• JPL

Allergitråden!

Kavat skrev 2009-05-04 20:24:24 följande:
    660:- i månaden eller år? Jag har för mig att vi fick ca 2-3000:-/år om jag minns rätt.. Ska försöka kolla sen. Våra barn har ju ungefär samma allergier. Men tål dina guarkärnmjöl och de andra elakingarna med andra ord?
    Det är en fråga om att leka med ord 660 kr/år i "schabloniserad merkostnad" till det skall komma verklig kostnad för mjölk enligt tabell 12,7 l/månad om jag minns rätt. Det borde rimligen vara kostnaden för just rismjölk i våra fall men om jag förstod dig rätt så får du inte det. Jag har inte kollat upp literpriset ännu. ICA Maxi hade fö ingen Carlshamns inne idag :(

Vi tror att vi tål guar mfl men lille D sover dåligt och börjar lukta hund i håret igen. Å andra sidan mår jag så dåligt av graviditeten att jag knappt bakar längre så de får inte i sig guar mfl varje dag. Jag ligger lågt ett tag till.
  • JPL

Kajsa: Nu har jag kollat och beviljad merkostnad för 1 l mjölk blir jättelåg så det är inte rismjölk hon räknat på. Ska verkligen överklaga det, men om jag förstått dig rätt så är det knappt lönt? Synd att jag inte fick det för översyn före beslutet eftersom hon verkar ha gjort flera beräkningsmissar. Pinsamt.

Jag vet inte om ni är intresserade av sånt här men jag går i akupunktur för graviditetsillamående. Vilket funkar superbra! Han ger mig en massa små tips. For att dämpa allergi ska man ge barnen honung. Har de svårt med aptiten, som mina har, ska man ge det före maten typ en tsk per måltid för det ökar aptiten också. Har era barn väldigt god aptit ger man väl det efter istället. Honungen ska vara ekologisk och bäst effekt får man av närodlad. Vi brukar köpa på Coop men jag har aldrig letat efter närodlad bara ekologisk. Och ni vet väl att det är en myt att man inte ska ge honung till små barn?

Annat tips är en sjudagars kur mot eksem. Koka en kopp mungböonor i sju koppar vatten med aningens honung i. Koktid står på paketet, annars får ni googla ;) . Ät bönorna lite om dagen så att det räcker i sju dagar. Sen ska eksemen vara bra/bättre. Jag tycker att det låter trevligt att man inte ska behöva hålla på 'för alltid' utan under en begränsad tid.

• JPL

Det var inte akupunktören som sa att man kan ge honung till små barn. Jag har vetat det länge. Jag är dock helt säker på att det är sant, men orkar inte googla. Gör som ni vill. Senast jag kollade fanns det dock inte med som förbud på slvs hemsida.

Poängen med närodlat ska ju var att det ska väl vara samma blommor odyl som de som man har i sin egen omgivning.

Jag antar att man inte är allergisk mot mungbönor om man aldrig har ätit det förut. Men släktskapet med soja har jag tyvärr inte koll på.

Jag får återkomma med beräkningen för komjölksfri kost. Maken sitter och väntar. Det står i Konsumentsverkets PM 2007. Så som det är formulerat ska det inte vara en schablon utan en grundschablon plus _verklig_ kostnad för inköp av mjölk. Vi fick 3048 kr för två barn. Förvirrad.

• JPL
    Amulett skrev 2009-05-20 13:15:50 följande:
    Jag lyckades heller aldrig reda ut djungeln för övriga sorter, när jag väl hittat McFeast utan ost så höll jag mig till den ... Max har mjölk i själva burgaren (köttet) om jag minns rätt, men man kan be om mjölkfri burgare. Vet däremot inte hur de tillagar den, om den t.ex steks på samma häll. Så är man väldigt känslig kan det vara bra att kolla lite extra!
    McFeast dressngen kan både ägg- och mjölkallergiker äta. Max steker mjölkfritt kött på samma häll men skrapar noga först. Iaf som det är en kunnig person som sköter det. Max glutenfira bröd är oerhört mycket godare än McDs och dessutom naturligt glutenfritt men med sojasläktingar. mina barn har ibland fått diffusa besvär efter McD men aldrig efter Max.

