Jasusu skrev 2009-04-21 08:57:30 följande:
Kavat. Det är väl du som kan en del om glukossirap och liknande? Kan du ge mig lite mer fakta? i vilka produkter hittar man detta? Hur vanligt är det med vete i? Plz överrös gärna med info
Ja, jag har ju mailat runt en del och kollat. Har hittat glukossirap, stärkelsesirap, glukos eller stärkelse, i massor av saker, men det är ju rätt lätt att hitta när man ändå läser innehåll. Om det inte står att det är enbart potatis eller majs inom parentes så är det med största sannorlikhet vete eller till största delen vete.
I de flesta fall kan de inte tala om vad det är i om man frågar dem, om det inte anges för de vet inte själva vad de har och kan vara blandat.
De de säger ju på många ställen att det inte finns vete eller gluten kvar så att det är helt säkert, men men, riktigt så enkelt verkar det ju tyvärr inte vara. Jag testar ju lite på mig nu och troligtvis är det ju gluten jag inte tål men samtidigt så säger de ju att de är glutenfritt också.
De saker som jag har hittat ovanstående är t.ex marmelad, godis, saft, läsk, skinka, kassler, grillad kyckling, kryddblandningar mm så det finns alltså lite varstans. Finns i fler produkter, men inte som min son kan äta ändå.
Jag har ju själv försökt med Smarry-pinnar (ägg i), sett i Frestas mousser osv, men då är det ju annat i som sonen inte tål.
Angånde godis, så ligger mailen från några godisproducenter i min blogg. Frågade endast om glukossirap/stärkelsen så listorna på produkterna kan alltså innehålla mjölk, ägg, nötter osv. Både Fazer och Cloetta säger att deras är ok ur veteprotein-synpunkt. Jag får återkomma framöver när jag testat lite.

Men sen är det väl hur känslig man är. Sonen och jag verkar ju väldigt känsliga.