Allergitråden!
RaketMorsan skrev 2009-04-21 19:57:19 följande:
Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida) Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten. Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet. Det är torrt och kliar också. Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi. Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..
Tycker det påminner om nässelutslag. Att det försvinner under natten för att sedan blossa upp igen tyder kanske också på det? Kan hon reagera på något vid t.ex frukost/förmiddag/lunch, och att utslagen sedan kommer under eftermiddagen. På natten slipper hon det hon reagerar mot och då går utslagen ned igen?
Om hon är ute en hel dag och inte kommer i kontakt med katten - är hon bättre då, med tanke på att hon blir bättre på natten (eller brukar katten vara i hennes rum så att hon får lika mycket "kattkontakt" nattetid)?
Har inte så väldigt mycket erfarenhet av allergier, mer än att sonens nässelutslag blossade upp när han kom i kontakt med mjölk och att de sedan försvann av sig själva omgående, för att blossa upp igen när han fick kontakt igen.
Nu har vi mjölkfritt hemma, men om han t.ex är på öppna förskolan och har t-shirt så får han omgående småprickiga/rödflamminga underarmar, så jag gissar att det beror på att barnen där rör vid leksaker med "ostiga" händer osv. Han fick utslag i går, i morse var de borta.