Jag tycker att ni tar lite för lätt på skorv som allergisymtom. Stora barn tycker jag inte ska ha skorv och bara för att det förekommer behöver det ju inte var rätt och riktigt. Mina barn har inte problem med eksem så just skorv, mjällaktighet eller dålig lukt från huvudsvålen är typiska allergitecken hos dem som jag tittar efter när vi provocerar. Nu senast testade vi äpplen och jag trodde att det gick bra men efter ca en månad så märkte jag av just de symtomen. Utan de signalerna hade jag inte fattat att det inte funkade med äpplen.
  • JPL

Nobless:
    Vi har precis överklagat ang merkostnad (fick mertid) och ang mjölk har jag skrivit såhär. Notera att enligt ref 3 (som köps från Celiakiförbundet för 50 kr) så skall HELA kostnaden för mjölkersättning ingå dvs inget avdrag för kostnaden för komjölk!:
    "Mjölkersättning/risdryck
    Mina två barn tål inte mjölk, soja eller havre det medför att den ?mjölk? de dricker är den dyrare rismjölken. Enligt bifogat kvitto (Bilaga 1) kostar den 13,95 kr för 750 ml dvs 18,60 kr/l. I ref 1 sid 32 anges 6 l mjölk per barn och månad till barn dvs 72 l per år och barn. Eftersom vi har fått avslag på kalciumtillskott så borde det egentligen vara 5 dl per barn och dag som beviljas för att täcka kalciumbehovet enligt Ref 2. Den verkliga förbrukningen ligger någonstans mellan 72 l/år=2 dl/dag och 5 dl/dag, dock mycket högre än 2 dl per dag. Jag noterar också att FK valt att inte räkna med kostnad för fil/yoghurtersättningar vilket anges i ref 1 till 2,3 l per månad och barn.
    Enligt ref 3 sid 32 punkt 32 (Bilaga 2) skall hela kostnaden för rismjölk beaktas inte bara mellanskillnaden eftersom vanlig mjölk ingår i jämförelsekosten. Detta har även bekräftats i Konsumentverkets svar Dnr 2001/2025 (Bilaga 3). Kostnaden för risdrycken skall alltså vara de 18.60 kr/l som vi de facto betalar. Kostnad för per år är minst 660+72*18,60= 1999,20 per år och barn dvs 3998,40 för båda. I verkligheten är förbrukningen mycket högre.
    För att täcka kalciumbehovet vid enbart 2 dl mjölk per dag och barn krävs ett kalciumtillskott. Kostnad för det i form av Kalcidon är 167.90 kr per år och barn vilket mosvarar 250 mg per barn och dag och ihop med beviljad risryck ungefär täcker kalciumbehovet. "

Ref 1: Konsumentverket Rapport 2007:10 ?Merkostnader för specialkoster 2007?
    Ref 2. Livsmedelsverket rekommendation om mjölk till barn: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    Ref 3. Vägledning vid vårdbidrag och handikappersättning, Svenska Celiakiförbundet, 2002
    Ref 1 och ref 2 kan googlas fram, ref 3 köps eller så är jag snäll och skannar aktuell sida

• JPL
    trållmor skrev 2009-06-13 20:32:45 följande:
    Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden: Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort? Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?
    Inga tester han tror på oss utan att blinka. Förutom att han vägrar tro på att de inte tål rice dreams risdryck vilket vi tror beror på korn. Vår läkare har generell hållning att "spår av" går bra, så därför är det "omöjligt".
  • JPL

Vi åt jordgubbar med SoyaToos risgrädde på sprayflaska idag. Gott och barnen älskade det. De övergick till att äta bara grädden efter ett tag. Tips till midsommarafton!

Smaken var huvudsakligen söt och när man åt rätt stora mängder började det smaka lite nötigt. Skulle vara kul att spritsa en tårta med någon gång.

• JPL

Att påstå att det inte finns någon studie som säger att amning är bra vid allergier är fel. Däremot är det rätt så omdiskuterat tex hur länge effekten sitter i.
    www.amningshjalpen.se/amningsnytt
    /bra_med_sex_manaders_helamning.htm
    (länken är i två delar, klipp och klistra)
    Som framgår av länken är amning även bra för mamman, och det även i västvärlden. Jag menar inte att man ska tvinga sig att amma om det är krävande men sådant är faktaläget.

Jag är jätteglad att jag har ammat mina länge bla av den orsak att jag vet att de fått i sig något verkligt nyttigt varje dag. Dessutom har mina barn trots sina många allergier inga eksem om man bortser från sprickor vid öronen. Jag hade massor av eksem och det upp i tonåren, så de har en genetisk belastning för det. men varken jag eller någon annan kan på grundval av ett barn eller en familj säga bu eller bä i frågan. Statistik handlar om vad man kan se för effekter på en grupp av människor. Vi kan aldrig veta hur det hade varit om vi hade gjort annorlunda.

• JPL

Nursing toddlers have FEWER ALLERGIES

* Many studies have shown that one of the best ways to prevent allergies and asthma is to breastfeed exclusively for at least 6 months and continue breastfeeding long-term after that point.

