• Kavat
    littlemum skrev 2009-06-16 13:39:08 följande:
    Behöver inte ens trycka på länken för att förstå vilken tråd det är... blir så j*vla förbannad! Måste nog snart gå och göra något annat...

Ja, ibland undrar man hur människor tänker, eller tja, om de tänker...

Ja, jag har städat toaletten.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-06-17 20:41:44 följande:
    mjölk eller ägg.
    Eller jordgubb? Eller vete?

Vad var det i det som hon fick? Och vad har hon inte ätit innan?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2009-06-17 21:34:20 följande:
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då.

Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta.

Men kan ju även vara ägg denna gång också.
    Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-06-17 22:13:05 följande:
    Men inte är där väl mjölk i knorr grillkrydda? Det måste väl stå på påsen?
    Nej, nu skrev jag ju fel. Det är mjölk i knorr aromat... Sorry...
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-06-17 22:18:00 följande:
    OK! Bra att veta. Hade inte koll på aromaten heller. Använder inte den så ofta, men grillkryddan nästan varje dag. Blev ju nervös här och gick och läste på påsen igen.
    Och nu blev jag osäker igen. Är det grönsakskryddan? Eller båda? Ah, ja ni får läsa innehållsförteckningarna, vi har bojkottat dem här hemma.

Däremot så har de någon gång under de senare åren lagt till med vetestärkelse i grillkryddan... Vilket jag märkte när jag själv reagerade hos mamma. Undrar hur många gånger sonen ätit det som vi inte fattat vad det har varit....
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-06-18 15:40:04 följande:
    Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång.. Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än. Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad. Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad. Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök
    Åh, vad skönt för er!
    Hoppas att det funkar bra med Pepti Junior! (Ha bara i bakhuvudet att det är bas på vassle och både sojaolja och fiskolja i.. Även om det är ovanligt att man reagerar så är det bra att veta om.)
    Vilken lättnad att ni fick så bra hjälp! Underbart!
  • Kavat
    Svärdlilja skrev 2009-06-18 14:08:17 följande:
    Hjälp, hur mycket kan man egentligen förvänta sig av sina vänner vad gäller att vara mjölkfria. Vi skall fira midsommar med tre andra familjer vi brukar umgås med innan då barnen var mindre var det lättare nu är det 4 st 15 månader samt storasyskon som det skall hållas ordning på. Vi skall i allafall börja dagen med picknick en familj skall ha mjölkfritt de nadra tycker som så att vi håller oss på våra filtar och sedan torkar vi av. Det låter ju bra men jag vet ju hur det slutar alla barnen springer runt medan de äter och i bästa fall torkas de av efteråt. Vad gör man kan man prata med dem och be dem igen att ha mjölkfri picknick, det finns ju massor att äta och tom att köpa. Efter en icke mjölkfri picknick med allt kladd som blir kommer inte sonen kunna vara nära de andra barnen under kvällen?
    En variant är ju att ni erbjuder att köpa till övriga familjer också och att ni sen delar på kostnaden. Hör med dem också vad de hade tänkt för picnic mat i så fall.
    Nu kanske de redan har handlat, men försök att förklara precis som Blå Myran skriver.
    För som sagt, mjölkfritt är ju inga problem egentligen, men för någon som inte kan/vet blir det ett stort problem att leta reda på mjölkfri skinka, köttbullar, smör osv, vad man nu vill äta.
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-06-18 21:42:28 följande:
    På tal om vårdbidrag. En av vår sons kompisar har en lillasyster som är 1,5 år. Tyvärr har hon nyligen fått diabetes. Och hör och häpna så får de fullt vb och båda föräldrarna tänker fortsätta jobba heltid. Det är inte så att jag missunnar dem vb men det känns skumt för jag tycker inte att jag hade haft möjlighet att arbeta mer än vad jag gör och vi får 25% vb. Snacka om att sätta efter diagnos och inte arbetsinsats. Vi har varit hon en sjukgymnast idag och fått en PEP mask som Siri ska andas i när hon är slemmig och en pilatesboll att studsa på. Hoppas att det komar att hjälpa henne. Dessutom har vi idag fått en luftvärmepump installerad som ska rena luften från pollen kvalster osv.
    Eh, va!? Känns som ett skämt.

Jag har en kompis vars syster som är 17 år och har sedan hon var liten har de fått göra allt för henne. Hon sitter alltså i rullstol och kan inte styra sina rörelser, de får mata henne och ta hand om henne dygnet runt, hon slutar andas osv. De får 1/2 vb...
    Så jämfört med henne så känns det ju som en viss skillnad. Då är jag glad att vi får 1/4...
Svar på tråden Allergitråden!