• JPL

Allergitråden!

Kajsa, tack för dina sorbitoltips, men jag har varit förvirrad. Det är sorbat de inte tål. Vilket känns jättebra! PMa mig din adress så får du min 50 kronors Weleda tandkräm. Barnen älskade den, den är som en gul gel och verkligen lik en vanlig tandkräm.

Så skönt att slippa flourskölj och så kanske jag vågar ge iaf den lille Calci tugg, och det är han som behöver tillskottet mest. Känns som en bra dag idag!

• JPL
    mady skrev 2009-05-01 12:47:52 följande:
    Vegetabilistk Fett = Fri frän mjölk Vegetabiliskt Margarin = Med mjölk en liten grej som hjälper mig att komma ihåg.
    Nu hittar jag inte när vi diskuterade det senast men det sägs vara över tio år sedan det upptäcktes några fel med både vegetabiliskt fett och vegetabiliskt margarin. I vilket fall är risken så låg att det är värt att prova.
  • JPL

Synd att det är så lugnt på helger när jag har gott om tid att skriva...

Iaf så har vi fått 25% vårdbidrag och hanteringen var snabb och enkel så det känns bra! Efter era skräckhistorier trodde jag det skulle bli mycket krångligare.

FK har konstaterat att vi har 6000 kr i merkostnader men måste komma upp i 7600 kr för att få bidraget. De har godkänt kostnad för rismjölk, glutenfri kost, resor till läkare samt kostnader för medlemskap i föreningar. Vi har ringa kostnader för salvor och mediciner så det har jag inte tagit upp. Har ni lyckats får merkostnad? Vilka poster kan det i så fall vara lönt för mig att komplettera med? Jag ska dubbelkolla med min ansöka också så att de verkligen hade spaltat upp allt jag själv kommit på.

• JPL

Ähum, nu är det jag igen...

Har ni sett det här? Hur tolkar ni det? Någon som försökt att göra avdrag?

" Vård
    Avdrag för kostnader för vård i familjehem, vård av barn, ungdomar eller vuxna, jourhem/stödhem, kontrollerad familjevård (psykiskt sjuka), kontaktpersoner/familjer, feriehem, övervakare m.m. medges enligt nedan.

Krav för avdrag:
    * Avdrag medges normalt motsvarande kostnadsersättning enligt Sveriges Kommuner och Landstings schabloner.
    * För avdrag utöver schablon krävs särskilda förhållanden; t.ex. behov av specialkost (vid allergi, diabetes) eller handikapp som medför fördyring.

Avdrag medges för:
    * Motsvarande erhållen schablonersättning eller visad/beräknad merkostnad.
    Inget avdrag medges för:
    * Större bostad eller bil pga. omsorgen. Dock kan avdrag medges om uppdragsgivaren lämnat bidrag till större bostad.
    * Vård av eget barn, även om statligt vårdbidrag har erhållits. Viss del av vårdbidraget som ska ersätta merkostnader är dock skattefritt. "

Från www.skatteverket.se/skatter/deklaration
    /2009/privat/avdragslexikonprivat/avdragslexikonv.4.6d02084411db6e252fe800010456.html
    (Länken är för lång så ni får klippa och klistra)

• JPL

Ingen som vill dela med sig om sina erfarenheter ang merkostnader? Är det vanligt eller svårt att få? Vilka grejer är det lätt att få för och vad avskriver de direkt?

• JPL
    Kavat skrev 2009-05-03 18:19:36 följande:
    Grattis! De drar ju av detta i skatteavdrag på erat vb så egentligen så får ni ju pengarna i form av skatteavdrag i nuläget ändå. Tror iaf att det blir lika mycket. Vi fick inte förra gången, men vi fick denna. MEN jag fick absolut inte för risdryck trots att jag påtalade det. Salvor mm bör ni väl få upp till taket? Det trodde jag alla fick "automatiskt". Ringa kostnader? Det borde väl ändå bli en del med alla saker som köps på apoteket? Våra barn har ju heller inte stora kostnader på det, men med tanke på att en salvorna inte är gratis och även allergimedicinen kostar så plockar det till. Kläder - slitage och extra tvätt kan man få för. Ja, det var nog det jag kom på nu.
    Jag tror att du menar att det redan är skatt dragen på vårdbidraget, precis som med lönen. Det jag tänkte på var att enligt länken som jag kopierade in så såg det ut som att man kunde göra avdrag i deklarationen. men det verkar konstigt eftersom det inte har något att göra med mitt arbete.

