Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden!

Blå Flygare skrev 2009-06-01 18:59:40 följande:
    Så trevligt, vi blir ju ett litet gäng! Tror vi får satsa på att köpa med oss och sätta oss i skuggan någonstans, om inte annat för att få plats med barnvagnar Om du bjuder in mig så kan jag skicka ett meddelande med mitt nr, ifall någon skulle bli försenad eller få förhinder.
    Jag kommer helt och hållet utan barn den här gången, eftersom jag kommer direkt efter jobbet
    2 killar och 1 tjej har jag och en på jäsning
  • trållmor
    Kavat skrev 2009-06-01 22:12:42 följande:
    Lyx!
    Jag vet Har faktiskt inte hänt sen 2006, tror jag {#lang_emotions_undecided} Jag hinner förresten inte kika in nåt mer innan imorgon så jag inboxar dig kavat med mitt mobilnr, så har du det, så kan du gärna smsa mig ditt så att jag har någons nr imorgon (utifall att )...
  • trållmor

Vill först börja med att tacka för fikat här i Göteborg (även om jag är aningens sent ute )... Jag hade jättetrevligt!!!

Sen undrar jag vad ni använder istället för creme fraise och gräddfil till mat? Jag har alltid lagat väldigt mycket maträtter med just creme fraise till, och nu står det helt still för jag har inte hittat något substitut för det Gräddfil undrar jag för jag vill ju veta vad jag ska dippa chipsen i

• trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-09 18:47:46 följande:
    Ingen från Finland här i tråden?
    Jag är från Finland *räcker upp handen* Men bor i Göteborg Jag heter Meeri!!!
  • trållmor
    SmillaMilla: Mattis har alltid varit jättelös i magen, och vi fick höra att han hade "överaktiva tarmar" eftersom vi fick byta bajsblöja en gång i timmen... Men sen i höstas blev han förstoppad istället... Aliina är förstoppad och har lactulos, och Timon är lös i magen... Olika barn, olika symtom...

Snutten: kanonfin tårta!!!
  • trållmor
    cammily skrev 2009-06-10 13:02:33 följande:
    när hon spyr kommer det på kvällarna. kanske 4 g i månaden inte så ofta men tillräckligt för att man som mamma skall fatta att något är fel.utslagen kommer först i ansiktet och sen går det ner åt, i bland blir det som vätske fyllda och i bland bara röda prickar. det försvinner oftast efter några timmar. på sjukhuset vill de inte testa henne, enligt dem är det inget problem. men visst det är mitt första barn och jag har inget att jämföra med men skall de ha diarre liknande avföring i över två år varje dag?
    Jag tycker det låter väldigt likt Mattis utslag, för hur många gånger har inte vi trott att han har vattkoppor på gång? Spytt har ju han också gjort emellanåt, och så har det bara kommit en eller två spyor och inget mer, och då har vi liksom tänkt att "jaha, ingen magsjuka den här gången heller"...

Fram till Mattis tvåårsdag så såg det ut så där, sen blev han ju förstoppad och mönstret ändrades lite...
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:40:54 följande:
    Gahhhhh vad gör man nu?Mjölkfria vällingen är slut i butiken!!! Och tydligen på fabrikslokalen också. Kan man ge havremjölken till en snart 2 åring att dricka i nappflaska på kvällen?
    Den har varit slut jättelänge, och kommer inte tillbaka i hyllorna förrän tidigast i slutet av månaden... Du kan köpa mjölkfria gröten och göra välling av den istället, funkar här hemma
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2009-06-10 13:46:44 följande:
    Aha först nu den tog slut i vår butik. Står det på paketet hur man gör?
    Nej, det gjorde det förut men inte nu längre... Vi tar 3 matskedar till 200 ml vatten, och det ger en lagom konsistens att dricka ur flaskan
  • trållmor

Vi har fått tider till Aliina och Timon nu också, lite snabbare till Timon men det tror vi beror på hans epilepsi också...

Sen gjorde vi provoceringen på Mattis, vilken var klockren, och så ringde hon från Allergimottagningen och sa att hon skickar en remiss till dietisten *äntligen* Hur lång tid brukar det ta innan man får komma dit?

