• Kavat

Allergitråden!

Slippy skrev 2009-06-11 14:21:56 följande:
    Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf?
    Och då kommer jag med det negativa. Min dotter tuggade också glatt i sig dem och började få mer och mer ont i magen och tillslut blodblandat bajs... Vi testade utesluta diverse saker (bl.a vete) i samband med allergologen och kom tillsist fram till att det var sorbitol (som finns i bl.a. kalcitugg) som hon fick ont i magen av och som även orsakade att hon blödde från tarmen.

Inte så vanligt kanske, men ja, det är tydligen en biverkning av sötningsmedel.
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-06-12 10:03:32 följande:
    hej hej Glutenfritt ströbröd funkar med till choklad bollar............:)
    Moillas innehåller dock sojasläktingar och något annat utan vetestärkelse har jag inte hittat.. Finns det?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-06-12 10:28:36 följande:
    Fast då vill det till att man tål sojasläktingarna och/eller är känslig för vete och inte klarar vetestärkelse, för något av det har det varit i alla de glutenfria ströbröd som jag sett i affärerna. Fast det kan kanske funka med po-fiber också .... hmmm, måste nog testas nån dag när jag har tid och känner för det.
    Ohoooo, du var några sek snabbare!
  • Kavat
    Odetta skrev 2009-06-12 12:30:10 följande:
    Hej hej. nu hittar jag även hit! Har skrivit ett tag i mjölkallergitråden, men inser att jag kanske ska skriva här istället då vår lille kille är allergisk emot mer än bara mjölken. Lite om oss. Ja, lillkillen är nästan 4 månader gammal nu och helammas. Han är allergisk emot mjölk och soja till den grad att det räcke om jag äter nått med bara spår i. Jordnötter får jag inte heller äta, men det hänger väl ihop med sojan (plus att pappan är allergisk). Nu misstänker vi även att han är allergisk emot antingen eller eller allihopa av ägg, ärter och cacao. Vi har presis börjar med uteslutningsmetoden så vi vet ännu inte vad eller vilka av dem 3 han reagerar på, men nått är det för han har ont i magen så som han får av mjölk och utslag så som han får av soja...och sissta veckan har jag ätit alla tre så ja...vi vet inte vad som är boven. Hur brukar barn reagera på ägg? Hoppas verkligen inte att det är äggen, men misstänker dem tyvärr starkast... Så det är vi. Hej allihopa!
    Hej och välkommen hit!
    Ärtor tillhör ju baljväxte och tål han inte spår av soja är det inte så långt till att misstänka att han reagerar på ärtor.. (Kolla min sojablogg.)
    Ägg är ju en vanlig allergi. Men ni gör ju helt rätt i att testa och se. Kan ju vara både ock. Kombinationen mjölk, ägg och soja är ju inte helt ovanlig tyvärr.
    Kakao har jag hört kan förstärka reaktioner osv. Man hör ju alltid att man ska vara försiktig med choklad och jordgubbar när man fått bebis för att det kan ge magknip.
  • Kavat
    littlemum skrev 2009-06-12 13:01:06 följande:
    Jag försöker mig på ett långskott. Jag undrar om det kan finnas något samband mellen våra barns allergier och deras benägenhet att få petekier (små knapphålsstora ilsket röda prickar som inte bleknar när man trycker på dem, det är små blödningar under huden). Är det någon annan av er allergimammor som känner igen det här?
    Va!? Alltså knallröda små fläckar i huden... *räcker upp handen* Det har jag som är där jämt. Sen kan jag då liknande när jag ansträngt mig massor. Vet att det t.ex har dykt upp när jag spytt massor vid magsjuka osv, men då försvinner de efter ett tag. Barnen har dock inte (än..).
    Men har svårt att hitta kopplingen med allergier?! Förklara gärna mer, nu blev jag nyfiken!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 13:57:38 följande:
    Hejsan! Mycket aktivitet i tråden idag, så min fråga kanske kommer bort, men provar i alla fall... igår skulle jag ge min dotter köpta köttbullar för första gången. Letade efter Mamma Scans för jag har läst här att den ska funka. Men hittade den inte så jag köpte ICA:s köttbullar. Läste flera gånger på innehållsförteckningen och det skulle vara ok för henne att äta. Efter ett par timmar: utslag i ansiktet och gnällig. Men jag "hittade" andra orsaker till det: (varit ute, fått gräs i ansiktet, ville vara ute mera men det regnade osv..) Idag (dagen efter alltså) så har hon kräkts 2 ggr och har diarré, för övrigt pigg... Så så undrar jag ju förstås om det inte kan vara nåt i köttbullarna i alla fall.. Inte enligt innehållsförteckningen, utan mer troligt nåt "spår av"... Men det är väl samma sak med Mamma Scans köttbullar, dom kan väl oxå finnas "spår av" diverse saker i? Någon som provat flera olika märken och vet att ett fungerar bättre än andra?
    Jag reagerar på Mamma Scan och även sonen misstänker jag ha gjort det ibland. Men det är lurigt att veta hundra här hemma. Har liksom inte provocerat med det men får klåda och utslag efter de flesta gångerna jag ätit. Det är ju dock gluten i så fall. Och sonen tål ju inte vete. Men jag är osäker, men samtidigt har det sammanfallit många gånger. Å andra sidan har jag ätit lingonsylt och lingon är väl histaminfrisättande... Hum..
    Mamma Scan har ingen "ren" fabrik för köttbullarna, men hur Ica har det vet jag inte.
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 19:48:03 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 17:37:47 följande: Men du tål alltså ägg? Har väldigt svårt att tro att J reagerar så starkt på vete nu, det har hon inte gjort tidigare.. Får prova igen en annan dag. Tack vare att min dotter har allergier har jag nu själv kommit fram till att min mage inte är glad i för mycket vete och ägg. Att jag är laktosintolerant lyckades jag klura ut för 7 år sedan.. Har man haft kass mage i hela sitt liv, så tror man att det ska vara så.. Det är först nu som jag inser att jag förmodligen var precis som min dotter när jag var liten, men då var det ingen som reagerade... En liten parentes bara !
    Låter som jag det.
    Ja, jag tål ägg utan problem. Äter jämt både kokt och stekt hos mina föräldrar. Men jag har dock aldrig gillar "sliskig" gula utan den ska vara välstekt/kokt om jag ska äta... Kanske finns något i bakrunden...? Men tror det mest är konsistensen jag inte tycker om.

