• Amulett

Allergitråden!

Alicia05sMamma skrev 2009-05-28 07:51:00 följande:
    Jäkla feber som inte vill ge sig. Kl 01 inatt fick vi ge en omgång till med den ipren vi fick med oss hem, för då hade hon 40 grader igen. Sov till kl 05 då jag tempade henne igen och då låg hon på 40,5. Fick 2 panodil suppar och nu har hon kräkts igen pga febern. Ska ringa Hc nu kl 8 när dom öppnar, för vi får inte ner febern ju
    Usch vad jobbigt!!! Går febern inte ens ner direkt när hon fått medicinen? Antar att du har testat att ge Ipren och Panodil samtidigt?
    Hoppas hon snart mår bättre!!!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 19:16:30 följande:
    Det skulle nog funka
    Jag hoppar över denna gång då och hoppas att det kommer fler chanser för det skulle vara så kul att ses! Men den här tiden blir lite för mycket mitt i mat- och sovtiden för min lille 16-månaders grabb. Dessutom är han för nyfiken så att få honom att somna i vagnen är nästan omöjligt om man inte är ute och går i lugn miljö ... (och just nu är jag alldeles för beroende av att han sover bra, så jag vågar inte chansa på att stöka till sömnen ...)
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-31 22:12:48 följande:
    FIKA PÅ BELINDAs CAFÈ tisdag 2/6 ca kl 13. ----Eklandag. 2 (nära korsvägen) i Göteborg Blå Myran Snutten K Kavat Angel Gbg (?)
    Jag hoppas på en ny fika tid framöver Då kanske killen klarar sig utan så ordentlig sömn varje dag också ... Fast nu har han öroninflammation igen och 39 graders feber, så det var ju lika bra att jag ställt in mig på att jag inte kunde komma. Hoppas ni får kul!!!
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-06-02 18:27:36 följande:
    Åter från allergimottagningen. Som vanligt lika många nya frågor som svar Jag var inte ute o cyklade om pollen o vete, så nu ska vi ge aerius under pollensäsongen för att S ska kunna fortsätta med bröd i kosten. Risken med att ta bort det ur kosten är att hon kommer bli ännu känsligare mot sädesslag då, och det är mycket värt att hon kan äta det (o tåla smulor o mindre misstag på dagis osv), så då är aerius ok! Fick smälttablett. För att minska mängden pollen hon får i sig rekommenderade läk sån cellulosa-nässpray. Såg sen på apoteket att renässans kommit med något liknande fast annat mekaniskt filter. Någon som testat det? Är det ok till småbarn? Pris? Sen fick vi förskrivet nån nässkölj också som jag inte vet vad den heter eller hur den funkar. Känns tveksamt om S kommer acceptera den! Året runt; nu för pollen, sen mot förkylningar. Någon som testat? Lägga provoceringar på is under pollänsäsongen för hon är på gränsen nu. Äter för lite, men går upp lite i vikt.
    Menar du Renässans Pollen? kostar ca 140 kronor i så fall (ca 100 kr mer än vanliga Renässans var vad jag tänkte när jag såg den). Vet i övrigt inget om den.
  • Amulett
    Kavat skrev 2009-06-02 17:36:07 följande:
    Vi får göra om detKanske kan tajma in en träff i sommar när Miralicia kommer ner och hälsar på mig, troligtvis veckan efter midsommar!? snart! Så kanske ni som ville med och inte kunde denna gång kan nästa!
    Veckan efter midsommar låter underbart. Jag hänger gärna på, om vi inte dras med öroninflammation eller nåt annat elände igen då förstås ...
  • Amulett

Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande:

Inget i brevlådan i dag heller.....
    Om jag var du skulle jag slå en signal till JO (Justitieombudsmannen) och kolla vilka möjligheter du har att anmäla FK, och vad de anser om handläggningstiden.
    Eftersom du inte har fått något beslut kan du ju inte överklaga till länsrätten (och dessutom måste man ju vänta på överprövning inom FK innan man kan göra det), men anmäla till JO går ju alltid att göra. Och de har verkligen gjort sig förtjänta av det vid det här laget.

Att tänka på möjligtvis om du verkligen lämnar in en sådan anmälan är att den, inklusive bilagor, blir offentlig handling.

www.jo.se/Page.aspx&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv
  • Amulett
    Amulett skrev 2009-06-03 12:24:50 följande:
    Mama Law skrev 2009-06-03 12:14:05 följande: Om jag var du skulle jag slå en signal till JO (Justitieombudsmannen) och kolla vilka möjligheter du har att anmäla FK, och vad de anser om handläggningstiden. Eftersom du inte har fått något beslut kan du ju inte överklaga till länsrätten (och dessutom måste man ju vänta på överprövning inom FK innan man kan göra det), men anmäla till JO går ju alltid att göra. Och de har verkligen gjort sig förtjänta av det vid det här laget. Att tänka på möjligtvis om du verkligen lämnar in en sådan anmälan är att den, inklusive bilagor, blir offentlig handling. www.jo.se/Page.aspx&ObjectClass=Dyn...
    Och vill du ha ekonomisk ersättning så tror jag att du behöver anmäla till JK (justitiekanslern) också. Men jag är lite osäker på den punkten ... Men det kan ju vara värt att kolla upp!
  • Amulett

Måste av nyfikenhet höra med er som har barn med många allergier: fungerar quinoa? Det går ju äta istället för couscous/ris och tydligen även att göra gröt på.

