-
Blå Flygare skrev 2009-06-13 12:05:45 följande:Jepp. Hampa lät ju lite intressant också.
-
Gräs finns det ju i Slottskogen, annars är det himlans mysigt med alla djur.2små2stora skrev 2009-06-13 12:21:58 följande:Kavat: Det låter kanon. Någon som har tips på vad man sysselsätter en 2 åring som är allergisk mot gräs, mjölk och soja med när man besöker Göteborg.
Universeum brukar vara populärt. Finns ju Göteborgskort 2-dagars som ger inträde till de och diverse andra saker. www.goteborg.com/templates/Page.aspx -
Sen är det ju väldigt väderbeoende. Men Universeum är riktigt kul med massor av djur och annat att titta på och greja med. Ligger ju granne med Liseberg.2små2stora skrev 2009-06-13 13:40:32 följande:Känns lite onödigt att utsätta henne för något som hon är allergisk mot under permisen från sjukhuset. Tittade på slottsskogen och det verkade jättemysigt. Tror inte att hon är så intresserad av aeroseum som grabbarna ska gå på.
Föresten om nu Belindas Café är öppet?? (Blå Myran sa att det var lite si och så med det.) så ligger det i början av Eklandagatan, som börjar vid korsvägen och går uppåt Johanneberg och Mölndalsvägen som också korsar Korsvägen ligger Universeum på. Belindas har ju mjölk och sojafritt.
-
Dubbelkolla dock sojasläktingar ORDENTLIGT! För ärligt talat är jag inte hundra på att hon har koll på E412... Men som sagt, det kanske hon har, men jag har liksom inte hunnit prata till punkt för det är ju ingen soja i.. Dottern reagerade kanske på något hon fick i sig, men osäker på om det var där eller inte, så ja, dubbelkolla!Kavat skrev 2009-06-13 13:46:00 följande:Sen är det ju väldigt väderbeoende. Men Universeum är riktigt kul med massor av djur och annat att titta på och greja med. Ligger ju granne med Liseberg. Föresten om nu Belindas Café är öppet?? (Blå Myran sa att det var lite si och så med det.) så ligger det i början av Eklandagatan, som börjar vid korsvägen och går uppåt Johanneberg och Mölndalsvägen som också korsar Korsvägen ligger Universeum på. Belindas har ju mjölk och sojafritt.
-
mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:
Hej! Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad.. En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.Hej! Om det är flytande aerius ni har så är det sötningmedel ( Sorbitol) i det, som inte är helt nyttigt och kan ha en hel del biverkningar. (Min dotter tål inte sorbitol). Men det finns även Aerius smälttabletter som är toppen och utan sorbitol.
Min lille snarkar ofta som en hel karl, men det sammanfaller med att han är förkyld. Vilket han är för ofta... -
Odd, det värsta som finns är när man inte mår dålig och känner du att du inte orkar amma mer så tycker jag ärligt talat inte att du ska göra det. Men det kan ju ta ett tag att trappa ner också så det är svårt att sluta tvärt.Odetta skrev 2009-06-14 12:59:35 följande:åh jag behöver lite peppning Hur mycket bättre är det att amma ett allergiskt barn??? Jag känner mig så uppgiven jusst nu. Ammar ju lilleman på nästan 4 månader och med alla hans allergier så känns det som vi jämt antingen kommer på en ny eller av misstag ätit nått olämpligt och resultatet blir för det mesta det samma = en skrikig bebis med ont i magen Nu har han varit kinkig i en vecka och jag är mentalt så himla trött. trodde att det vände häromdagen, men då lagade min man mat med lite hemmagjorde brödkrutonger i som vi efteråt kom på nog var bakade innan vi började mjölkfritt. Så först en massa skrik och prickar för om det är ägg, ärter eller cacao...och nu skrik i 3 dar efter dem där jävla brödkrutongerna. Jag han ont i ryggen av allt runntbärande och känner sådan hopplöshet när lilleman börjar skrika. Han vill sitta på mig hela tiden och dem senaste 2 nätterna har varit allt annat än lugna. Skrik och panik och magknip och amning hela natten lång. Min man jobbar natt och kunde inte avlasta och nu sover han efter ett 13 timmar långt jobbpass så jag är fortfarande själv med lillen och jag känner bara att jag orkar inte. *gråter* Och i all denna allergi djungel och allt vad det innebär så försöker jag att göra klart en kurs för skolan så jag kommer in på högskolan och den kursen måste verkligen bli klar innan 30. juni och jag ligger efter redan och det känns såååååå stressigt! Samtidigt ska vi åka till USA nästa vecka och det känns inte heller genomkul...hatar att behöva åka dit, men vill jag se mina andra barn så har jag tyvärr inget val. så det känns som det är sååååå mycket jusst nu och min ork ligger på minusskalan. HUR VIKTIGT ÄR DET FÖR ETT ALLERGISKT BARN ATT BLI AMMAT??? Jag tycker om att amma och det är mysigt och jag ammar gärna länge, men han får ju ont hela jävla tiden och det känns så hopplöst mellan varven. Skulle han bara få typ Nutramigen så får han ju garanterat inte i sig sånnt han inte tål...och då borde han ju bli vår glada lilla kille igen, eller? För och nackdelar? Goda råd? Allt är välkommet!!!