Däremot så är jag ju sedan i januari totalt laktosintolerans och har även celiaki som upptäcktes lite senare, men en sort som sätter sig på huden, så jag märker av minsta lilla av vete (tom glukossirap) nu för tiden.

Är du bra nu då? Har du testat dig för gluten?
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 20:03:25 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 19:55:01 följande: Nä jag har inte testat mig för gluten, har vant mig vid att ha dålig mage, så jag reglerar lite själv hur mycket jag "står ut med". Älskar rostat bröd t.ex så jag fuskar och äter det ibland. Ägg äter jag bara nån gång ibland om jag vet att jag ska vara hemma. Skulle aldrig ta med mig äggmackor på utflykt i skogen ... När det gäller mjölkprodukter så gör jag så att hemma äter jag laktosfritt, men borta äter jag som vanligt. Ibland går det bra, ibland får jag lida för det. Men jag e ju vuxen och får skylla mig själv!
    Men är det gluten så är det bra att veta om det eftersom man kan få en massa sjukdomar (cancer och annan skit) om man äter.
    Äggmackor med vändstekt ägg med massa salt... Mmm, på hönökaka. Skulle ge vad som helst! Men kanske inte. Vet ju nu hur kass jag blir så glutenfri hönökaka och ägg hade suttit bra!
  • Kavat
    saffe skrev 2009-06-12 20:10:36 följande:
    Kavat skrev 2009-06-12 20:07:54 följande: Jo jag vet... Men får "bara" diarré, inga andra symtom.. Har absolut inga problem att gå upp i vikt t.ex.. Får väl ta tag i det nån gång...
    Läste i celiaki-tidningen Bullentinen att ca 40% hade övervikt. Så det där att man blir smal är fel.
    Eller tja, barn blir nog oftare smala och får mage, men som vuxen så kan man nog bli vilket som. Bara så du vet.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-06-13 08:47:44 följande:
    Försöker mig på en ny fråga. Vi ska till Göteborg om en vecka och kommer att bo på hotell. Är det någon som vet hur det är med allergi anpassad mat på Liseberg.
    Jag mailade dem igår och frågade också. Återkommer när/om jag får svar!
Svar på tråden Allergitråden!