Inlägg från: Flyssel |Visa alla inlägg
  • Flyssel

ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?

Isabell: Jag ska till samma ställe imorrn, jag har gått där mycket och de är toppenbra.

I vecka 7+1 har jag fått se en medelstor klump med ett hjärta som slår väldigt snabbt. Det går att urskilja små utstickande "knoppar" som antagligen är armar och ben.

• Flyssel

Isabell: Vad är det för BM, någon på Akkis? På Karolina kan de bara hjälpa till fram till vecka 14 och de gör bara vul-kontroller, de fungerar alltså inte som BM.

På MVC går man hos BM på regelbundna kontroller för att se blodtryck, järnvärde i blodet och lite andra kontroller. Sedan mäter de magen och kollar hjärtljuden med doppler. Det är inget tvång att gå dit, men det är bra att någon kunnig håller koll på magen.

Du kan alltid byta BM om du inte trivs med denna, har du någon MVC där du bor eller nära jobbet? Jag valde den MVC som ligger närmast mitt jobb just för att jag skulle slippa åka runt hela stan för att komma till den MVC dit jag egentligen hör.

Jag vet inte om det finns privata BM, men även om det gör det så gäller högkostnadsskyddet som innebär att man betalar max 900:- och sedan blir det gratis i ett år (man måste fylla i ett högkostnadskort vid varje besök och det ligger på ens eget ansvar att hålla koll). Men vanlig BM är ju gratis så det är ju det bästa.

• Flyssel

Isabell: Ok, ja då är det ju inte så lätt att ta någon annan. Men om du inte trivs med henne så kan det bli jobbigt i längden för du kommer att träffa henne väldigt ofta, speciellt i slutet av graviditeten.
    Kan det inte vara värt att åka till Gimo, åtminstone om ni har bil?

• Flyssel

Klart ni inte får mf igen! Jag tar upp ungefär 95% av missfallsstatistiken i uppsala län så risken att någon annan råkar illa ut här är skitliten! Och det där med BM hinns ju med som sagt. Men det kan vara bra att ringa åtminstone när ni har varit på vul, för det brukar vara lite svårt att få inskrivningstider.

• Flyssel

Det gör det, och kom ihåg att få med dig en bild på det lilla livet också!

Svar på tråden ultraljud i påbörjad vecka 8, vad kan man då se?