Inlägg från: ääni |Visa alla inlägg
  • ääni

ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?

Det är inte alltid de ens lyckas hitta hjärta och embryo så tidigt.

• ääni
    VoA skrev 2009-03-31 21:20:38 följande:
    Ja okej.. men de va det som va så konstigt.. Min syster fick höra hjärtat utanpå magen.. Då va hon i v 11. Så de va det jag trodde jag kunde få göra i v 9. Men det fick jag inte.. KOnstigt att de kan skilja så mycket i samma stad.. Och ännu konstigare att de tog en doppler på henne om de avger mycket strålning. jaja.. Det blir nog bra tillslut :D Man blir ju lite fundersam ibland bara..
    Jag tror det är ovanligt att lyssna på hjärtljud med doppler före v 12. Helt enkelt för att det är så svårt. I v 9 är förstås ännu svårare än v 11. Så det är nog inte så konstigt.

Hos mig kunde de inte se embryo och hjärtfrekvens på ultraljud i v 7+3... Det kan vara svårt att se så tidigt fick jag som förklaring. Det är ju fortfarande så smått och beror lite på hur det ligger. Två veckor senare såg allt normalt ut.
  • ääni
    VoA skrev 2009-03-31 22:44:50 följande:
    Jaa men de verkar vara väldigt olika från person till person. Och antagligen från BM till BM. Har en kompis som gjorde vanligt UL i v7+4 och de såg hjärtat ticka o allt.. sen att min syrra fick lyssna på hjärtat i v 11 verkar ju ovanligt.. men de måste bero på vilken BM man har med.. Ja tiden får helt enkelt utvisa vad som händer.. =)
    Jo, det beror antagligen på vilken barnmorska du har. Men du kan ju alltid boka privat vul istället, är nog lättare att se hjärtat än att höra det i v 9. Det verkar som om de flesta brukar kunna se hjärtat redan i v 7 men så var det inte för mig.
  • ääni
    ääni skrev 2009-03-31 22:49:43 följande:
    Jo, det beror antagligen på vilken barnmorska du har. Men du kan ju alltid boka privat vul istället, är nog lättare att se hjärtat än att höra det i v 9. Det verkar som om de flesta brukar kunna se hjärtat redan i v 7 men så var det inte för mig.
    I v 10 såg jag dock allt mycket tydligt! Det var verkligen en minibebis. Kunde se huvud, rygg, mage, armar, ben, fötter, hjärta... Det händer mycket på kort tid.
  • ääni
    LindaKarlsson skrev 2009-03-31 22:52:59 följande:
    Här är en video på mitt vul jag gjorde i vecka 8 :)

Vilken jättefin film :)

Men jag kan säga att man ser mycket mer två veckor senare.
  • ääni
    LindaKarlsson skrev 2009-03-31 22:56:49 följande:
    Haha, det kan jag tänka mig :)
    Tycker det är häftigt att den växer så fort!
Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?