• Amulett

Allergitråden!

Blå Flygare skrev 2009-05-19 09:26:12 följande:
    Var det någon mer som såg programmet om allergi igår på kunskapskanalen? Jag tyckte det var intressant, särskillt det det komit fram om miljön och om huden. Men inslaget med psykologen blev jag riktigt sur på - tack för att det spär på fördommarna om att allergi på fix idéer och pjosk *morr* Har genast smörjt in A för att skydda huden bättre och ska fila naglarna så han inte river. Och dammsuga hann jag med i morse med Var på tiden att jag minskade ner på kvalstren på övervåningen.
    Missade det. Men såg att det går i repris i morgon, den 20 maj, kl 20.00, också i Kunskapskanalen. Ska försöka se det då.
  • Amulett
    AmoreElin skrev 2009-05-19 20:15:45 följande:
    Ngn som vet hur lång tid det tar för en bebis kropp på snart 4 mån att få ur mjölkbaserad ersättning ur kroppen???
    Har hört att det kan ta 2 veckor, någon sagt upp till 4, innan mjölkproteinet är helt borta ur kroppen.
    Har du hittat tråden för mjölkallergiska bebisar?
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m43982626.html

Men de flesta börjar ju må bättre långt innan dess, även om det inte stämmer in på alla ...
  • Amulett
    Miralicia skrev 2009-05-19 22:50:19 följande:
    McD är ett rätt standardalternativ för mat om man är allergisk, dock rätt tråkigt. Hamburgarna och bröden är utan mjölk, så skippar man osten och ev dressing. Thailändskt/asiatiskt funkar ofta om man bara ska ha utan mjölk, men se till att om de använder kokosmjölk att de bara har i ren kokosmjölk och inte drygar ut den dyrare kokosmjölken med vanlig komjölk (kan inträffa ibland).
    Fast dressingen är i en del fall OK. Jag fick olika bud angående McFeast-dressingen (en restaurang sa att den var OK, nästa att den inte var det ...), så tillslut ringde jag McD och fick veta att åtminstone McFeast-dressingen är OK för mjölkallergiker. Så McFeast utan ost går att äta. Sedan kan man behöva dubbelkolla att de inte friterar ostgrejer i samma fritös som pommesen. De får inte göra det, men det händer visst ändå på en del ställen ...
  • Amulett
    Miralicia skrev 2009-05-20 13:08:34 följande:
    Jo, det är därför jag skrev ev. dressing eftersom jag har för mig att det kan skilja mellan olika sorter. Dressingen har jag ingen större koll på eftersom det ändå inte har varit aktuellt för dottern att kolla upp då det är så mycket annat som hon inte tål. I nuläget innebär mat på McD för henne naturell burgare utan bröd, pommes, morötter och äppeljuice, cola eller vatten.
    Jag lyckades heller aldrig reda ut djungeln för övriga sorter, när jag väl hittat McFeast utan ost så höll jag mig till den ...
    Max har mjölk i själva burgaren (köttet) om jag minns rätt, men man kan be om mjölkfri burgare. Vet däremot inte hur de tillagar den, om den t.ex steks på samma häll. Så är man väldigt känslig kan det vara bra att kolla lite extra!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 08:32:41 följande:
    Fikar gärna. Belindas har bara "utan allt", naturligt glutenfritt - så det måste ju även vara utan havre! Tror jag frågade, men blir lite osäker...
    Får man hänga på Fika-tåget? Sonen får väl hänga på som vanligt, så vem vet hur stilla jag kan sitta och fika Men det vore kul att ses nån dag!
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-05-26 20:40:04 följande:
    För fika på Belindas alltså!
    Jag kan i stort sett när som helst. Är ju hemma föräldraledig med sonen
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 20:59:54 följande:
    Kan 8:e o 12:e
    Kan definitivt 8:e, och troligen 12:e.
  • Amulett
    Snutten skrev 2009-05-26 22:05:22 följande:
    Jag har lite svårt att träffas den 12:e, jag ahr jobbat natten. Men jag kan den 18:e, eller 23:e
    Kan inte den 18:e (bäckenmätning, dvs röntgen), men den 23:e fungerar! (likaså: 9,10, 15,16,17,22,24,25,26)
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-27 15:22:54 följande:
    Var till Belindas idag och de är på väg att ev. stänga, de vet inte hur länge till de har öppet. Anledningen är att de ska öppna bageri och hon klarar inte att driva båda. Kanske att caféet öppnar igen sen, fast det är inte säkert. De har redan stängt av telefonen, men jag fick ett privat nr när jag sa att vi var ett helt gäng så vi kan ringa innan och se om de har öppet. Så kanske dumt att vänta så länge? Jag skulle kunna nästa vecka, helst tisdag. På fredag kan jag inte. Förra ggn sa hon ju att de bara gör "multi", fast idag hade de mackor med ost på
    Tisdag kan kanske fungera. Sonen haråterkoll av sina öron på morgonen hoppas vi och sedan vet jag inte riktigt hur dagen ser ut. Annars kanske vi kan komma om det blir fler gånger.
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-05-27 16:01:57 följande:
    Jag kan på tisdag. Men är det öppet då?
    Jag kan också, det är mer en fråga om när på dagen ... Har en öronkollstid kl 9, men efter det kan vi göra en utflykt.
    Ett egoistiskt tidsförslag från mig: kl 15, då hinner sonen äta lunch och sova middag i lugn och ro hemma först
Svar på tråden Allergitråden!