• Jasusu

Allergitråden!

Agnes72 skrev 2009-05-11 21:14:23 följande:
    Vi var på bvc idag, vanlig koll. Sköterskan var nyfiken på hur testerna gått, berättade om resultatet av blodproverna. Hon slog fast att visade inte blodproverna något på havre och ägg, så är han heller inte allergisk. ... Ganska kul mitt i allt, hon hade en sjuksköteskeelev där. Den tjejen var inte blyg, berättade direkt om patchtester. Då istället skulle jag skylla mig själv, där ser jag att det är inte lönt att sticka så små barn, man kan ändå inte se något så tidigt! Men det var inte mitt beslut att ta blodprover, vi vill bara ha hjälp och svar.
    Hehe..förlåt att jag skrattar,men detta har man hört sååå många gånger.
    BVC har i 2 års tid sagt att mitt barn inte är allergisk utan "bara" torr i huden.
    Efter pricktest och blodprov så fick jag också höra att mitt barn inte är allergisk..där med basta och fick utskrivet mildison att smörja med.

Jag blev sur och krävde remiss till NÄL som läkaren suckandes tillslut lovade att skicka...
    Där konstaterades 4 allergier,men efter att ha uteslutit och provocerat så är det nog närmare bestämt 6.

En kompis har råkat ut för liknande bemötande. Det har sats helskumma diagnoser på barnen...alla typiska symptom har ignorerats.
  • Jasusu

Aha..

Jag måste ha tolkat informationen från fk fel.
    Handläggaren skrev att man själv måste yrka på merkostnader.
    Jag trodde att min ansökan om vårdbidrag både var ansökan om mertid och merkostnader.

• Jasusu

Varit på möte med handläggaren om Vb idag. Håll tummarna för mig nu!
    Jag tog upp kostnaden för rismjölk och hoppas verkligen att jag har "tur" och får det beviljat som mer kostnad.
    Hon sa att jag troligtvis får svar om ca 2 veckor...tar det med en nypa salt med tanke på hur länge andra fått vänta.

Jag tyckte det var svårt att veta om jag fått med allt...

• Jasusu
    mady skrev 2009-05-12 20:33:50 följande:
    tycker inte det var så jättebra hade hoppats på mer.Men bra att det lyftes fram det där med att röda utslag/prickar runt munnen INTE är en allergi och inget farligt. Sen var det lite konstigt att de tog ett så litet barn då de ofta inte visar på pricktest förrän de blir äldre, tösen var ju bara två...
    Men vadå?
    Är röda utslag runt munnen inte symptom på allergi?
    När vi lade om kosten så försvann de röda utslagen,men kommer tillbaka om han fått i sig nått han inte ska
  • Jasusu
    mady skrev 2009-05-12 21:22:57 följande:
    en överkänslighet mot ett ämne har inte med allergier att göra. kan vara irriterande men det är inte farligt att äta ex tomat även om du får prickar. Du triggar inte igång en allergi med det sen är det klart att det inte är så kul.Som en läkare en gång beskrev för mig att röda prickar är bara en halv reaktion
    Fast om prickarna försvinner eller tillkommer samtigt som de andra symptomen så kan väl även det vara ett symptom?
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-05-13 14:09:04 följande:
    Jahapp så har jag varit och hämtat ut mer penicillin åt W. Igår hann kl. bara bli 22 när han kom och hela handen va upp kliad igen... jag ger ta mig tusan upp.... Och inte ett ljud från Fk än....
    fy vad jag lider med er!
    Vet du..ring fk igen och fråga vart man vänder sig för att anmäla dem. Det kanske sätter fart?
    Enligt min handläggare så ska jag få svar inom 2 veckor och jag sökte ju månader efter er!
  • Jasusu
    trållmor skrev 2009-05-18 18:29:20 följande:
    Hur har ni fått göra med maten på dagis, alltså har de köpt in maten eller har ni fått köpa själva och ta med till dagis? Har ni kommunalt eller privat (om sånt spelar någon roll)?
    Vi har kommunalt och vi får inte ta med mat...även om vi skulle vilja. Det hade vi problem med precis när vi fått diagnoserna och förskolan inte var förberedd på att lägga om kosten så snabbt.
    Så de lagar alltså maten på förskolan för de barn som är allergiska och de andra barnen får mat från storkök.
  • Jasusu
    trållmor skrev 2009-05-18 18:45:35 följande:
    Fick ni lämna in intyg om allergierna innan de la om kosten? och har ni haft uppehåll med något, sen provocerat, och sen fått intyg på allergier (om du förstår vad jag menar), och dagis har gått på att ha uppehåll utan att behöva intyg från läkare att ni ska utesluta?
    Förskolan gick med på att prova att utesluta mjölk utan intyg,men endast under ca 3 veckor.
    Jag tog sedan med provresultatet till förskolan och visade upp och tog sedan med mig mat som de inte fick lov att servera mitt barn...det måste vara mat inköpta av deras leverantör och inte konkurerande företag.

Först när de fick se intyg så kunde kosten anpassas till 100%
    Vi har ett till ämne som vi misstänker,men den tar de inte bort förän de fått intyg på det med
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-05-20 20:44:17 följande:
    Lite ot, men måste klaga lite. Att man aldrig kan hålla sig bra då. Hela förra veckan var vi sjuka, i måndags fick jag i alla fall gjort gastron! Äntligen avklarad. Blev sövd så jag minns ingenting. Rekomenderas om ni skulle behöva det. Sen försökte jag få tag i hudkliniken för att jag inte fått provsvar, tror ni inte att de har förstört? provet då. Så jag kommer aldrig att få något svar. Och gastron är ju försenad med 6 veckor, så den kommer väl heller inte visa något eftersom jag inte äter gluten längre.Maken blev dålig igen, men är nu lite bättre i alla fall.Sen kraschade min rygg igår och är värre idag och vi har kalas flera dagar nu i helgen. Kul, kul... Bläääähhh...Annars så är det bra här hemma. Vi har gjort glass och glass och glass. Körde med säkert kort denna gång. Glasstårta. Vi får väl se hur det blir, men jag hoppas att det blir gott!
    Åh..glasstårta!?

Recept snälla!
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-05-23 10:28:38 följande:
    Jag lovar att återkomma när jag har mer tid! Påminn mig om jag glömmer!
    Tänkte ha kalas i morgon och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på.
    Flera allergiska barn kommer...
Svar på tråden Allergitråden!