen skulle man gå vidare till såser och maträtter, sedan smörgåsmaragarin och till sist dricka vanlig mjölk. Nu kom inte vi längre är till första steget med bullar bakta på riktigt mjölk och smör.Jag hade väntat ett tag med att ge ägg och i så fall i tillagad form som i en sockerkaka eller så först.Det där med att vara gnällig efter kalas känner vi igen. Siri var sådan länge, tror att det beror på olika smulor osv. Nu har det gått över men å andra sidan så är hon äldre och äter inte på "allt".

Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".
  • saffe

Oj, vad konstigt det blev, svaret kom med i citatet...

Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".

• saffe
    Snutten skrev 2009-05-16 20:00:08 följande:
    Enligt Siris läkare var det bättre att ge lite försiktigt i början för att vänja dom lite.
    Jo, det är sant.. Men var så säker på att det skulle bli reaktion, jag ville bara få det överstökat för att kunna säga till läkaren att vi har provocerat. Jag märker ju varje gång vi varit hos nån annan och fikat eller om deras barn precis ätit nåt och inte blivit tvättad ordentligt att hon är allergisk fortfarande. men jag kan ju inte säga exakt vad hon fortfarande är allergisk mot. Om det är samma som tidigare, eller bara något av det..
  • saffe
    AmoreElin skrev 2009-05-17 12:23:33 följande:
    Tack, ja jag e helt gråtfärdig. Vet ju inte om det e NAN hon e allergisk mot och nu äter hon ju knappt Nutra och det e ju det enda vi ska ge henne. Hur ska vi få henne att äta det????
    Kan du inte blanda NAN och Nutra och sen försöka ta bort så mycket NAN som möjligt, så fort som möjligt? Den döljer väl Nutra-smaken i början tills hon vant sig. Jag blandade Nutra och bröstmjölk i början, men det kanske inte är nåt alternativ?
  • saffe
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-11 15:26:34 följande:
    Nu har jag en otroligt lycklig 4 åring här hemma som fått baka chokladbollar gjorda på boveteflingor Hon är så van vid att vi säger hela tiden att hon inte kan äta, så hon blev helt ställd nu Men gissa om hon tyckte det var gott
    Åhh, det lät spännande! Recept tack! Har inte sett boveteflingor, får hålla utkik efter det nästa gång vi är i affären!
  • saffe

Hejsan! Mycket aktivitet i tråden idag, så min fråga kanske kommer bort, men provar i alla fall...
    igår skulle jag ge min dotter köpta köttbullar för första gången. Letade efter Mamma Scans för jag har läst här att den ska funka. Men hittade den inte så jag köpte ICA:s köttbullar. Läste flera gånger på innehållsförteckningen och det skulle vara ok för henne att äta. Efter ett par timmar: utslag i ansiktet och gnällig. Men jag "hittade" andra orsaker till det: (varit ute, fått gräs i ansiktet, ville vara ute mera men det regnade osv..)
    Idag (dagen efter alltså) så har hon kräkts 2 ggr och har diarré, för övrigt pigg...
    Så så undrar jag ju förstås om det inte kan vara nåt i köttbullarna i alla fall.. Inte enligt innehållsförteckningen, utan mer troligt nåt "spår av"... Men det är väl samma sak med Mamma Scans köttbullar, dom kan väl oxå finnas "spår av" diverse saker i?
    Någon som provat flera olika märken och vet att ett fungerar bättre än andra?

• saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 17:37:47 följande:
    Jag reagerar på Mamma Scan och även sonen misstänker jag ha gjort det ibland. Men det är lurigt att veta hundra här hemma. Har liksom inte provocerat med det men får klåda och utslag efter de flesta gångerna jag ätit. Det är ju dock gluten i så fall. Och sonen tål ju inte vete. Men jag är osäker, men samtidigt har det sammanfallit många gånger. Å andra sidan har jag ätit lingonsylt och lingon är väl histaminfrisättande... Hum..Mamma Scan har ingen "ren" fabrik för köttbullarna, men hur Ica har det vet jag inte.
    Men du tål alltså ägg? Har väldigt svårt att tro att J reagerar så starkt på vete nu, det har hon inte gjort tidigare.. Får prova igen en annan dag. Tack vare att min dotter har allergier har jag nu själv kommit fram till att min mage inte är glad i för mycket vete och ägg. Att jag är laktosintolerant lyckades jag klura ut för 7 år sedan.. Har man haft kass mage i hela sitt liv, så tror man att det ska vara så.. Det är först nu som jag inser att jag förmodligen var precis som min dotter när jag var liten, men då var det ingen som reagerade... En liten parentes bara !
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 19:55:01 följande:
    Låter som jag det. Ja, jag tål ägg utan problem. Äter jämt både kokt och stekt hos mina föräldrar. Men jag har dock aldrig gillar "sliskig" gula utan den ska vara välstekt/kokt om jag ska äta... Kanske finns något i bakrunden...? Men tror det mest är konsistensen jag inte tycker om.Däremot så är jag ju sedan i januari totalt laktosintolerans och har även celiaki som upptäcktes lite senare, men en sort som sätter sig på huden, så jag märker av minsta lilla av vete (tom glukossirap) nu för tiden.Är du bra nu då? Har du testat dig för gluten?
    Nä jag har inte testat mig för gluten, har vant mig vid att ha dålig mage, så jag reglerar lite själv hur mycket jag "står ut med". Älskar rostat bröd t.ex så jag fuskar och äter det ibland. Ägg äter jag bara nån gång ibland om jag vet att jag ska vara hemma. Skulle aldrig ta med mig äggmackor på utflykt i skogen ... När det gäller mjölkprodukter så gör jag så att hemma äter jag laktosfritt, men borta äter jag som vanligt. Ibland går det bra, ibland får jag lida för det. Men jag e ju vuxen och får skylla mig själv!
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande:
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter. Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
    Jo jag vet... Men får "bara" diarré, inga andra symtom.. Har absolut inga problem att gå upp i vikt t.ex.. Får väl ta tag i det nån gång...
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-12 20:21:25 följande:
    Läste i celiaki-tidningen Bullentinen att ca 40% hade övervikt. Så det där att man blir smal är fel. Eller tja, barn blir nog oftare smala och får mage, men som vuxen så kan man nog bli vilket som. Bara så du vet.
    Jo, jag får väl gå till farbror doktorn nån dag. Men jag äter råg-knäcke varje morgon utan problem, så jag tror nog att det är just vete jag är känslig mot!
  • saffe
    Slippy skrev 2009-06-19 10:36:33 följande:
    Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast? En till fråga: Var köper man gelésocker multi?
    Nu har jag sett att ni skrivit MMF flera ggr och jag kan inte komma på vad ni menar.. Vad är det?
  • saffe
    Miralicia skrev 2009-06-19 12:41:55 följande:
    MMF = marshmallowfondant, som man gör genom att smälta marshmallows eller annat skumgodis som man arbetar ihop med florsocker så att man får en deg som man kan kavla ut och använda som lock på tårtor istället för marsipan eller sugarpaste
    Ok, tack för förklaringen! Blir det inte fasligt segt och sött?
  • saffe
    Snutten skrev 2009-06-25 02:33:20 följande:
    Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande.
    Jag tyckte oxå att min dotter hade "för lite" utslag under lapparna för att det skulle räknas. Men sköterskan som läste av testet tyckte att det var jättetydliga reaktioner.. Så det kan ju vara likadant för er! Jag hade räknat med att det skulle vara illrött för att räknas och inte bara några prickar..
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2009-06-27 13:30:22 följande:
    Arsenik i risdryck: www.information.dk/telegram/195972 Arsenik eller aspartam? Vilket gift ska jag ge för att täcka upp kalciumbehövet? Dags att införskaffa dolomit(?)-pulver. Var köper man sånt?
    Usch vad trött jag blir... Det finns ju snart inget att ge för barn med många allergier... Så det gäller all risdryck? Stod ju inget specifikt märke... Jag som precis har kommit upp i rätt mängd kalcium tack vare risdrycken BLÄÄÄ!!!!
  • saffe
    Kavat skrev 2009-06-27 22:33:20 följande:
    *Läser ikapp*Måste dock ifrågasätta lite. Danska kvinnor äter diverse ostar när de är gravida utan risk. Franska kvinnor får dricka vin osv. Då bör ju faktiskt även Sverige gå ut med en varning om det är så farligt?Hoppas verkligen inte det är så farligt...Å andra sidan fick man ju cancer av morötter för några år sedan och ja, hur man än äter så är det svårt att hålla sig från gifter. Bananer och potatis är ju det som är mest besprutat. Äter ni alltid ekologiskt? Bananer köper vi inget annat, men äter man ute/borta så tar man ju vad det finns.Är halvbra på danska, men varför är det arsenik i risdryck? Det framgick väl inte? Vad kommer det ifrån? Är det inte samma med vanlig ris då? Och annat som odlas på liknande sätt? *ifrågasätter*
    Ja, jag kände oxå att det var lite för lite information i artikeln.. Visst det kommer ju alltid larm om olika saker, vällingflaskor var det ju för ett tag sen.. För några år sen kunde man få cancer av chips tror jag det var... Så jag tar det nog med en liten nypa salt, men man blir ändå lite ledsen och uppgiven. Kom precis hem från ett kalas med ett stort buffé-bord med en massa läckerheter som alla barn utom min dotter kunde äta ifrån.. Blir så trött på att alltid behöva ta med specialmat och sen behöva vara orolig för att hon inte ska vilja ha den. Precis vad som hände idag, hon har inte ätit nån mat alls, bara mellanmål i olika format.. Är väl värmen och allt ståhej runt omkring på kalaset..
Svar på tråden Allergitråden!