Allergitråden!
Har frågat i mjölk-tråden, men skriver här oxå om frågan skulle "komma bort":
Hejsan! Nu behöver jag lite goda råd! Ska på återbesök på barn med J i juni. Tänkte att det var dags att provocera lite nu innan, för jag vet att dom gärna ser att jag har gjort det..
Så igår morse fick J 1 ml laktosfri mjölk till frukosten. Inga reaktioner på hela dagen eller natten. Imorse så var hon illröd på kinderna, men tänkte att hon kanske bara var varm. Så idag gav jag 2 ml laktosfri mjölk till frukosten. Nu i em är hon fortfarande illröd och vi har varit inne hela dagen, så det är ju en liten reaktion i alla fall. Men inte alls så stor som jag räknat med. Märks inget nämnvärt på humöret.
Vad gör man nu? Hon tål ju tydligen fortfarande inte mjölk, men det har ju helt klart blivit mycket bättre. Ska jag prova vanlig mjölk för att se om det blir värre då? I så fall tyder det ju på att hon tål mjölkproteinet bättre nu och istället reagerar på laktosen mer..
Eller ska jag bara se det som att hon ännu inte tål mjölk (oavsett vanlig eller laktosfri) och prova igen om några månader?
Hade tänkt att provocera med ägg oxå, men antar att jag borde vänta typ 2 veckor så att allt går ur kroppen?
Hur skulle ni ha gjort?
Tycker det är konstigt att hon i stort sett alltid när vi varit iväg på kalas är otröstlig efter några timmar (lagom till man kommer hem).
Det är klart om hon inte tål laktos så finns det ju gott om det på kalasen och även ägg, i bullar och kakor. Men om hon är så känslig att hon blir lessen av att få i sig från dom andra barnens kladdiga fingrar, så hade jag ju räknat med mer reaktion nu..
När barnen är riktigt små vet jag ju att dom kan bli ledsna av alla intryck om man varit iväg bland mycket folk, men det är hon väl ändå för stor för nu ( 16 mån)? Dessutom borde det ju inte hjälpa med alvedon då, som vi brukar få ge ibland... Oj vad långt det blev, nån som orkat läsa igenom hela?