Vi 4 skrev 2009-06-06 17:45:15 följande:
jag läser här emellanåt och inser mer och mer att jag kommer behöva "hänga här". Vi har nu kört lapptestomgång nr två på vår 6-månaders son. Han har tidigare konstaterad allergi mot mjölk, ägg och soja. Är nästan helt säker på att han är latexallergisk då han fick en kraftig reaktion efter läkarbesök då de kände honom i rumpan med latexhandske (som brännblåsor och avskavd hud). Nu har han på senaste lapptestet även visat allergi mot vete och råg, men som tur är inte havre. Vi misstänker även fiskallergi men pricktest har inte visat något och de ville inte lägga det som lapptest på honom. Jag ammar i princip helt ännu. Jag tycker jag nu har bra koll på de första allergierna men behöver läsa in mig på hur vi ska få till det med vetet och rågen också. Funderar på att baka bovetebullar, men hittar bara recept med annat mjöl också. En sak jag funderar på är om risken för glutenintolerans ökar? Man brukar ju säga att man ska introducera gluten tidigt. Någon som vet?
Hejhej! Kolla även sädesslagstråden (länk i ts). Jag har några recept på bröd- formlimpa i min blogg och i början körde jag på endast bovete, men det blev inte lika gott. Men ris, majs, potatis tål han väl? Men kolla där.
Trist med fler allergier, men skönt att veta vad det är så man har en rimlig chans att undvika dem.
Enligt min dietist så är inte risken större för en sädesslagsallergiker att få celiaki, även om man introducerar det senare i livet.
Men i vårt fall har jag ju nu i efterhand upptäckt att jag har celiaki och då ökar förstås risken ändå.. Har sett siffror som 1/100 till 1/40 som har celiaki, så det är faktiskt vanligare än man kanske tror. Men på ett sätt är det bra för det öppnar ju fler möjligheter att hitta mat som man tål oavsett allergi eller intolerans.