• Amulett

Allergitråden!

RaketMorsan skrev 2009-04-21 19:57:19 följande:
    Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida) Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten. Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet. Det är torrt och kliar också. Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi. Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..
    Tycker det påminner om nässelutslag. Att det försvinner under natten för att sedan blossa upp igen tyder kanske också på det? Kan hon reagera på något vid t.ex frukost/förmiddag/lunch, och att utslagen sedan kommer under eftermiddagen. På natten slipper hon det hon reagerar mot och då går utslagen ned igen?
    Om hon är ute en hel dag och inte kommer i kontakt med katten - är hon bättre då, med tanke på att hon blir bättre på natten (eller brukar katten vara i hennes rum så att hon får lika mycket "kattkontakt" nattetid)?
    Har inte så väldigt mycket erfarenhet av allergier, mer än att sonens nässelutslag blossade upp när han kom i kontakt med mjölk och att de sedan försvann av sig själva omgående, för att blossa upp igen när han fick kontakt igen.
    Nu har vi mjölkfritt hemma, men om han t.ex är på öppna förskolan och har t-shirt så får han omgående småprickiga/rödflamminga underarmar, så jag gissar att det beror på att barnen där rör vid leksaker med "ostiga" händer osv. Han fick utslag i går, i morse var de borta.
  • Amulett
    trållmor skrev 2009-04-21 20:46:21 följande:
    Tack alla för era svar (kavat, jag grät när jag läste ditt långa och fylliga svar, det var därför jag försvann härifrån fl ett tag)... Jag försökte självklart ringa Östra direkt, men självklart var det missvisande tider som stod på hemsidan, och att deras telefontid var över... Jag visade min man era svar också, innan jag var tvungen att åka på jobbet, och nu j-klar har det hänt saker!!! Min man ringde till Barn- och ungdomsmedicin i Angered (nyöppnat) och förklarade läget för dem, och vi får komma dit med alla barnen (fast bara två av dem har problem)... Sen går det ett tag och läkaren från BUM i Gamlestan ringer upp och ber om ursäkt för att hon inte hade tagit oss på allvar... Det visar sig att läkaren i Angered har ringt och skällt ut henne för att hon inte tagit Mattis allergier på allvar Hon kommer tydligen också göra en anmälan på sig själv, och föreslog att vi skulle anmäla hennes bemötande till pateintombudsmannen... jaja, tänkte jag, överdriv mer om att anmäla sig själv Jag är glad iaf att jag skrev in här, så att det äntligen kan börjas med att hjälpa Mattis med hans mående Tack alla!!!
    Vad underbart!!! Hoppas ni nu får hjälp!
    Och hihi - lite kul är det allt att Angeredsläkaren skällde ut Gamlestans kollegan. Lite intern kritik kan ju alltid vara bra

Lycka till!!!
  • Amulett
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga. Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr? Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få. Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Man ska väl få den mängd som behövs för en månads förbrukning. Så då kan det väl skilja sig åt från barn till barn, gissar jag.
    Själv får vi bara mjölkersättning - men då får vi bara burkar som ska räcka i en månad, och för det får vi betala 120 kronor. Sonen kommer att behöva mer (burkarna räcker bara ca 23 dagar) så nu ska dietisten skriva ut fler burkar åt oss, men priset blir det samma.
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-04-23 18:21:51 följande:
    Kolla min blogg, vi får en hel del pasta och det är ju i stort det och Fette Crochanti som han tål förutom Profylac då. Man ska/kan få allt på samma anvisning. När vi skulle få så skulle det räcka 3 mån om jag inte minns fel, men det sägs ju ha ändrats till 2 mån? Amulett skriver 1 mån, men jag vet ärligt talat inte eftersom vi fick detta förra året någon gång.
    Det beror nog på var du bor, kanske. Nya reglerna i Västra Götaland är att man ska få för en månad i taget. Men: de som fått tidigare har visst en "övergångsperiod". Vi som däremot började i somras, när de nya reglerna precis börjat, får snällt finna oss i att behöva betala 120 kronor/månad.
  • Amulett
    Jasusu skrev 2009-04-23 21:02:10 följande:
    Vad skumt för till mig så sa hon att detta ska räcka i två månader. Nä..jag måste verkligen få bytt. Hon skickade mig ett paket pasta där det stod att det kunde innehålla spår av mjölk och soja. Enligt henne så vet hon att mitt barn kan äta det för allergin är inte så allvarlig och det kommer inte bli någon reaktion. Jag håller inte riktigt med,men tycker ni? Hade ni gett era barn sådan pasta när både mjölk och soja blev klassad som reaktion 2 på patch?
    Eller så är det bara för mjölkallergiker det ska räcka i bara 1 månad ... eller så luras vår dietist Uppdatera gärna när du vet mer!

