• Slippy

Allergitråden!

Snutten skrev 2009-06-08 14:34:39 följande:
    Slippy: jag antar att de inte går upp i vikt vid allergi pga diarrér och/eller dålig aptit. Min dotter är ingen storätare heller men på något skumt vis växer hon ändå, möjligen lite långsamt. Vår dotters "räddning" var välling som hon drack iallfall två flaskor om dagen.Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.
    Att hon inte går upp så bra i vikt kanske inte beror på allergierna då. Finns ju barn som inte är allergiska, men som ändå går upp dåligt i vikt. Blir ju så lätt att man kopplar samman allt med allergi när man har allergiska barn. Hon är ju pigg och glad iaf och det är ju det viktigaste. Hoppas bara hon börjar äta igen snart iaf, till och med vällingen går trögt =/

Kul med kalas i helgen! Våran lilla tjej fyller 1 år i augusti och jag är inte heller nån tårtbakare, men man har ju börjat fundera lite. Skulle ju va kul om hon kunde få smaka iaf lite grann på sin första födelsedag, men hon har nog inga krav på Hello Kitty än iaf Hoppas det går bra för dig med tårtbakandet, är ju perfekt när det finns så många duktiga allergimammor här på fl så man kan få tips och råd!
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-06-10 16:17:32 följande:
    tror inte de kan skriva om den, sedan så kommer ev ersättning först när barnet är större. Tror det är 18 år eller så som gäller för sonens mjölkallergi. Har den vuxit bort innan dess får vi/han ingen ersättning. Vi har anmält såväl komjölksallergi som att han har slagit i tänderna, så att det finns registrerat om det blir problem i framtiden.Men ring och prata med dem!
    Oj då, måste man anmäla allergierna till försäkringsbolaget? Det har jag inte haft en tanke på. Kanske får ringa och prata med dom imorgon då. Är det viktigt att man gör det så fort som möjligt eller? Lilltjejen fick ju allergierna konstaterade för drygt ett halvår sen, har det betydelse?
  • Slippy

Vilken choklad funkar bäst till bakning? Är det t.ex. Bonvita som det tipsades om tidigare här i tråden? Har blivit väldigt inspirerad av alla tårt-diskussioner Lilltjejen fyller inte år förrän i augusti, men då jag inte är nån tårtbakare så är det nog lika bra att sätta igång och testa lite redan nu Har kopierat en massa om mmf och sp och allt vad ni skrivit som verkar så gott. Frågan är bara om jag kommer lyckas. Det är ju värt ett (eller flere ) försök iaf. Lilltjejen måste ju få tårta på sin födelsedag!

• Slippy
    Blå Flygare skrev 2009-06-11 09:27:01 följande:
    Jag är typ handikappad i köket, men mmf lyckades jag med Blir den för hård kan man mjuka upp med lite olja/kokosfett (och micra kort kort stund innan man ska kavla/modellera), lätt att den blir för hård eftersom den är mjukare när den är varm.
    Okej, tack för tipset!
  • Slippy
    Okej, tack för tipset!
    Förresten, har du provat alla dom här tårtfyllningarna du har i din blogg? T.ex. fluff, mousse, smörkräm och allt gott Vad ska man satsa på om man inte är så bra på tårtbak, nåt förslag? Känns ju lite tråkigt och bara ha bär i tårtan så det skulle ju va kul med nåt annat också. Kanske får prova och göra alltihop och se va som blir bra
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-06-11 14:03:01 följande:
    Jag tror att det är bra att anmäla så att det finns där. Men ett halvår hit eller dit kan ju inte spela någon roll. Frågar de kan du ju alltid säga att du hoppades att det var något tillfälligt men att det inte verkar så
    Okej, men då ska jag ringa iaf. Kan ju inte skada.

Vi är nyss hemkomna från en lång dag på lasarettet. Först bvc och sen barnmott. Lilltjejen har gått upp bra i vikt trots den dåliga aptiten så det känns jättebra. Tog nya leverprover som vi hoppas ska va helt bra nu när allergierna blivit så mkt bättre. Pricktestade även torsk, men det vissade inget. Känns skönt, men vi ska provocera så vi vet säkert. Fick lactulose till hennes mage och sen fick vi även kalkitugg utskrivet till lite längre fram (från 1 år sa doktorn). Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
  • Slippy
    Slippy skrev 2009-06-11 14:14:57 följande:
    Vet att det disskuterats en del om kalktillskott tidigare i tråden, men det skrivs ju en hel del inlägg varje dag så det är inte så lätt att hitta på det...tar ju hela dagen Tänkte bara höra om det är nån som har erfarenhet av kalkitugg? Lätt att få barnen att acceptera dem eller?
    Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf?
  • Slippy

Tack för era svar.Va bra att dom verkar va populära. Tråkigt att din dotter reagerade på sötningsmedlet Kavat, är ju bra att veta iaf så man kan vara lite extra uppmärksam om det skulle bli nåt. Är ju ett par månader kvar tills hon blir 1 år, men tiden går ju så fort...hoppas hon hinner få lite fler tänder bara, hon har bara 2 nu

• Slippy

Nån som vet vad det är för skillnad på Aerius (eller hur det nu stavas) och tavegyl? Vi har Tavegyl till våran dotter, men jag har hört att man får mkt mindre biverkningar av Aerius. Lilltjejen är ju bara 10 mån och jag tror att Aerius är från 1 år, kanske är det därför vi inte fått den? Bör man kanske be att få byta sen när hon fyllt 1 år?

• Slippy
    mady skrev 2009-06-14 15:50:04 följande:
    tavegyl blir man väl trött av men inte aerius. Tavegyl gammalt och beprövat sedan hedenhös Tror nog man kan få aerius under året men inte säker. Fråga hur och varför läkaren valde tavegyl.
    Okej, tack så mkt. Får höra vad doktorn säger nästa gång vi ska dit då. Vet att jag hade Tavegyl när jag va liten så det har ju funnits med ett tag
Svar på tråden Allergitråden!