• Kavat

Allergitråden!

emmasophia skrev 2009-06-04 14:55:30 följande:
    Mama Law, 50% vb känns som ett hån mot dig så det är bara att överklaga!!!! Vad betyder 36% i merkonstader? Vi har inte ens sökt VB så har noll koll... Många stora kramar till dig!!! Jag är inlagd inför ryggoperationen imorgon bitti så håll tummarna!! Skönt när det finns en dator att driva tiden med men efter morgondagen klarar man nog inte sitta här och skriva. Men jag ska ha er i tankarna!
    Håller tummarna att allt går bra!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-04 19:16:02 följande:
    En bra sida om man funderar på olika läkemedel i samband med graviditet & amning eller rent allmänt är www.janusinfo.se - är Stockholms läns landsting som står bakom den och egentligen avsedd för läkare och vårdpersonal.
    Inlagt i ts nu.
  • Kavat
    LabLover skrev 2009-06-05 08:52:36 följande:
    Det låter ju bra. Snacka om bortkastade pengar med EyeQ!
    Jag skulle gärna köpt dem annars, men min tjej tål ju inte jordgubb!

Du får äta dem själv. Det är mer än nyttigt om man inte själv äter fet fisk 3 gånger i veckan.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-06-05 11:00:24 följande:

Är så lessen och besviken på FK. Fick idag hem beslutet och blir nästan gråtfärdig av hur de har tagit upp tid och matlagning i ärendet. Känner mig hånad och trampad på. Det vi har fått godkännt är inte ens en en miljontedel av den tid vi lägger ner på killarna. Vi fick godkänt för mjölk och gluten fri kost.... men resten då allt annat de inte kan äta. Näääää man är inte ens vatten värd i deras ögon....

Mmm, man hade velat haft en här hemma så de kunde kollat på hur en dag går till. Hos oss drog det ju bort 2/3 av tiden...
  • Kavat
    Pluttesnuttan skrev 2009-06-05 11:49:44 följande:
    Ja, vi har uteslutit all mjölk! Då försvann skriken men utslagen kommer ändå. tack för smörj tipset mama law!!
    Det är bra att smörja för att lindra, men är det saker som de får genom kosten måste man ta bort det för att det inte ska komma tillbaks.

När det är jobbiga eksem som kliar så kör oftast med en svindyr salva på recept som heter Protopic. Man får inte sola med den, så den används bara på kvällen, men ofta har det försvunnit till morgonen. Men då är det alltså kontakteksem. Får de det i sig så behöver man ju smörja mer.
    Sen varvar vi liksom Mama Law med Locobase Repair som är suverän!
  • Kavat

Vi 4 skrev 2009-06-06 17:45:15 följande:

jag läser här emellanåt och inser mer och mer att jag kommer behöva "hänga här". Vi har nu kört lapptestomgång nr två på vår 6-månaders son. Han har tidigare konstaterad allergi mot mjölk, ägg och soja. Är nästan helt säker på att han är latexallergisk då han fick en kraftig reaktion efter läkarbesök då de kände honom i rumpan med latexhandske (som brännblåsor och avskavd hud). Nu har han på senaste lapptestet även visat allergi mot vete och råg, men som tur är inte havre. Vi misstänker även fiskallergi men pricktest har inte visat något och de ville inte lägga det som lapptest på honom.  Jag ammar i princip helt ännu. Jag tycker jag nu har bra koll på de första allergierna men behöver läsa in mig på hur vi ska få till det med vetet och rågen också. Funderar på att baka bovetebullar, men hittar bara recept med annat mjöl också. En sak jag funderar på är om risken för glutenintolerans ökar? Man brukar ju säga att man ska introducera gluten tidigt. Någon som vet?  
    Hejhej! Kolla även sädesslagstråden (länk i ts). Jag har några recept på bröd- formlimpa i min blogg och i början körde jag på endast bovete, men det blev inte lika gott. Men ris, majs, potatis tål han väl? Men kolla där.

Trist med fler allergier, men skönt att veta vad det är så man har en rimlig chans att undvika dem.

Enligt min dietist så är inte risken större för en sädesslagsallergiker att få celiaki, även om man introducerar det senare i livet.
    Men i vårt fall har jag ju nu i efterhand upptäckt att jag har celiaki och då ökar förstås risken ändå.. Har sett siffror som 1/100 till 1/40 som har celiaki, så det är faktiskt vanligare än man kanske tror. Men på ett sätt är det bra för det öppnar ju fler möjligheter att hitta mat som man tål oavsett allergi eller intolerans.
  • Kavat
    Amulett skrev 2009-06-06 20:23:49 följande:
    Måste av nyfikenhet höra med er som har barn med många allergier: fungerar quinoa? Det går ju äta istället för couscous/ris och tydligen även att göra gröt på.
    Quinoa funkar om man sköljer ordentligt. (Beror på hur det hanteras så det kan tydligen vara i samma packningsmaskiner osv med sädesslag.) Fast mina ungar vägrar äta det än så länge...
    Fast vi har inte reagerat på det heller, provat 2 sorter.
  • Kavat
    emmasophia skrev 2009-06-07 21:23:08 följande:
    Hej alla! Ville bara hälsa er :) Är kvar i sjukhuset dvs operationen gick inte riktigt som det skulle. Ingenting gick fel men diskbråcket var jättestor så jag har behövt morfin i mängder. Därför är jag kvar men klagar inte det finns bara underbar personal här!! Imorgon får jag åka hem på eftermiddag!! Sedan blir det en prövning för jag får inte lyfta någonting som väger över 5 kilo i 3 MÅNADER!! Lätt med en 1-åring o 3-åring eller hur ;D Gissa vem får ta vaknätterna i framtiden, tur att min man är pappaledig!!! Ha det bra allihopa nu!!!!
    Hej! Skönt att höra att det är på rätt väg. Men uj, nää, inte lätt att inte bära något alls. Jag hade likadant när jag var gravid med den lille och blödde mängder och en tvååring hemma. Lätt, kan man inte säga att det är. Hoppas att allt går bra nu framöver. Kram!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-08 17:24:34 följande:
    Hej! Vilken "kul" tråd. Hänger gärna med Har en son som varit allergisk mot mjölk, ägg och soja. Är i dag bara lite överkänslig mot mjölk i stora mängder. En dotter som just nu är under utredning för det mesta. Vi har nu kört mjölk, ägg o soja fritt i tre veckor. Alla nässelutslag o stora eksem fläckar försvann. Hon råkade i misstag komma åt en ballerina kaka på ett kalas o åt upp den. Nu är hela hon full av prickar o exemfläckar stora som femkronor.
    Välkommen! Oj, ja, då har ni nog ställt någon sorts diagnos i alla fall. Men det är bara väl bara mjölk i ballerinan? (och hasselnötter och sojalectin då...)
    Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju tyvärr inte så ovanlig.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-06-08 17:18:33 följande:
    För mig gick det fort. Jag har redan fått svar...avslag tyvärr.. Nu ska jag överklaga. Fattar inte alls hur de har räknat mertiden?? No way att vi inte lägger ner minst 7 timmar i veckan på allerierna! Det är bara vad jag lägger ner på att smörja...om inte mer! Helt sjukt...fattar noll. Blir helt gråtfärdig.
    Åh nej!Inget alls?

Men det är väl 10 timmar extra i veckan de räknar på om jag minns rätt. Men med alla de allergierna och merjobb bör det ju inte vara några problem. Oavsett så är det ju löjligt, vem har rätt till det då kan man undra...
Svar på tråden Allergitråden!