• Glass

Allergitråden!

mady skrev 2009-05-19 23:01:42 följande:
    Ok, då ska jag lugna ner mig lite nu. Vill ju inte att hon ska ha någon allergi alls och känner av någon rätt ologosk anledning att det är min uppgift att se till att hon inte blir allergisk...[/citat]har hon väldigt allergiska anlag? Det är så lätt att läsa in fel i allt men som sagt många bäbisar är skrikiga, kräkiga, torra och knöliga inte alls så rosenskimrande gulligt som man vill. Det är lätt att glömma bort att bara njuta av bäbisen som den är. Börjar huden spricka osv som jag skrev tidigare eller verkliga diarreer, riktigt ont gråt osv, ja då ska man söka...Njut, var lyckliga över er lilla skrutt så håller vi en tumme att ni slipper allergiträsket
    Hennes pappa och farmor har mycket eksem, en del allergier, tex pollen, hund, häst, nötter och troligen en del som inte är fastställda. Maken är inte så intresserad av att reda ut vad som är felet, han lever med sina eksem och anser att det bara är så.
    Jag är inte utredd, men troligen katt, hund, pollen, annanas, jordgubbar, kiwi. Ingen svår allergi där, men så att det märks.
    Dottern har inte ont någonstans, har okej hud och mår mycket bra, det är bara skorven som är extrem. bvc-sköterskan rekomenderade midison(hydrokortison om nu namnet är fel) och det hjälpte ju direkt. Slutade efter en kur och hade då varit mjölkfri i nästan en vecka, men skorven kom tillbaka dagen efter vi la av.
  • Glass
    mady skrev 2009-05-20 06:15:52 följande:
    bara skorv äe absolut inget att oroa sig för det kan jag lova. Smörja och slrapa försiktigt så blir det mindre. Det är säker som på skrovliga hälar, går du på för hårt flippar det ut och kommer i dubbelmängde inte för jag vill jämnföra eran plutta med en skrovlig häl Men din har en del i bagaget att kanske ta med längre fram. Som din man säger man kan ha bara eksem och det går bra
    Vi kan hoppas på det, iallfall
    Blå Flygare skrev 2009-05-20 07:42:59 följande:
    Tyvärr är det ofta det.Muffins är ofta utan mjölk ute på fik.Eksem behöver inte bero på en allergi. Tyvärr, lättare att bara ta bort en sak ur kosten o allt blir bra. Fast det är ju bra att utesluta alleergi innan man ger upp o bara smörjer.
    Då får jag skärpa mig ännumer!
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-20 09:25:30 följande:
     Glass: Min dotter fick tillbaka all eländig skorv i samband med alla allergier som kom en efter en. Nu har det börjat ge med sig faktiskt, när vi fått bort det hon inte tål ur kosten. Om det har ngt samband vet jag inte, men jag inbillar mig dock det
    Extremt mycket skorv kan tyvärr vara et tecken på allergi, så det kan ju vara ett samband. Sknt att det börjar ge med sig nu.
  • Glass
    Alicia05sMamma skrev 2009-05-20 10:07:02 följande:
    Ja hon har haft tjocka koker lixom Nu är det fläckvis och mindre än vad det var i vinter tack & lov. Hon har ju varit alldeless orange i huvudet för all jäkla skorv
    min också....
  • Glass

Är det någon av er som har pollenfilter eller något liknande i era fönster då ni vädrar?

Vi ska flytta snart och tänkte vara ordentliga och sätta in något sånt, eftersom min man är mycket allergisk och jag är lite allergisk.

• Glass

Jag behöver era råd ännu en gång. Hoppas att ni kan och vill hjälpa mig.

Jag har hållit upp med mjölkprodukter i 3 veckor. Min dotter hade skorv och eksem i hårbotten. Vi genomförde en slarvig kortisonkur och eksemet kom tillbaka direkt, genomförde en till och fasade ut ordentligt. Nu är det en vecka sedan vi avslutade den.
    Eksemen har börjat att komma tillbaka och det kliar på henne. (Hon är 4.5 månader)

Jag pratade med bvc-sköterskan som tyckte att jag skulle börja äta mjölkprodukter igen, likamycket som jag gjorde innan.

Jag vet inte vad jag tycker.
    Jag funderar på att inte göra det och se i vilken takt eksemet verkar komma tillbaka och att sedan om några dagar ge henne mjölkbaserad ersättning och se om det verkar bli mycket värre. Att ge henne det känns mer logiskt om det nu är mjölken som är problemet. Om jag äter det så ska jag bli fri från mjölkproteinet och sedan hon, får hon det direkt så är jag ju redan "ren"

Vad tycker ni?

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • Glass

Vad anses som mer allegent då det gäller smakisar?
    Vete, mjölk, fisk?, ägg, soja?