Sen är det faktiskt inte säkert att det blir bättre av vanlig ersättning, för det finns ju bebisar som reagerar på det med. Men om du mår så dåligt av det så låter det ju som att det vore bättre för er att övergå till ersättning.
Det finns barn som blir hårda i magen av Nutramigen (gjort av kassein) och i så fall brukar Profylac fungera (vassle), så där kan du ju redan i kontakten med läkaren göra ett val, om du kan motivera det.
Annars verkar det som de flesta får Nutramigen per automatik.
Frågan hur viktigt är ju skitsvår att svara på... Jag har helammat mina barn till ca 5 mån och delvis till 8-9 mån och ja, de har dessvärre en hel del allergier ändå. Men om det hade varit värre om jag inte ammat, hade de då fått andnöd istället, eller hade de inte blivit allergiska alls? Ja, sådana frågor kommer jag ju aldrig få svar på. Man måste göra vad man tror är rätt. *KRAM* -
Jo, jag och Miralicia (som kommer och hälsar på mig) och våra barn tänkte besöka Universeum på onsdag i nästa vecka, så då är alla som vill välkomna att hänga på.
Bara att hojta till så kan vi ju byta nummer och så så att man hittar varandra därinne när man kommer.
Tänkte mig att man går in när man vill och så ringer man när man är där, eller så bestämmer vi en tid någonstans typ lunchtid eller liknande. För det är omöjligt att hålla ihop och invänta alla om man ska hinna lite "sightseeing" också.
Dock så funderar jag lite efter tips att det förmodligen är lättast att sitta där uppe på terassen och ha medhavd mat till barnen. Men som sagt inget bestämt. -
Ja, det hade ju varit jättekul att ses när ni ändå är nere!2små2stora skrev 2009-06-15 20:22:03 följande:Då kanske vi ska klämma in universeum på onsdag innan vi åker tillbaka mot norr igen Har pratat med hotellet och det var inga problem med att få mjölk, soja och baljväxtfri mat. Det verkade som om de såg det som en självklarhet att kunna servera allergivänlig mat. Ett bekymmer mindre
Skönt med hotellet!
-
Mama Law skrev 2009-06-15 16:30:56 följande:
Alltså att det gäller från oktober och då borde jag få från oktober? Har lite kaos här hemma, tvättmaskin gör nog sina sista varv rätt snart..... med 4a barn och alla allergiska 3 av 4 pollen så är det ju bra med en tvättmaskin....Här funkade det så! Alltså att man fick från det datumet som man fick vb från. -
Jag är hemma med mina barn, annars så hade jag nog inte fått speciellt mycket gjort på jobbet med tanke på att vi är sjuka ofta och det hade nog inte blivit mindre sjukdom på dagis.Snutten skrev 2009-06-16 02:48:23 följande:universeum låter roligt! Får se om vi kan komma med. Siri har 4!!! sjukvårdsbesök de närmaste 2 veckorna. Jag har funderat lite. Jag jobbar nätter 64% och känner att jag inte skulle hinna jobba mer mest pga Siri och allt merjobb det blir med henne. Hur jobbar ni andra och spec ni som har vb?