• HelenS

Glumslöv eller Rydebäck?

Jag behöver hjälp, är så himla osäker på var vi skall bo!

Vi har tittat mycket på detta hus: www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/381849
    Som ligger i Glumslöv. Det ligger i ett bra område, nära en skola som har väldigt bra rykte. Det är mycket att fixa med huset, men det har stor potential. Igår var vi beredda att lägga ett bud på 2 miljoner på detta.

MEN idag kom det här huset ut. I Rydebäck.
    www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/389452
    Jag har alltid gillat denna typ av hus. Jag vet inget om hur skolor och dagis är i området.

Vi vill ha:
    Ett stort hus, men 4 sovrum. Gärna gångavstånd till en bra skola. Nära till tåg och bussar.

Hjälp oss välja!

• Svar på tråden Glumslöv eller Rydebäck?
  • HelenS
    Themis skrev 2009-03-30 20:56:06 följande:
    Vi stortrivs i Rydebäck sedan ett år tillbaka. Grannen tycker att skolan (lågstadiet) suger men hon är lärare själv och möjligen överkritisk, jag vet ingen annan som är så negativ.Vår son är 4 och det bara exploderar av nyinflyttningar i byn med alla nybyggen så jag räknar kallt med att skolsituationen kommer att se helt annorlunda ut om ett par år, de måste sätta till en del nya resurser för att klara av alla skolbarn.
    Intressant att höra! Har hört mycket positivt om skolan i Glumslöv vilket lockar. Huset där ligger så nära så barnen tidigt kan gå själv dit. Finns många fina lekplatser.

Min är lärare så för honom är skolan därför viktig.

Hur är det med leklplatser i Rydebäck? Vet du var detta hus ligger? Hur är trafiken på den väg som ligger precis utanför? Hur lång tid tar det till stationen?
  • Themis

Det är inte långt nånstans här, ni har väl 8 minuter till station ungefär. I radhusområdena har vi lekplatser i mitten av varje gård men jag vet inte hur det är i det villaområdet just.

Huset ligger på gamla vägen genom Rydebäck så buss 219 tuffar ju förbi med jämna mellanrum men så väldigt mycket trafik tror jag inte det är där längre eftersom vägen tar stopp vid bussgatan uppe vid Blidögatan, där får man inte köra igenom.

De flesta i södra delen av byn kör nog på "utsidan" om byn och in över viadukten.

• vackrastarflow

Glumslöv ligger så vackert till, så länge man inte kommer för nära motorvägen. Ålabodarna är så mysiga också!

Rydebäck är helt okej, restaurangen Tegel är höjdpunkten Jag hade nog valt Glumslöv för mysighetens skull, men mina föräldrar ville gärna flytta till Rydebäck. Rydebäck har lite bättre kommunikationer.

• lillamuan

hej
    jag bor i rydebäck.. trivs superbra och här är nära till hbg och landskrona det känns som att man bor mitt i allt supernajs! stora fina grönområden och nybyggt dagis n=)

Elin och Lillebror 0906##
  • HelenS
    lillamuan skrev 2009-03-30 21:25:12 följande:
    hejjag bor i rydebäck.. trivs superbra och här är nära till hbg och landskrona det känns som att man bor mitt i allt supernajs! stora fina grönområden och nybyggt dagis n=)
    Kul att höra!

Ena sekunden drömmer jag om hur fint man kan göra det i Glumslöv och nästa sekund säger mannen vad skönt det vore att slippa renovera så mycket = Rydebäck.

Jag tror jag måste ringa en sierska!
  • HelenS

Nu har jag meddelat mäklaren att vi tycker huset i Glumslöv inte är värt mer än 2 miljoner!

• Flerbarnstokan

Jag hade valt Rydebäck:
    -500 meter till havet/badet
    - Skola jätte ära om man tittar på kartan
    - Fräschare hus
    - En-plans
    - Liten lättskött tomt
    - Närmare Hbg

MEN: Det är lite mindre och ni vill eg ha 4 sovrum, de har ju gjort ett valv in till det ena sovrumet så då måste det byggas igen, men det kanske kan ske på sikt och inte på en gång?

Jag har dock inte varit på något av dessa ställen så det är enbart utifrån hemnetbeskrivningarna...

Glumslöv såg dock lite charmigare "skånelänga", Rydebeck mer stilrent, så det beror på vad man är ute efter

• HelenS
    Flerbarnstokan skrev 2009-03-31 10:24:21 följande:
    Jag hade valt Rydebäck:-500 meter till havet/badet- Skola jätte ära om man tittar på kartan- Fräschare hus- En-plans- Liten lättskött tomt- Närmare HbgMEN: Det är lite mindre och ni vill eg ha 4 sovrum, de har ju gjort ett valv in till det ena sovrumet så då måste det byggas igen, men det kanske kan ske på sikt och inte på en gång?Jag har dock inte varit på något av dessa ställen så det är enbart utifrån hemnetbeskrivningarna...Glumslöv såg dock lite charmigare "skånelänga", Rydebeck mer stilrent, så det beror på vad man är ute efter
    Tack för dina synpunkter!

Glumslöv ligger nästan lika nära havet. Tror att skolan där ligger närme faktiskt än i Rydebäck (största fördelen med huset i Glumslöv är just närheten till en bra skola). Jag fantiserar om att inreda "skånelängan" men sen känns allt mycket enklare när man tänker att vi bara skulle kunna flytta in i huset i Rydebäck.
  • Nilla1

När barnen blir större får de väl gå i gymnasiet i Landskrona om de bor i Glumslöv o i Hbg om de bor i Rydebäck, kanske? Vet inte om jag har rätt. Skulle definitivt välja gymnasie i hbg före landskrona... om det nu är så. Långt fram kanske?

Svar på tråden Glumslöv eller Rydebäck?