Sen var jag nog otydlig, för vi har inte försökt att ta upp salvor eller mediciner av det skäl att vi knappt använder några. Mina har, peppar peppar, inte problem med eksem mer än vid örsnibbarna. Kläder går bort av samma skäl. Och när det dyker upp har vi hittills alltid kommit på vad som ska tas bort ur kosten. Men jag fasar för de luftburna allergierna, dem kan man ju inte skydda sig mot på samma sätt.

Har ni fått för att man tex behöver fler kastruller, kärl och byttor? För att man måste ha mer i frysen (vi behöver eg en större frys). Större elåtgång för mer matlagning och mer kyl- och frysförvaring?

Men hur kan ni inte få för rismjölk??? Vi har fått dels en grundkostnad om några hundra per år samt dels för faktiskt kostnad för mjölken. 1 l per dag eftersom jag har två barn. Fast jag har ännu inte kollat om siffran stämmer med rismjölk eller med billigare havremjölk. Någon som på rak arm kan säga vad rismjölken kostar? Kollar aldrig i affären...

Grundkostnaden är högre när det är både ägg och mjölk, men det har hon missat. Liksom att hon bara har räknat med glutenfri kost för _ett_ barn. Vilken miss! Med andra ord borde jag lätt kunna överklaga och få merkostnad också.
  • JPL
    JPL skrev 2009-05-03 19:07:27 följande:
    Kavat skrev 2009-05-03 18:30:21 följande: Får felmeddelande på länken. Vad gällde det?
    Sorry, den nya länken funkar!
  • JPL
    Kavat skrev 2009-05-03 19:13:07 följande:
    Ja, alltså man skattar ju för vb, men om man får det beviljat så får man även skatteavdrag så de sätter alltså direkt in en större summa på ditt konto. Med andra ord du slipper betala skatt på pengarna du får från fk - exakt summan du får i merkostnad... Vet inte hur jag ska förklara. Förstod du något? Men i ert fall har hon ju missat massor så då borde det ju gå ändå. Ägg får vi inget för. Men däremot för mjölk.
    Aha, du menar at om man får merkostnad så betalar man i praktiken inte skatt för det. Det är ju helt rimligt eftersom priserna anges i färdigskattade pengar. Men mertid skattar man för, antar jag.

Förvirrad, får ni grundkostnad för mjölk eller även för rismjölken?
  • JPL
    mady skrev 2009-05-03 20:52:54 följande:
    JPL: Vilken problematik har ni fått VB för? Hur är det med äggfri kost, brukar inte det räknas upp en schablonkostnad på det? Om så har de missat det även på min...
    Min barn är enligt intyget FK fick mjölk-, ägg-, vete-, havre-, äpple- och citrusallergiska/intoleranta. I verkligheten är det mer. Jag tror att vi fick vb för att jag har två barn med multiallergi samt att mjölk och särskilt "glutenfri"-kost tar mycket tid. Vi har inte problem med eksem och lägger alltså inte tid på att smörja i någon stor omfattning.

Ang ägg så kollade jag upp det nu och tror jag att jag har spårat hur det ligger till:
    Enligt Konumentverkets PM 2005 fick man i "schabloniserad merkostnad" 120 kr för bara mjölk och 432 kr för mjölk och ägg. 2007 fanns bara mjölk med i det nya PMet men var höjt till 643 kr. Vi fick 660 kr så jag antar att det är dagens penningvärde men taget ur PM 2007. Eftersom höjningen för bara mjölk är rätt rejäl är det nog inte lönt att klaga tänker jag. Rätta mig gärna om jag har fel!
Svar på tråden Allergitråden!