• Snutten

Allergitråden!

Vi 4: du är välkommen att hänga här hur mycket du vill! JAg vet faktiskt inte riktigt hur det är med glutenintolerans men jag tror inte att risken för det ökar, jag är inte så inläst på sädesslagen då vår dotter lyckligtvis tål dem.

• Snutten

Hej!
    Nu kommer världens längsta inlägg. Men jag undrar om ni orkar läsa igenom vår beskrivning av mertid för vb ansökan:

Siri har multipla födoämnesallergier samt astma. Hon tål inte fisk, ägg, mjölk, sojaprotein, tomater eller råa morötter. Hon kan bara äta bananer, vindruvor, meloner och mindre mängder päron. De flesta andra frukter får hon utslag och eksem av samt svullnar lite i ansiktet. Vi har inte fått pröva med nötter eller skaldjur då risken att hon inte tål dessa ämnen är stor. Om hon får i sig fisk kräks hon våldsamt i flera timmar efter intaget. Mjölk, ägg och sojaprotein får hon diarré, magont och eksem av. Hon reagerar med astmasymtom på katter och pollen. Detta innebär under pollensäsong mycket extramedicinering och sömnlösa nätter. Denna vår har hon även haft rinnande ögon och näsa under pollen perioden. Astman blir även värre vid förkylningar och gör att Siri är vaken flera timmar i sträck på nätterna och hostar, efter en förkylning håller hostan i sig 1-2 veckor. Hon har mycket hög slemproduktion i luftrören, det är svårt för henne att hosta upp slemmet även då hon får både luftrörsvidgande och slemlösande mediciner. Vi ska nu prova ut en PEP-mask hos sjukgymnast för ett se om det kan hjälpa Siri. En PEP-mask är en mask som man andas i med ett motstånd. Det gör att slemmet släpper och det blir lättare att hosta upp. Hon har även reagerat med eksem i ansiktet och på händer och fötter av kyla respektive värme.

En vanlig dag:

Morgon: smörja med mjukgörande och vb kortison krämer. Ta astma och allergi mediciner. Andas i PEP-mask. Sammanlagt 40 minuter .
    Kväll: smörja med mjukgörande och vb kortison krämer. Ta astma och allergimedicin. Andas i PEP mask. Sammanlagt 40 minuter.

Under dagen astmamediciner vb. Kan ta mellan 10-40 minuter beroende på förkylning, pollen osv. Smörjes även med mjukgörande ibland mitt på dagen.

Tid det tar för extra matlagning, då vi inte äter samma mat hela familjen, ca 60 min/dag.

Inköp av matvaror tar längre tid än normalt då jag/vi måste läsa på alla innehållsföreteckningar och alla allergiprodukter inte finns i samma affär. Ca 4 timmar extra i veckan.

Vid besök hos andra tar vi alltid med egen mat till Siri då det är för komplicerat för andra att laga till henne. Föreberedelser för detta tar ca 2 timmar i veckan.

Kontakter med sjukvård och besök på apotek tar ca 60 min/vecka.

Extra kontakter med förskola ca 45 min/vecka

Tid för att utesluta och provocera med olika födoämnen varierar men utslaget på ett år blir det ca 60 min/vecka.

Bakning ca 2 timmar/vecka.

Extra städning och våttorkning ca 2 timmar/vecka.

Siri kräver extra tillsyn jämfört med en helt frisk treåring. Vi måste alltid se till att hon inte tar fel mat eller att någon bjuder henne på något hon inte tål. Vi kan inte lämna henne till någon utomstående och hon kan inte eller gå hem till kompisar utan grundliga förberedelser. Hon sover heller sällan hela nätter, utan sover oroligt och kräver ofta extra astma medicinering nattetid.

Sammanlagt beräknar vi att vi lägger ungefär 30 timmar extra per vecka i mer jobb med allt runtomkring Siri jämfört med ett helt friskt barn. Då har vi inte räknat med den extra passning och tillsyn som Siri behöver kontinuerligt under dygnet.

Hoppas att ni kom igenom hela. Vad tror ni? Jag har klippt och klistrat en del från vår förra ansökan.

• Snutten

Vi har ju inte börjat med PEP än så jag vet inte riktigt hur mycket tid det kommer att ta. Skrev med det nu och tänkte kanske komplettera på den punkten senare.

Ska lägga till på bakningen, det är ju mest för fikabröd.

Ska brodera ut på dagistiden lite. Dagispersonalen tycker jag verkar behöva "peppning" och det tar alltid tid nästan varje dag.

JAg har en annan inledning på vår ansökan men där står Siris personnummer med så det ville jag itne ha med här

tack för dina synpunkter! Ska förtydliga mig lite. Man blir ju blind på sin egen text.

• Snutten

Vi har redan 25% vb som går ut i augusti. Jag hoppas naturligtvis på mer men det tror jag aldrig att jag komemr att få. Om vi får förlängt på 25% är jag "nöjd". När vi kom hem från helgens äventyr så hade läkarintyget kommit. Det var så himla bra skrivet tycker jag och stöttar upp det jag skrivit precis.

Jag håller med om att det är många fler av oss allergifamiljer som borde få vb i högre utstäckning! Tänk om de kunde följa med oss en vanlig dag.

• Snutten

I vårt förra vb fick vi beviljat mertid för förberedelser då man ska iväg ngn stans. Jag tror att det finns en domstols dom om en mamma med 4 barn med celiaki som är vägledande. Googla lite så hittar ni en massa info.

• Snutten

Jag ska skicka in papprena för vb idag. Hoppas att det går fortare för oss än för Mama law

• Snutten

Slippy: jag antar att de inte går upp i vikt vid allergi pga diarrér och/eller dålig aptit. Min dotter är ingen storätare heller men på något skumt vis växer hon ändå, möjligen lite långsamt. Vår dotters "räddning" var välling som hon drack iallfall två flaskor om dagen.

Siri och hennes storebror fyller år i helgen och jag har tänkt att jag ska baka tårta. Jag är ingen tårtbakare men jag tänkte ge det ett försök iallafall. Siri har fått för sig att hon vill ha en med Hello Kitty. Ahhh... JAg har varit inne och läst i Blå myrans blogg och fått en del tips. Vi får nog provbaka lite i veckan men det är nog ingen som blir ledsen för det.

• Snutten

ojoj, det varkar som om jag har släppt lös alla tårtfantaster! Jag har tänkt att göra mmf efter blå myrans recept och så tänkte jag försöka göra någon slags pannacotta på vaniljvisp, hallon och fläder att ha emellan oc kanske någon kola variant. Jag hittade en massa figurer och kristyr och annat smått och gott när jag handlade. Kan man färga mmf med karamell färg?

• Snutten

Ok, nu har jag gjort en omgång med vit mmf. Får nog testa mig fram lite. Ska testa att färga in från början. Det går ju att halvera satsen från början så att säga. Men jag upptäckte att jag inte har karamellfärg hemma så det får jag väl åka och handla imorgon. Har oxå blandat ihop vaniljsås, flädersaft och gelatin för att få någon slags kräm, vi får se hur det blir. Jag som inte är någon tårtbakare tycker det är jätteroligt!

Svar på tråden Allergitråden!