• Amulett
    Snutten skrev 2009-06-10 12:18:27 följande:
    Nu har jag bakat en tårta! Det blev smörkräm med lime i och hallonmousse. Och så ett illgult mmf täcke och en hello kitty. ska lägga in en bild
    Wow!!! Jag är stum av beundran!!! Känner mig mest på kladdkakestadiet själv ... Och en och annan marängtårta.
  • Amulett
    littlemum skrev 2009-06-10 15:55:58 följande:
    Slänger in en fråga här med. Har ni några erfarenheter av försäkringar i samband med allergier? Får man någon ersättning vid allergier och om man anmäler en allergi kan försäkringsbolaget skriva om försäkringen och lägga till att den inte i framtiden täcker andra allergier?
    tror inte de kan skriva om den, sedan så kommer ev ersättning först när barnet är större. Tror det är 18 år eller så som gäller för sonens mjölkallergi. Har den vuxit bort innan dess får vi/han ingen ersättning. Vi har anmält såväl komjölksallergi som att han har slagit i tänderna, så att det finns registrerat om det blir problem i framtiden.
    Men ring och prata med dem!
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-06-10 18:17:57 följande:
    Oj då, måste man anmäla allergierna till försäkringsbolaget? Det har jag inte haft en tanke på. Kanske får ringa och prata med dom imorgon då. Är det viktigt att man gör det så fort som möjligt eller? Lilltjejen fick ju allergierna konstaterade för drygt ett halvår sen, har det betydelse?
    Jag tror att det är bra att anmäla så att det finns där. Men ett halvår hit eller dit kan ju inte spela någon roll. Frågar de kan du ju alltid säga att du hoppades att det var något tillfälligt men att det inte verkar så
  • Amulett

Gottegrisen här Visst var det snack om ytterligare en fika nu kring midsommar, hos KKavat eller missförstod jag helt? Har det blivit några ytterligare planer?

• Amulett
    Solglimtar skrev 2009-06-23 19:29:16 följande:
    Hej! Jag undrar om någon känner igen följande, som vi upptäckt på vår son Axel 4 år. Vi har misstänkt ett tag att han är lite känslig mot tomat. Han blir röd runt munnen när han ätit tex ketchup, men inte så farligt och inte alltid(!?). Idag var vi ute i värmen hela dagen och han fick efter att vi ätit hamburgare med dressing, ketchup osv, stora röda fläckar i hela ansiktet. Det ser fortfarande, flera timmar senare helt hemskt ut. Ibland när han är riktigt varm händer det att dessa fläckar uppstår. Vet någon om det kan ha med tomat att göra, eller något helt annat möjligtvis? Ska ringa vårdcentralen imorgon och prata med dem om ett pricktest så vi får klart för oss vad han är känslig mot, för NÅGOT är det säkert. Men varför dessa stora fläckar när han varit i solen men inte annars..? (Självklart smörjer vi honomm noga när vi är ute.) Känner någon igen detta..?
    Det kan inte vara "vanliga" värmeutslag då? För mig själv sitter de i ganska länge (upp till en dag) och kliar något enormt. Soleksem finns också, men de brukar visst debutera först i 25-30-årsåldern, även om det säkert finns undantag även där ...
    Om du googlar på urtikaria så hittar du massor av info att sålla ut det bästa ifrån.

Sedan har jag fattat tomat som att man sällan är allergisk mot det, däremot är det vanligt att huden reagerar och blir röd/rödprickig just runt munnen (eller var man nu har haft tomaten ...). Om det är så kommer du ju tyvärr inte att få någon reaktion på ett pricktest eftersom det kräver att han har en allergisk reaktion, dvs inte "bara" en överkänslighet.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-06-25 09:46:04 följande:
    mrs martini: Jag reagerar med nässelutslag på djur, men bara om jag blir slickad. Nässelutslag kan man få av mediciner med. Kan man få det av värme? Sol? Solkräm?
    Oh ja vad man kan få det av sol och värme
    Jag får det vid exponering av sol och när jag väl fått det av sol så får jag det även av värme, medan utslagen så att säga ligger kvar men inte synliga eller hur man nu ska uttrycka det. Kliar nåt kopiöst! Däremot kommer de sällan på hela kroppen utan på de utsatta delarna och lite kring det. Men jag kan ju få på ryggen t.ex även om jag haft tröja om tröjan varit lite för tunn ...

Bröt ut när jag var 27-28 år och sedan något år går jag på ljushärdning (dvs solar i superstarkt medicinskt solarium - jag börjar med 5 sekunder!)

Har inte vågat hoppas på att det ska bli bättre någongång, men i år har jag inte kunnat gå på härdningen särskilt ofta eftersom jag inte haft någon som kunnat ta sonen under den (om än korta) tiden och han skulle ju hinna riva stället ... Men jag har faktiskt klarat mig riktigt bra! Kanske beror det på att jag har försökt att härda mig själv under promenaderna med vagnen och i lekparken - stått i t-shirt i korta stunder fastän det egentligen varit för kallt och så. Dessutom är jag ju aldrig i solen mitt på dagen nu längre - då ligger ju sonen och sover så jag häckar i lägenheten

Nässelutslag heter Urtikaria och det går att hitta mycket info om man googlar! Man kan få det av sol, kyla, värme, mediciner, allergier, mat, you name it ...
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-06-30 09:05:52 följande:
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen. Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
    Har arbogapastej en mjölkfri!? Det har jag missat helt och då har jag ändå letat eftersom jag helst åt Arbogapastej förut. Måste nog ta och leta en ny sväng!
  • Amulett
    Allrona skrev 2010-05-24 18:31:25 följande:
    HejMin dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem. Efter ytterligare några månader fick hon astma. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
    En ny tråd öppnades innan alla fick evigt liv. Familjeliv skulle stänga de gamla, men det verkar ha gått så där ... den aktiva tråden är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
Svar på tråden Allergitråden!