Inlägg från: guldplutt |Visa alla inlägg
  • guldplutt

ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?

Jag var på ett VUL på 7+0 dvs första dagen i v 8. Då var den lill* 10 mm, vilket var exakt rätt på dagen. Hjärtat bultade på. Mkt mer såg man inte. Sedan var jag sex dagar senare, på 7+6, då var fostret 15mm och man såg lite mer antydan till formen på fostret, huvud, små bulor där benen skulle komma etc.

Förstår också din oro, vi hade också ett MA förra året. Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% - så är jag ändå orolig. Tycker det är evigheter till NUPP i v 14...

• guldplutt
    Isabell2008 skrev 2009-03-30 15:59:22 följande:
    Guldplutt, vad menar du med: Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% ?
    jo, den allra största andelen missfall sker innan och tom v 7. Så om man ser hjärtat slå i v 8 och tillväxt stämmer med datum etc så anses risken inte vara lika stor längre. De flesta gör ju inte dessa tidiga VUL, och många missfall stöts inte ut direkt utan inte förrän efter flera veckor, det är därför man normalt talar om 12-14 veckor som störst riskperiod. Men redan efter ett bra VUL i v8% kan man alltså andas ut lite grann iaf. Risken är ju inte borta helt, men det är stor skillnad på 25-30% och 5%, tycker iaf jag!
  • guldplutt

jag tror btw att jag har ngn bild på VUL i v 8 från min förra bild liggande i mitt bildarkiv (bläddra till sidan 3). Det är från vår förra graviditet, där var fostret 15 mm på 7+4.

• guldplutt

Det är ju skillnad på att SE hjärtat slå och att höra det med en doppler utanpå magen. Det brukar man inte göra förrän väldigt mkt senare än v 8. Dessutom har man tydligen nu blivit mer restriktiv med att lyssna på hjärtat eftersom dopplern avger så mkt strålning, 30 sek innebär lika mkt strålning som en lång stunds UL.

• guldplutt
    SnipSnapSnut skrev 2009-04-01 12:26:01 följande:
    Tittade på din film, jättefin!! Men undrar om du inte var längre gången? Jag gjorde vul i 7+4 och min var då 12mm. Läkaren sa att i 7+4 skulle de vara 12-13mm stora. 23mm låter ju mer som v8-9.....vad sa din gyn och vad står det på måtten på bilderna?
    Ja det stämmer med vad vår läkare sa också - vi var på 7+5 och då var bebis 14 mm.
Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?