Sen undrar jag, om er som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort?

• trållmor

Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, eftersom jag är hemma på permis från sjukhuset, men vill ändå ställa om min fråga till er i tråden:

Ni som har märkt av allergier på era barn som ni konstaterat själva. Har ni begärt att få det testat och fått det "på papper" eller har läkaren bara konstaterat att ni har rätt? För vi vet ju sen länge att Mattis inte tål mango, och har misstänkt chilli (och fick det konstaterat nu när han var mjölkfri och vi kunde bortse från något annat), men vi har inte fått det konstaterat via något blodprov eller att någon läkare har "godkänt" det. Hur har ni gjort?

Jag misstänker att vi behöver intyg till dagis, men måste vi få det testat först, eller hur är er erfarenhet?

• trållmor

Nu är jag hemma igen från sjukhuset, och vill tacka för svaren

Imorgon är det dags för Timon att göra pricktest, och ärligt talat så känner jag mig orolig över att bli bemött på samma sätt som jag blivit i Gamlestan... Fredrik kan inte följa med heller, så jag känner mig helt utelämnad till läkaren....

• trållmor

Hemkommen från läkaren nu, med Timon. Jag grät när jag gick därifrån; av lycka!!! Barnläkaren vi fick träffa var den mest sympatiska och empatiska läkare jag tror jag har träffat någon gång..

Pricktestet visade reaktion på mjölk, så hon skrev ut Peptit Junior (osäker på stavningen där) åt ALLA TRE BARNEN!!!! Hon tyckte det var skam på torra land att inte någon läkare skrivit ut någonting till Mattis, och sen tyckte hon att det var en självklarhet att skriva ut åt Aliina fast inte Aliina blivit testad än.

Nu skulle hon ha semester, så intyg och fler prover (bla Rast) ska vi ta nästa gång om en månad.

Hon var även helt chockerad över hur de i Gamlestan nonchalerat Timons epilepsi, och höjde hans dos på en gång, samt att vi ska få lämna nytt koncentrationsprov om en månad.

Nu tänker jag bara: är det här sant? Kan även vi ha flyt någon gång? Jag känner mig i alla fall sååå lättad över dagens läkarbesök

Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 14/12 -09
  • trållmor
    Kikki70 skrev 2009-06-19 09:43:10 följande:
    Trållmor, vi verkar ha mer än allergierna gemensamt - 3 barn, 2 pojkar en flicka, tvillingar (nåja, min var 3 från början så jag brukar aldrig KALLA dem tvillingar) och en flicka med samma namn, fast lite annorlunda stavning, och en till på jäsning
    hehehe, mina var troligtvis också tre från början

När är dina barn födda, och vad har de för allergier?
  • trållmor
    Kikki70 skrev 2009-06-23 22:53:11 följande:
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein.Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!!Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!Förlåt att inlägget är lite OT
    Jätteroligt för mig att du svarade, även om det blev lite ot

För oss har hela allergi-"härvan" börjat snurra. Det började med Mattis, och han är mjölkproteinallergiker. Sen gjorde vi pricktest på Timon, vilket visade på mjölkprotein (och jag tyckte att soja gav utslag också). och läkaren trodde, utan att testa Aliina, att hon också inte tål mjölkprotein. Henne ska vi testa 21 juli, samt ta rast på Timon.

Aliina är den som reagerar minst med eksem (men ser ut att konstant ha scharlakansfeber), men har absolut hårdaste avföringen   Mattis har massor av prickar, i alla former och överallt. Timon har prickar och hemska utslag.

Mattis är även allergisk mot chilli och mango. Timon misstänker jag starkt även äpple, samt citrusfrukter. Timon smörjer vi 5 ggr/dag. Sen har ju även han epilepsi.

Känner mig väldigt matt ibland att hålla reda på allt, och jag kommer nog att hålla en strikt mjölkfri diet när jag ammar och sen kommer bebisen att få mjölkfri ersättning. Vi tänker INTE gå igenom samma som med de tre "stora" barnen igen...

Vad tror ni, skulle vi ha en chans att få vb för våra barn?
Svar på tråden Allergitråden!