• Slippy

Allergitråden!

SmillaMilla skrev 2009-06-14 18:42:21 följande:
    Någon som vet hur lång tid det tar att få svar på blodproverna? Testade för typ allt.
    Det kan gå ganska snabbt. Vi har fått svar efter bara några timmar en gång, men de flesta gångerna har det tagit en eller flera dagar innan doktorn ringt. Beror nog på hur mkt dom har att göra.
  • Slippy
    SmillaMilla skrev 2009-06-14 21:21:50 följande:
    hmmm nu har det gått en vecka. Vill ju ha svaret nu!
    Låter ju lite länge. Ring och fråga. Det har jag fått göra två gånger. Tyvärr är det väl så på dom flesta ställena, att dom har alldeles för mkt att göra. Även om det inte får hända så är det väl lätt att dom glömmer bort att ringa. Så ring och fråga du, för dom borde ha svaren nu tycker jag.
  • Slippy
    SmillaMilla skrev 2009-06-17 21:34:20 följande:
    Två teskedar prinsesstårta. Fick samma reaktion på ballerina kakan för 2 veckor sedan. Annars har vi haft mjölk, ägg o soja fritt. Men jag tycker att det har kommit liiite prickar efter hon ätit kyckling. Är det möjligt?
    Våran tjej har reagerat på kyckling och kalkon några ggr. Troligtvis hänger det ihop med hennes äggallergi, eller jag gissar på det iaf. Hon får samma symptom som av ägg och det förekommer ju att kycklingarna matas med ägg/äggskal. Nu senaste månaderna har hon inte reagerat på kyckling en enda gång, men jag är ändå ganska säker på att hon gjort det tidigare eftersom jag förde matdagbok då och såg sambandet vid ett flertal tillfällen. Kanske kan det bero på att hon hade varit dålig i allergin ganska länge där ett tag och pga. det va känsligare. Nu mår hon mkt bättre och klarar kanske av kycklingen tack vare det.
  • Slippy

Blå Myran: Du har två olika recept på MMF i din blogg, har du provat båda? Vilket är bäst? Enklast?

En till fråga: Var köper man gelésocker multi?

• Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-19 12:39:26 följande:
    Gelésocker multi brukar finnas i de flesta vanliga hyfsat välsorterade mataffärer, brukar stå i anslutning till vanligt socker, florsocker etc. Kom dock på att det innehåller johannesbrödsmjöl = E410, men eftersom det är lite sånt i och så väldigt lite man använder när man har det som "klister" så funkar det i varje fall för dottern som annars reagerar på alla baljväxttillsatser.Jag brukar göra enligt det här:200g marshmallows2 msk vattenca 400-500g florsocker+ lite kokosfett att smörja insidan av skålarna medSmörj två skålar med kokosfett på insidan.Sikta ner 400g florsocker i den ena. Häll i vattnet och lägg i marshmallows i den andra. Mikra mm på högsta effekt 30 sek, ta ut rör om, mikra 30 sek, ta ut rör om, mikra osv tills allt är smält.Gör en grop i florsockret och häll i mm-smeten och arbeta ihop till en deg. Jag brukar röra ihop så att det är en halvtjock smet med en sked eller gaffel och sen stjälpa ut allt på ett bakunderlägg i silikon och arbeta ihop med händerna sen. Hellre aningens klibbig än för torr. Låt vila och svalna ca 1 timme innan användning.
    Baljväxter har gått bra förut så hon bör inte reagera på det. ´
    Tack så mkt för hjälpen!

Trevlig midsommar till dig och alla andra här i tråden!
  • Slippy

Vilka märken finns det på risgrädde? Har aldrig sett det i nån av "våra" affärer. Används den i matlagning på samma sätt som imat eller? Blir det lite sötare smak av den?