Jag skulle vilka ha en alldeles egen allergidoktor i min närhet så att man kan ställa alla såna här frågor och få en massa råd och tips.

• Glass
    Kavat skrev 2009-05-30 19:39:07 följande:
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) nötter är de vanligaste matallergierna.Men det är rätt vanligt att bebisar reagerar på röda bär och frukter, morot, lök. Bönor, ärtor mm är ju baljväxter och släkt med soja.
    Tack! Borde man introducera dem under amning eller efter 6 månaders ålder eller efter ett år?
    Vad är råden då det gäller sk. högriskbarn?
  • Glass
    Kavat skrev 2009-05-30 22:55:25 följande:
    Egentligen under amning. Men jag fick rådet att vänta med fisk till lilleman var 1 år (allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete, havre). Idag äter han lax utan problem, men har inte kommit längre då han reagerat på makrill, så vi avvaktar lite till.Men om du läste vad Blå Myrans läkare sagt så ska ju hon gärna ge fisk t.ex även om han hon misstänkte allergi/överkänslighet för att testa. Men ,med det som jag har i bagaget, om jag någongång får en bebis igen, så hade jag nog gärna testat en massa andra saker först så jag visste att det funkade utan problem innan jag testade det andra. Och så hade jag gett renare produkter. Visst kan man ge havregröt från 4 månader, men den vanliga innehåller ju både mjölk, vete och havre, hur fasen vet man då vad som ev. orskar problem...
    Ja, jag läste ju myrans inlägg och jag är otroligt förvirrad av alla olika grejer som man läser och jag vill ju göra så rätt som möjligt.
    Vi  har bara gett lite olika rotfrukter än så länge och håller det på en smakportionsnivå. Vi har även strött på vetemjöl då det rekomenderades av bvc. Hon är nu snart fem månader och jag vill inte ge henne hela mål innan hon är sex, om det funkar. 
    Vi funderar på att testa risgröt, den innehåller ris, majs och morot och majs och morot tål hon ju.
    Till saken, nu svamlar jag. Borde jag ge henne tex lax nu då? Ägg?
  • Glass
    Miralicia skrev 2009-05-31 10:13:14 följande:
    Funderar ni på att testa risgröt så välj Sempers mjölkfria risgröt som finns på Apoteket. (emmasophia: ja , sempers innehåller tyvärr sojalecitin. I mitt tycke så borde de istället ha valt tex raps- el solroslecitin till den istället för att få en så hypoallergen produkt som möjligt när den nu ärdet i övrigt)Glass: Den gröten som du nämner är Nestlés som är utan tillsatt mjölk. Tyvärr kan de inte garantera att den är helt mjölkfri eftersom den tillverkas i samma maskiner som deras vanliga mjölkgrötar som innehåller mjölk. Visserligen rengörs maskinen emellan, men de kan inte garantera att den är 100% mjölkfri utan kan innehålla spår av mjölk.Många klarar visserligen spår av mjölk, men som det första att börja med rekommenderar jag att ni väljer en helt mjölkfri produkt. Ett annat alternativ om ni vill testa med ris är att ni gör egen gröt på Pama minutris - då är det bara ris.
    Tack, hade ingen aning om det!

Vi har faktiskt testat med mjölk idag. Hennes eksem är nästan helt borta nu igen och eftersom bvc tyckte att jag skulle börja äta mjölk så tyckte vi att det var dags att testa. Vi gav ersättning som är mjölkbaserad. Vi får väl se om det blir någon reaktion. JAg vill inte äta mjölk än om det nu är det som är problemet, då är det bättre att min mjölk är helt ren.

Hur snabbt kommer eksemn tillbaka tror ni? Borde vi ge sånt i morgon också om inget hänt?
  • Glass

Hade gärna kommit med på fikan, fastän jag inte "känner" er, men jag är uppbokad redan. Det tog ett tag innan jag fattade att det ligger i gbg

• Glass

hur snabbt kommer eksemen om hon inte tål mjölkprotein och får i sig det?

• Glass
    Kavat skrev 2009-06-01 13:25:01 följande:
    Om det är sen reaktion så kan det dröja flera dagar kanske upp till en vecka har jag hört med sena reaktioner.
    fasen, jag som var så glad över att det inte kommit något eksem än. Vi får väl väntalite till
  • Glass

Nu är det en vecka sedan min dotter fick mjölk och vi har fortfarande inte sett några tecken på eksem. Vi hoppas att det håller sig så.

Jag vill tacka er för alla era svar på mina frågor, det har varit otroligt skönt att ha e här inne.
    Jag kommer inte att läsa tråden mer nu på ett tag, jag märker att jag blir alldeles allergifixerad av det och än så länge så behöver jag inte vara det.

Vi ses kanske igen, om inte annat så ute i resten av forumet

Svar på tråden Allergitråden!