Inlägg från: SmillaMilla |Visa alla inlägg
  • SmillaMilla

Allergitråden!

Någon som vet hur lång tid det tar att få svar på blodproverna? Testade för typ allt.

• SmillaMilla
    mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:04:34 följande:
    Hej! Hoppar in här...Har en son på 3 år som har björk, och katt (?) allergi..Vi var t läkaren för ett par veckor sen och han fick Aireus utskrivet, märkte stor skillnad vad gäller tröttheten o gnälligheten (han åt Clarityn tidigare...hjälpte inget). Men nu sedan han ätit Aireus i 1,5 v har han lös mage, ont i magen o ingen aptit alls..Man får nästan "tvinga i honom" maten..Dessutom har han nu fått lite prickar i ansiktet av den..Tror själv att han inte tål den, måste väl sluta ge den. Ska t läkaren först om 1 månad.. En annan fråga...Hur är det med era småttingar när de lägger sig på kvällen..Snarkar de? Våran son snarkar nåt vansinnligt högt varje natt, läkaren trodde att han kan vara lite trång i luftrören... Han fick en annan medicin i form av granulater Singulair..Men det känns inte bra att ge dem tycker jag, de är ju främst mot astma och våran son har inte konstaterats astma, man har bara gett honom dessa mediciner för att prova 1 månad o sen se om det blir bättre.. Vad skulle ni göra?.
    Vet inget om det första. Men snarkningar kan tyda på en förstorad adonid. Det hade min son.
  • SmillaMilla
    mamma t 2 skrev 2009-06-14 19:34:50 följande:
    Menar du tonsillerna?..För vi var t läkaren med det, men han tyckte att de inte var extremt stora...Så ingen åtgärd..Först trodde jag det var förkylning, för han snarkade då..men nu har det bara fortsatt i månader...
    nä inte tonsillerna, bakomsvalgs någonting. Sitter längre bak.
  • SmillaMilla
    Slippy skrev 2009-06-14 20:03:30 följande:
    Det kan gå ganska snabbt. Vi har fått svar efter bara några timmar en gång, men de flesta gångerna har det tagit en eller flera dagar innan doktorn ringt. Beror nog på hur mkt dom har att göra.
    hmmm nu har det gått en vecka. Vill ju ha svaret nu!
  • SmillaMilla
    Slippy skrev 2009-06-15 08:08:53 följande:
    Låter ju lite länge. Ring och fråga. Det har jag fått göra två gånger. Tyvärr är det väl så på dom flesta ställena, att dom har alldeles för mkt att göra. Även om det inte får hända så är det väl lätt att dom glömmer bort att ringa. Så ring och fråga du, för dom borde ha svaren nu tycker jag.
    Nu fick jag svar på proverna o de visar att hon inte är allergisk mot något. Hurra.

Men varför får hon då nässelutslag o stora eksem fläckar bara några timmar efter intag av en ballerina kaka?????
  • SmillaMilla

Jaha, skulle i dag testa o ge svea mjölk, eftersom proverna visade att det inte var någon allergi alls. Så i morse åt hon 2 skedar tårta. Några timmar senare är det blöjbyte o jag ser då att hela hon är full av små röda prickar o eksemen redan börjat arta sig i knävecken.

Så då är det ju mjölkallergi trots att proverna visar något annat. Eller?

• SmillaMilla
    Jasusu skrev 2009-06-17 20:54:56 följande:
    Vad för sorts test gjorde ni?
    Blodprov. Ett sådant där matallergiprov. Man skulle ligga mellan 0 och 0.35. Svea hade 0.02. Så läkaren sa att det mest troliga var att hon inte hade någon allergi. Men att man så klart inte kudne garantera. Så vi skulle nu testa.
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-17 21:10:17 följande:
    Eller jordgubb? Eller vete? Vad var det i det som hon fick? Och vad har hon inte ätit innan?
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
  • SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-17 21:42:08 följande:
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då. Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta. Men kan ju även vara ägg denna gång också. Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
    ha ha ja jag vet Men sambon fyllde år o hon ville ju så klart ha tårta hon med. Så vi testade. Men ja nu tar det några dagar med krämen. Sedan skall vi testa med vanlig mjölk.

Men nötallergi har vi ju i släkten. Kan man få en sådan här reaktion på det?
  • SmillaMilla

Nu har jag funderat en hel del på det här med sveas allergi/överkänslighet.

Enligt testerna visar det ju att Svea inte har någon allergi. blodprov. Men hon reagerar ju dock ändå när hon äter vissa saker. Är det då en överkänslighet? Alltså som läkaren sa att antihistaminerna åker direkt genom huden istället för genom blodet. Alltså kan hennes reaktioner aldrig bli en livshotande reaktion, tex genom att sätta sig på andningen. Som det då kan göra vid en allergi.

