• HelenS

Glumslöv eller Rydebäck?

Jag behöver hjälp, är så himla osäker på var vi skall bo!

Vi har tittat mycket på detta hus: www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/381849
    Som ligger i Glumslöv. Det ligger i ett bra område, nära en skola som har väldigt bra rykte. Det är mycket att fixa med huset, men det har stor potential. Igår var vi beredda att lägga ett bud på 2 miljoner på detta.

MEN idag kom det här huset ut. I Rydebäck.
    www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/389452
    Jag har alltid gillat denna typ av hus. Jag vet inget om hur skolor och dagis är i området.

Vi vill ha:
    Ett stort hus, men 4 sovrum. Gärna gångavstånd till en bra skola. Nära till tåg och bussar.

Hjälp oss välja!

• Svar på tråden Glumslöv eller Rydebäck?
  • HelenS
    Nilla1 skrev 2009-04-01 22:14:34 följande:
    När barnen blir större får de väl gå i gymnasiet i Landskrona om de bor i Glumslöv o i Hbg om de bor i Rydebäck, kanske? Vet inte om jag har rätt. Skulle definitivt välja gymnasie i hbg före landskrona... om det nu är så. Långt fram kanske?
    Det känns så klart långt fram i tiden med tanke på att vår äldsta är 4,5 år! Men så klart att man tänker på det. Men gymnasiet är ju fritt att välja, så då får de går var de vill
  • HelenS
    Nilla1 skrev 2009-04-02 10:58:55 följande:
    Fast fritt att välja är nog med modifikation?
    Hur då? Idag kan jag väl välja att gå på gymnasiet var jag vill?
  • klurifax

Jag föredrar Rydebäck framför Glumslöv i alla lägen! Men det beror på att jag föredrar Helsingborg före Landskrona... Eg. tror jag det är likvärdigt.

• HelenS
    klurifax skrev 2009-04-02 14:38:46 följande:
    Jag föredrar Rydebäck framför Glumslöv i alla lägen! Men det beror på att jag föredrar Helsingborg före Landskrona... Eg. tror jag det är likvärdigt.
    Det är så jag känner fast tvärtom! Mitt hjärta klappar för Landskrona eftersom jag är uppvuxen där.
  • Themis

Och nu postar jag inlägget i rätt tråd istället för fel:

Ska man vara lite cynisk så är väl skillnaden:

Rydebäck: 40% Moderater

Landskrona: 22% Sverigedemokrater

(enligt kommunalvalet 2006)

• lillamuan
    Themis skrev 2009-04-02 19:28:13 följande:
    Och nu postar jag inlägget i rätt tråd istället för fel:Ska man vara lite cynisk så är väl skillnaden:Rydebäck: 40% ModeraterLandskrona: 22% Sverigedemokrater(enligt kommunalvalet 2006)
    och med de vill du få sagt?
    Elin 080219 och Benjamin 0906##
  • Jagatt

Jag hade valt Glumslöv. Har själv min praktik där ute (läser till lärare) och vet att skolan är super och förskolorna lika så (åtminstone där jag har varit). Som du sagt innan i tråden så får ju barnen (och ni) välja högstadie- och gymnasieskola över "gränserna".

Pågatåg går till både Glumslöv och Rydebäck, buss 220 går in till både Hbg och L-a, 20 min till Hbg. Smidigt! I Glumslöv finns dessutom en ICA-butik. Man storhandlar väl inte där, men den finns.

Hade vi inte varit på väg upp till Falkenberg så hade vi bosatt oss i Glumslöv.

• Jagatt
    Themis skrev 2009-04-02 19:28:13 följande:
    Och nu postar jag inlägget i rätt tråd istället för fel:Ska man vara lite cynisk så är väl skillnaden:Rydebäck: 40% ModeraterLandskrona: 22% Sverigedemokrater(enligt kommunalvalet 2006)
    Jämför istället Rydebäck och Glumslöv så att det blir rätt... Sen spelar det väl egentligen ingen roll??
  • Themis

Jagatt: Jag hade problem med att fatta vilken valkrets det var i den sammanställningen eftersom alla hette Landskrona XX, men allt går med lite envishet:

Glumslöv= 25% M, 32% Fp, 14% SD.

Och ja, tolkningen är fri men det är ju en möjlig skillnad bland många och jag vet nog en och annan som det spelar roll för.