vet inte vad reaktion 2 på patch innebär - man jag skulle inte ge "spår av mjölk" till sonen. Inte en chans! Inte förrän han är riktigt stor och verkligen kan beskriva hur han mår och i så fall är beredd att ta risken.
    Den enda som kan ta ställning till om ditt barn klarar att äta spår är ju faktiskt barnet självt ...
  • Amulett
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:58:08 följande:
    Ville höra med er som kan!!! Läkaren säger bara att blodproven visade inget tecken på sädesslag. Men känns som att det är "fel". Aptiten har varit usel idag. Måste ringa imorgon och fråga efter lapptest. Någon av er berättade igår att sädesslag kan visa sig bättre i lapptest.
    Stå på dig! Lapptest (Patchtest) görs bara på en del sjukhus i landet. Men, precis som KKavat säger, det är inte alls säkert att en allergi visar sig i testerna - trots att de visar negativt (dvs inte allergisk) så kan han vara allergisk ändå!!! Och det är viktigt att ha bakhuvudet.
  • Amulett
    Helle76 skrev 2009-05-04 19:45:00 följande:
    Kavat skrev 2009-05-04 19:42:34 följande: Jo, det vet jag och därför har jag kört med att göra välling på deras grötpulver men nu var båda smakerna slut. Vet att den med äpple var restad och att bananen fanns kvar på lager enligt deras hemsida. Men våra affärer har inte fått hem några.
    Min affär hade slut Banangröt i hyllan igår, men idag fanns där massor igen. Så det är nog inte helt kört. Där fanns även Äppelgröt än så länge
    ICA Maxi i Alingsås om någon bor i närheten och börjar ha kris. Vällingen är däremot slut i hyllorna även här.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-04 19:50:21 följande:
    Va nån som skrev i mjölk-bebistråden att ena go:s välling skulle komma v.21. Håller tummarna för det för vi har bara ett paket kvar nu. Annars får det bli nutra med ena go:s grötpulver. Har aldrig gett nutra som ersättning/välling förut så jag hoppas hon vill ha det om det blir aktuellt.
    Kanske är lite riskabelt att chansa med den lilla välling som är kvar. Men det kanske går att testa en snabbintroduktion till Nutra genom att blanda in lite i vällingen så att hon vänjer sig vid smaken? Nutran är ju inte direkt god ...
  • Amulett

Sonen har plötsligt börjat ta tag i mina fingrar och drar dem till sitt öra, för att få hjälp att klia.
    Han är förkyld, så det kliar säkert av det skälet. Men jag upptäckte också att han var väldigt röd och liksom vitflagnade i ytterörat, alldeles utanför örongången.
    Vårdcentralens telefonrådgivning vill vänta och se, och vill att jag ska smörja med babyolja en stund. Det gör ju att själva flagningen försvinner (eller så är det för att det är fuktigt av oljan). Men det är fortfarande rött, och han drar fortfarande mina fingrar mot öronen.

Någon som har erfarenhet? Kan det vara eksem? Och vilken är i så fall risken att han har det även inne i örat? Märkligt i så fall att läkarna inte sett det när de kollat trumhinnorna eftersom han har haft några öroninflammationer under våren ... men jag kan inte låta bli att misstänka det ...

• Amulett
    AmoreElin skrev 2009-05-17 12:23:33 följande:
    Tack, ja jag e helt gråtfärdig. Vet ju inte om det e NAN hon e allergisk mot och nu äter hon ju knappt Nutra och det e ju det enda vi ska ge henne. Hur ska vi få henne att äta det????
    Antar att du har testat att blanda NAN med Nutran och sedan öka mängden Nutra och minska mängden NAN? Det tar några gånger innan hon kan sluta äta NAN, men det kanske gör att hon accepterar Nutran bättre?
    Prova annars Profylac, som är nästan samma som Nutra (Profylac baserat på vassle medan Nutramigen är baserat på kasein), och som har en lite "snällare" smak.
Svar på tråden Allergitråden!