Breastfeeding can be helpful for preventing allergy by:
    1. reducing exposure to potential allergens (the later baby is exposed, the less likely that there will be an allergic reaction),
    2. speeding maturation of the protective intestinal barrier in baby's gut,
    3. coating the gut and providing a barrier to potentially allergenic molecules,
    4. providing anti-inflammatory properties that reduce the risk of infections (which can act as allergy triggers).
    Från: www.kellymom.com/bf/bfextended /ebf-benefits.html#Allergies
    (länken är i två delar, klipp och klistra)

• JPL

Jag funderar på att kontakta barnens läkare och be om Aerius till dem, iaf till den äldste. Har ni det generellt eller är det mest mot luftburna allergier? Det jag tänker är att G blir på så dåligt humör, rastlös och svår att ha med att göra. Tror ni att antihistamin skulle hjälpa mot det? Jag tänkte att jag kunde kanske häva det värsta medan jag funderar ut vad mer som ska bort ur kosten. Själv kan jag göra så att när jag har träffat en hund så duschar jag och tar en Tavegyl på kvällen, då lättar reaktionen redan till morgonen. Annars har jag den i flera dagar.

• JPL
    Blå Flygare skrev 2009-06-20 23:59:37 följande:
    Jag har bara anv. matlagningskrämen en gång, och jag fattade inte poängen. Det gjordeinget för smaken (smakade inget) eller konsistens (blev slemmigt) eller färg. Kanske ska test en gång till innan jag helt dömmer ut den
    Håller med ang risgrädden. Den verkar helt meningslös. Smakade _inget_ och tillförde inget. Jag är inget stor fan av Rapsy heller men i valet och kvalet skulle jag ta Rapsy. Eftersom min inte tål något annat...

Spraygrädden tycker jag däremot mycket om och barnen också. Men numer äter vi ju utan sojasläktingar tyvärr.
  • JPL
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!
    Jag har också en i magen och är i v 23 eller så... Så som jag har förstått det så visar forskningen för tillfället att det inte är lönt att utesluta födoämnen under det första levnadsåret. Ska barnet bli allergiskt så blir det det ändå. Förr sa man motsatsen tex att man skulle undvika jordgubbar och fisk. Om man då lägger till teorin att det är bra att utsätta immunsystemet lagom för allergener så kanske en måttlig hållning till vissa födoämnen kan vara bra under amningstiden. Själv tänker jag vara försiktig med tex ägg, havre och vete för det är krångligt att leva utan. Sorbat, citrus och äpple kan däremot kvitta, det påverkar knappt vardagen ändå.

Vad jag verkligen undrar är dock vad som är bäst när man är gravid? Jag gissar att det inte finns så många flerbarnsmammor med mer än en multiallergiker i familjen att det finns någon forskning på det.
  • JPL
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 10:52:15 följande:
    Så drygt att inte tester visar, bara avföringsprovet som visar att det är allergi men det visar ju inte mot vad!
    Vad är det för avföringsprov? Verkar inte vara något som ingår i mina barns läkares repertoar.
  • JPL

Tack för svar om avföringsprov. Jag skulle gärna låta ta ett sådant i en period när jag tror att barnen är bra. För att få ett kvitto på det liksom. Det omvända har hänt flera gånger. Att jag har sagt till läkaren att jag tror att det är något mer och han säger att "allt är ju inte allergi" eller att, enligt hans mening, så är de hur friska och fina som helst. Så har jag avvaktat och några veckor eller månader sedan ändå varit tvungen att utesluta något.

Ang dolomitpulver så verkar det fortfarande vara svårt att få tag på. Slut hos leverantören brukar det stå. Det är lätt att bara byta ut mjöl mot rätt mängd pulver, annars har jag eget recept utan allt inkl dolomitpulver om någon är intresserad.

Men Minallvit nallarna har väl rätt hyfsad innehållsdeklaration?

• JPL

Nu är det inte så mycket kvar som mina barn kan äta - känns det som iaf. Hur är fläder, är det varning på det eller kan man ge det iaf lite halvtryggt?

• JPL
    Kavat skrev 2009-06-29 20:21:21 följande:
    En av de få saker som båda mina tål. Ikeas ekologiska fläderjucie i tetra är smidigt.
    Vilket bra tips. Saftflaskorna vi köpt hittills tar slut i ett nafs. Blir ju så när man inte kan köpa 1,5 koncentrerad giftsaft.
  • JPL
    Videli skrev 2009-06-29 21:56:06 följande:
    Någon som har koll på allergi mot kanel. Min som bli alldeles röd runt munnen när han äter gröt, först trodde vi det var havregrynen. Men nu tror jag det är kanelen. Någon som har erfarehet från detta?
    Det var faktiskt det första jag upptäckte hos min äldste. Vi har undvikit onödig kanel som tex på fil och gröt (då han fortfarande fick äta fil) men inte kanelbullar någon gång ibland. Läkaren tycker att man kan fortsätta att ge sånt som det enda symtomet är att man blir lite röd om munnen av.
Svar på tråden Allergitråden!