• Isabell2008

ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?

Hej

Jag har fått en tid den 20 april för tidigt ultraljud pga förra graviditeten slutade i mf. Jag hade min sista mens första dag den 27 februari. så jag går väl in på börna på vecka 8 den 20 april tror jag....

Undrar om det är någon mer som gjort ultraljud i vecka 8?
    hur mycket ser man då?
    Hur stort är det?

Jag är jätte orolig för ett till mf, men blev glad att jag fick komma till en privat klinik i uppsala för att kolla upp det tidigt.

• Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?
  • mammamoo

jag har gjort tidigt ul.. kommer dock inte ihåg vilken vecka det var.. gjort det två gånger.. tror d var v 7 och 9..

man ser inte mycket alls. det jag såg var en liten klump typ. kunde inte se att det var en bebis. odm är inte alls stora.. men hon jag avr hos berättade vad hon såg och visade mej.. såg ändå inte vad hon såg :)

hoppas allt går bra och lycka till med graviditeten :)

• skånetös78

Inte så mycket, men det allra viktigaste= ett litet hjärta som pickar på!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Isabell2008
    skånetös78 skrev 2009-03-30 14:12:17 följande:
    Inte så mycket, men det allra viktigaste= ett litet hjärta som pickar på!
    Absolut, det är det som jag är ute efter. det lilla tickande hjärtat....
  • skånetös78
    Isabell2008 skrev 2009-03-30 14:15:57 följande:
    Absolut, det är det som jag är ute efter. det lilla tickande hjärtat....
    Jag håller tummarna för dig! Har själv haft ett MA innan min lilla dotter föddes så jag känner igen oron!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • guldplutt

Jag var på ett VUL på 7+0 dvs första dagen i v 8. Då var den lill* 10 mm, vilket var exakt rätt på dagen. Hjärtat bultade på. Mkt mer såg man inte. Sedan var jag sex dagar senare, på 7+6, då var fostret 15mm och man såg lite mer antydan till formen på fostret, huvud, små bulor där benen skulle komma etc.

Förstår också din oro, vi hade också ett MA förra året. Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% - så är jag ändå orolig. Tycker det är evigheter till NUPP i v 14...

• ääni

Det är inte alltid de ens lyckas hitta hjärta och embryo så tidigt.

• Isabell2008

Guldplutt, vad menar du med: Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% ?

• guldplutt
    Isabell2008 skrev 2009-03-30 15:59:22 följande:
    Guldplutt, vad menar du med: Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% ?
    jo, den allra största andelen missfall sker innan och tom v 7. Så om man ser hjärtat slå i v 8 och tillväxt stämmer med datum etc så anses risken inte vara lika stor längre. De flesta gör ju inte dessa tidiga VUL, och många missfall stöts inte ut direkt utan inte förrän efter flera veckor, det är därför man normalt talar om 12-14 veckor som störst riskperiod. Men redan efter ett bra VUL i v8% kan man alltså andas ut lite grann iaf. Risken är ju inte borta helt, men det är stor skillnad på 25-30% och 5%, tycker iaf jag!
  • guldplutt

jag tror btw att jag har ngn bild på VUL i v 8 från min förra bild liggande i mitt bildarkiv (bläddra till sidan 3). Det är från vår förra graviditet, där var fostret 15 mm på 7+4.

• VoA

Hej!
    Jag är ungefär i samma sits.. har haft ett missfall.. Och ringde BM idag för inskrivning. Då sa hon att de inte kollar hjärtat förren EFTER UL. Det känns ju jättejobbigt! Min syster var på inskrivning i en annan del av stan fick höra hjärtat direkt. Vilken privat klinik ringde du? Och vad brukar det ligga på om du har någon koll?

Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?