Men vid en överkänslighet bör man ändå utesluta dessa ämnen, men att man då kan testa då och då och se om hon klarar av det senare? Svea har ju nu fått en salva/kräm som funkar jätte bra. Efter ett par dagar med intensivt smörjande så är alla prickar o eksem borta.

Är jag rätt ute?

• SmillaMilla
    Kavat skrev 2009-06-19 09:52:47 följande:
    Kan väl säga så här att visa läkare tycker en sak andra en annan sak. Om man bara skulle gå på prick och rast så hade sonen bara haft äggallergi. Men det visade sig på patchtest/lapptest att han även har havreallergi. Och vete reagerar han på med kontakt. Så nog är han allergisk mot mer. Men vissa läkare kallar det då överkänslighet, andra allergi. Saken är den att det händer på olika ställen i kroppen. Sonen har sk. sena reaktioner som ofta blir reaktioner som eksem, magont, kräkningar osv. Man ska inte ge barn det som de mår dåligt av oavsett vad läkarna kallar det. Kan de äta något till en viss gräns och man vet att det t.ex funkar med en ärta men inte 10 så ska man väl egentligen försöka hålla en ärta och inte ge mer. Men det är dumt att ta bort det i onödan. Sen har ju olika läkare olika syn där med. Ofta är det supersvårt att hitta den gränsen med små barn, för är de friska funkar det men så fort det är sjuka funkar det inte och då får man kanske helt ta bort för att det ska blir bra.. Så det är en liten balansgång. Eftersom mina barn reagerar på så mycket saker och varit välldigt dåliga (blod i bajset osv) så har vi fått råden att ta bort helt. Ofta försvinner eksem om man smörjer, men kommer de tillbaks när man slutar smörja så får de förmodligen fortfarande i sig det de inte tål. Fråga om det var något mer som var oklart, eller om det blev för svamligt.
    Åhhhh tack för ditt något svamliga svar men det gav mycket! TACK!

Jag har såklart funderat på det här med bajset också. Hon är ofta jättehård i magen och blöder en skvätt vid bajsning (beror troligen på att det är hårt). Men hör detta då ihop med reaktionen?

Nu skall vi helt utesluta mjölk, ägg o soja o kyckling tills hon blir helt bra i mage o eksem. Sedan testa med lite av mjölken o se vad det är som spökar.

Vad är det för skillnad på de olika provtagningarna? Vad är rast?
  • SmillaMilla

Hej hej, här kommer jag med mina allergifunderingar igen.

Misstänker nu en nöt allergi som går genom huden, alltså att hon får nässelutslag o eksem av nötter. Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där?

• SmillaMilla
    SmillaMilla skrev 2009-06-23 17:04:47 följande:
    Hej hej, här kommer jag med mina allergifunderingar igen. Misstänker nu en nöt allergi som går genom huden, alltså att hon får nässelutslag o eksem av nötter. Men i nötallergin kan kokosnöten ingå där?
    Och kan man reagera på nötter med eksem?
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:06:34 följande:
    Kokos är ingen nöt utan en kärnfrukt - namnet till trots.
    ja det var det jag misstänkte att det var. Men de är inte alls släktingar?

För det hade varit enkelt om det var så då jag vet att hon är allergisk mot soja som är en släkting till nötter. Men hon har även reagerat när jag gjort kyckling i kokossås.
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:13:59 följande:
    Soja är INTE släkting till nötter. Jordnöt är inte en nöt utan en baljväxt, och släkt med soja. Kokosmjölk innehåller ibland sojasläktingar, kolla E-numrena.
    Nämen! Det har alla läkare sagt till mig!

Så eftersom jag vet att hon reagerar på sojan så kan det vara därför hon reagerar på kokosmjölken. hmmm.

Var hittar jag e-numrena?

det här är ju värsta dektetivarbetet. Kan det då vara sojasläktingar i en ballerina kaka?
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:20:03 följande:
    Jag har samlat sojasläktingarna i min mjölkfri-blogg, kan de alls inte i huvudet. De står alltid med på innehållsförteckningen. Jag har blivit avrådd från att ge nötter - inga nötter innan 5-årsdagen pga mer än 1 allergi.
    ja jag ger heller inga nötter på grund av att barnens mormor är hyperallergisk. Men nu har dottern "råkat" fått i sig nötter som varit i kakor och tårtor. Skall kolla din blogg. Tack
  • SmillaMilla
    Blå Flygare skrev 2009-06-23 17:28:54 följande:
    Mm, det har hänt min tjej med. 1½ år , svullnade upp runt munnen när hon åt kakor rullade i skalade, hackade nötter. Jag kollade ju bara så det var mjölk/äggfritt... Ballerina innehåller mjölk, men det tål hon?
    nja det vet jag inte. Det visar ju inget på proverna så du kör vi värsta dektetivarbetet här.
Svar på tråden Allergitråden!