Inlägg från: Isabell2008 |Visa alla inlägg
  • Isabell2008

ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?

Hej

Jag har fått en tid den 20 april för tidigt ultraljud pga förra graviditeten slutade i mf. Jag hade min sista mens första dag den 27 februari. så jag går väl in på börna på vecka 8 den 20 april tror jag....

Undrar om det är någon mer som gjort ultraljud i vecka 8?
    hur mycket ser man då?
    Hur stort är det?

Jag är jätte orolig för ett till mf, men blev glad att jag fick komma till en privat klinik i uppsala för att kolla upp det tidigt.

• Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?
  • Isabell2008
    skånetös78 skrev 2009-03-30 14:12:17 följande:
    Inte så mycket, men det allra viktigaste= ett litet hjärta som pickar på!
    Absolut, det är det som jag är ute efter. det lilla tickande hjärtat....
  • Isabell2008

Guldplutt, vad menar du med: Trots dessa två MA vi gjort nu - som ju eftersom de visade gott resultat sänker risken till ca 3-5% ?

• Isabell2008
    VoA skrev 2009-03-31 20:42:20 följande:
    Hej! Jag är ungefär i samma sits.. har haft ett missfall.. Och ringde BM idag för inskrivning. Då sa hon att de inte kollar hjärtat förren EFTER UL. Det känns ju jättejobbigt! Min syster var på inskrivning i en annan del av stan fick höra hjärtat direkt. Vilken privat klinik ringde du? Och vad brukar det ligga på om du har någon koll?
    Jag ska in till Karolina Mottagningen i uppsala. Det skulle kosta 230 kronor och är en privat klinik. De ville inte kolla tidigare än v 7-8 för det kan vara svårt att se nått innan. Jag ska dit och kolla så det är ok och att det ligger i livmodern som det ska, och hjärtat så klrt ...:)
  • Isabell2008

Tack alla som skriver, det ger mig stort hopp.

• Isabell2008
    Flyssel skrev 2009-04-01 12:32:31 följande:
    Isabell: Jag ska till samma ställe imorrn, jag har gått där mycket och de är toppenbra. I vecka 7+1 har jag fått se en medelstor klump med ett hjärta som slår väldigt snabbt. Det går att urskilja små utstickande "knoppar" som antagligen är armar och ben.
    Vad bra att de är bra där. Jag är itne nöjd med min Barnmorska på sjukhuset, funderar på om man ska ta privat helt och hållet ända vägen fram....?
    Har du gått där privat?
    Kan man göra det, välja bort vanliga barnmorskan, eller?
    Är det dyrt att ta privat?
    Det som är det versta är ju att vi bor 7 mil från uppsala....
  • Isabell2008
    Doriath skrev 2009-04-01 12:37:45 följande:
    Har ni inte sett "livets mirakel" av mästerfotografen Lennart Nilsson? Där ser man tydligt hur ett embryo och foster ser ut i olika stadier. Gå och hyr.
    Boken är ju jätte bra!!
  • Isabell2008
    Flyssel skrev 2009-04-01 12:47:10 följande:
    Isabell: Vad är det för BM, någon på Akkis? På Karolina kan de bara hjälpa till fram till vecka 14 och de gör bara vul-kontroller, de fungerar alltså inte som BM.På MVC går man hos BM på regelbundna kontroller för att se blodtryck, järnvärde i blodet och lite andra kontroller. Sedan mäter de magen och kollar hjärtljuden med doppler. Det är inget tvång att gå dit, men det är bra att någon kunnig håller koll på magen.Du kan alltid byta BM om du inte trivs med denna, har du någon MVC där du bor eller nära jobbet? Jag valde den MVC som ligger närmast mitt jobb just för att jag skulle slippa åka runt hela stan för att komma till den MVC dit jag egentligen hör.Jag vet inte om det finns privata BM, men även om det gör det så gäller högkostnadsskyddet som innebär att man betalar max 900:- och sedan blir det gratis i ett år (man måste fylla i ett högkostnadskort vid varje besök och det ligger på ens eget ansvar att hålla koll). Men vanlig BM är ju gratis så det är ju det bästa.
    Nej, vi går i Östhammar. Det finns bara en där och hon jobbar bara tre dagar / vecka. Sen är närmaste i gimo, 1,7 mil i från östhammar, och där jobbar det tre stycken. Men min man tycker vi ska ta det bekväma och vara kvar i östhammar...
  • Isabell2008
    Flyssel skrev 2009-04-01 13:03:17 följande:
    Isabell: Ok, ja då är det ju inte så lätt att ta någon annan. Men om du inte trivs med henne så kan det bli jobbigt i längden för du kommer att träffa henne väldigt ofta, speciellt i slutet av graviditeten. Kan det inte vara värt att åka till Gimo, åtminstone om ni har bil?
    Jo, i och för sig.... vi får se hur vi gör. Allt är så jätte tidigt ännu, så vi hinner bestämma oss... Vi ska hoppas först att vi inte får ett till missfal.. :(
  • Isabell2008
    Flyssel skrev 2009-04-01 13:22:52 följande:
    Klart ni inte får mf igen! Jag tar upp ungefär 95% av missfallsstatistiken i uppsala län så risken att någon annan råkar illa ut här är skitliten! Och det där med BM hinns ju med som sagt. Men det kan vara bra att ringa åtminstone när ni har varit på vul, för det brukar vara lite svårt att få inskrivningstider.
    Jo, jag har redan kontaktat bm, det va hon som rekomenderade dem i uppsala, och så bestämde vi att jag skulle ringa tillbax när vi varit på ultraljudet. Jag hoppas verkligen att det finns ett litet hjärta där, för vi ska in på samma dag som jag har min födelsedag, skulle vara den bästa födelsedagen som någonsin har funnits om det visar sig vara ett litet hjärta där.........
  • Isabell2008
    Flyssel skrev 2009-04-01 13:33:50 följande:
    Det gör det, och kom ihåg att få med dig en bild på det lilla livet också!
    Tack. Absolut!!
Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?