• Slippy
    Blå Flygare skrev 2009-06-19 16:32:17 följande:
    Tror jag har tatt lite olika, tycker de är samma. Man får se upp att inte ta för mycket florsocker - det är mjukare när det är varmt så sen när det svalnar kan det blir för hårt. Ska vara så man precis inte fastnar "för mycket" när man knådar det. Så ta inte allt florsocker på en gång utan kanske 3/4 och tillsätt mer om det behövs.
    Tack för tipset! Får nog bli en provomgång så jag får träna lite innan Tråkigt om man skulle misslyckas till kalaset. Den håller ju sig rätt så länge också så blir den bra första gången kan jag ju spara den.
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-20 19:10:47 följande:
    Jag har bara sett två varianter av risgrädde, dels SoyToos risvispgrädde på sprutflaska och sen en som kallas för rismatlagningskräm från (har jag för mig) La Bio Isola. Båda innehåller sojasläktingar - Isolas E410 och SoyToos E414. SoyToos har jag bara sett på Goodstore men Isolas har de bla på vårt Ica Maxi och det är även den som allergimat.com säljer.Jag har bara testat Isolas en gång härom året (på den tiden när dottern fortfarande klarade sojasläktinger) och jag vet inte om det var så värst stor skillnad smakmässigt än tex iMat, möjligtvis aaaaaningens neutralare smak. Den används på samma sätt som iMat mfl, med det undantaget att den endast passar i varma rätter, funkar tex inte att förtjocka till vispad. Konsistensen var lite skum, ungefär som halvfrusen kokosmjölk, en tjock gryning klump och grumligt vatten typ när man öppnade förpackningen (rumstempererad) och innan det blivit varmt då var det "slätt".
    Är sojasläktingar okej till barn under 1 år om dom tål det eller är det samma som med soja att man bör undvika det första året?
  • Slippy

Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.

• Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-29 19:47:53 följande:
    Har ingen aning om den. Vi brukar använda Scans "Klassisk bredbar Leverpastej" eller deras Original Ugnsbakad (har jag för mig den heter) eller Willys bredbara
    Det va nog den bredbara jag sett för länge sen men inte hittar på nu. Får ta och kika på willys istället då. Visste inte att deras va mjölkfri.
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-06-29 22:07:58 följande:
    Den med två små delar är inte Pastejkökets.Men det känns säkrare att köra Scans än den om man har mjölkallergi eftersom nästan alla scans är mjölkfria och Pastejkökets bara skrivit laktosfri... Misstänker att den körs i samma maskiner som mjölk, men inte säker. För hade den körts separat borde de ju fått märka mjölkfri...?
    Lillasnigel07 skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
    Vi behöver egentligen inte glutenfri, men den vi brukar köpa från arbogapastej är både mjölk- och glutenfri så det va därför jag skrev så. Visste inte attd et fanns så många mjölkfria sorter. Dom innehåller inte ägg heller eller? Det är ju mjölk- och äggfritt vi har till lilltjejen.

Jag får ut och läsa lite i affärerna. Vore ju smidigt om jag kunde hitta nån på coop forum eftersom det är där vi handlar mest, men annars har vi ju Willys också så då kan jag alltid åka dit och köpa deras. Tack för hjälpen allihop!
  • Slippy
    Miralicia skrev 2009-06-30 09:43:21 följande:
    Eftersom jag ändå håller på att duka fram frukost kan du få innehållsförteckningarna här på en gång:Scan klassisk bredbar: Fett fläsk, grislver, vatten, potatismjöl, socker, koksalt, druvsocker, lökpulver, kryddor, antioxidationsmedel E301, arom, konserveringsmedel E250Willys leverpastej bredbar: Grislever, vatten, griskött, fett från gris, potatismjöl, bindväv från gris, koksalt (med konserveringsmedel E250), socker, krydor (lök, ingefära, kryddextrakter (kardemumma, muskotnöt, nejlika, peppar, timjan)Scan har utöver klassisk bredbar och Original ugnsbakad även en Ugnsbakad provescal (dock med smakförstärkare E621) och även en skivbar (som innehåller fruktkärnmjöl E410) som är utan mjölk och ägg mm.Willys har både vanlig, light och med gurka som alla är utan mjölk, ägg, soja mm i innehållsförteckningarnaDet är de som jag kommer på så här ur minnet.
    Då finns det ju massor att välja på. Blev lite orolig när jag inte hittade dom jag brukar köpa. Tack så jättemkt för hjälpen!
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-06-30 20:18:53 följande:
    Har arbogapastej en mjölkfri!? Det har jag missat helt och då har jag ändå letat eftersom jag helst åt Arbogapastej förut. Måste nog ta och leta en ny sväng!
    Jo dom har en skivbar. En sån där upp och nervänd med kupa. Den som är mjölk- och glutenfri är röd på förpackningen och den vanliga är grön.

Här är en länk: www.arbogapastej.se/
  • Slippy
    Slippy skrev 2009-06-30 21:58:03 följande:
    Jo dom har en skivbar. En sån där upp och nervänd med kupa. Den som är mjölk- och glutenfri är röd på förpackningen och den vanliga är grön. Här är en länk: www.arbogapastej.se/
    Nu blev det visst knepigt med länken igen, men du kaan ju kopiera den.

Den där leverpastejen är ju skivbar, men vi brukar bre på den på lilltjejens mackor ändå och det funkar lika bra som dom som är bredbara.
Svar på tråden Allergitråden!