Blå Flygare skrev 2009-06-25 09:46:04 följande:
mrs martini: Jag reagerar med nässelutslag på djur, men bara om jag blir slickad. Nässelutslag kan man få av mediciner med. Kan man få det av värme? Sol? Solkräm?
Oh ja vad man kan få det av sol och värme
Jag får det vid exponering av sol och när jag väl fått det av sol så får jag det även av värme, medan utslagen så att säga ligger kvar men inte synliga eller hur man nu ska uttrycka det. Kliar nåt kopiöst! Däremot kommer de sällan på hela kroppen utan på de utsatta delarna och lite kring det. Men jag kan ju få på ryggen t.ex även om jag haft tröja om tröjan varit lite för tunn ...
Bröt ut när jag var 27-28 år och sedan något år går jag på ljushärdning (dvs solar i superstarkt medicinskt solarium - jag börjar med 5 sekunder!)
Har inte vågat hoppas på att det ska bli bättre någongång, men i år har jag inte kunnat gå på härdningen särskilt ofta eftersom jag inte haft någon som kunnat ta sonen under den (om än korta) tiden och han skulle ju hinna riva stället ... Men jag har faktiskt klarat mig riktigt bra! Kanske beror det på att jag har försökt att härda mig själv under promenaderna med vagnen och i lekparken - stått i t-shirt i korta stunder fastän det egentligen varit för kallt och så. Dessutom är jag ju aldrig i solen mitt på dagen nu längre - då ligger ju sonen och sover så jag häckar i lägenheten
Nässelutslag heter Urtikaria och det går att hitta mycket info om man googlar! Man kan få det av sol, kyla, värme, mediciner, allergier, mat, you name it ...