• HelenS
    Jagatt skrev 2009-04-02 19:44:06 följande:
    Jag hade valt Glumslöv. Har själv min praktik där ute (läser till lärare) och vet att skolan är super och förskolorna lika så (åtminstone där jag har varit). Som du sagt innan i tråden så får ju barnen (och ni) välja högstadie- och gymnasieskola över "gränserna". Pågatåg går till både Glumslöv och Rydebäck, buss 220 går in till både Hbg och L-a, 20 min till Hbg. Smidigt! I Glumslöv finns dessutom en ICA-butik. Man storhandlar väl inte där, men den finns. Hade vi inte varit på väg upp till Falkenberg så hade vi bosatt oss i Glumslöv.
    Jag har hört mycket positivt om skolan i Glumslöv, kul att höra ännu mer!
    Jagatt skrev 2009-04-02 19:45:01 följande:
    Jämför istället Rydebäck och Glumslöv så att det blir rätt... Sen spelar det väl egentligen ingen roll??
    Att SD blivit populära i min gamla fina hemstad Landskrona är ju inget att vara stolt över direkt.
  • lillamuan

i rydebäck finns minsann hemköp just nu kostar oxfilen 149 kr kilot

Elin 080219 och Benjamin 0906##
  • HelenS
    lillamuan skrev 2009-04-02 20:18:24 följande:
    i rydebäck finns minsann hemköp just nu kostar oxfilen 149 kr kilot
    mmmm gott!
  • Nilla1

Personligen så gillar jag Landskrona med pga att jag både har rötter där och bott där som vuxen, jag skulle dock med den belastade sociala situation samt det politiska läget som är nu där, och detta säger jag med sorg i hjärtat, aldrig flytta dit med familj, dvs barn, så mitt val skulle tyvärr bli Rydebäck framför Glumslöv. OCH jag kanske ska tillägga att jag definitivt inte sympatiserar med några Sverigedemokrater. Däremot tror jag att Landskorona har potential, med sina nya invånare, att komma sig som en fantastisk stad i framtiden, men det är nog längre fram det. Typ 30 år men det är ju mina spekulationer det. Ja, ja, själv blir jag nog i Sthlm även om mina tankar kan gå som era ibland, på flytt till hemmet i Skåne, lycka till. Förresten, det där med att välja skola, det är väl så att det är i mån av plats enbart som man kan gå före nån som bor på orten dit man söker samt att det beror på kostnad och vad den kommunen där man bor i betalar för skolpeng? Dvs är inte kommunen intresserad av svinn av sina pengar lägger de skolpengen lågt så det inte räcker till många skolor. Tror jag, men har för små barn för att vara insatt.

• HelenS
    Nilla1 skrev 2009-04-02 23:04:59 följande:
    Personligen så gillar jag Landskrona med pga att jag både har rötter där och bott där som vuxen, jag skulle dock med den belastade sociala situation samt det politiska läget som är nu där, och detta säger jag med sorg i hjärtat, aldrig flytta dit med familj, dvs barn, så mitt val skulle tyvärr bli Rydebäck framför Glumslöv. OCH jag kanske ska tillägga att jag definitivt inte sympatiserar med några Sverigedemokrater. Däremot tror jag att Landskorona har potential, med sina nya invånare, att komma sig som en fantastisk stad i framtiden, men det är nog längre fram det. Typ 30 år men det är ju mina spekulationer det. Ja, ja, själv blir jag nog i Sthlm även om mina tankar kan gå som era ibland, på flytt till hemmet i Skåne, lycka till. Förresten, det där med att välja skola, det är väl så att det är i mån av plats enbart som man kan gå före nån som bor på orten dit man söker samt att det beror på kostnad och vad den kommunen där man bor i betalar för skolpeng? Dvs är inte kommunen intresserad av svinn av sina pengar lägger de skolpengen lågt så det inte räcker till många skolor. Tror jag, men har för små barn för att vara insatt.
    Vi får inte ge upp hoppet om Landskrona. Jag tycker att framtiden ser ljus ut. Mina föräldrar bor där och de upplever inget negativt med staden. Fast de bor i den "fina" delen, det är ju tyvärr otroligt uppdelat i Landskrona.

Men jag upplever att många i min generation flyttar tillbaka, det händer positiva saker inne i city osv. Även om det fortfarande finns mycket som behövs förbättras.

Jag tror det här med skolval osv låter mer som val av vanlig skola, dvs upp till högstadiet. Känns som sagt långt borta eftersom barnen fortfarande är små.

Vi har lagt ett bud på hust i Glumslöv, och så får vi se om det blir en titt på huset i Rydebäck på måndag. Beror på om säljaren accepterar vårt bud.
  • zmulizjanzon

Jag är ny i tråden och har inte läst alla inlägg och vet inget om varken det ena eller det andra stället. Läste lite i TS andra tråd om att de lagt bud på 2 mille och sen inte hört ngt... Mycket dåligt av både säljare och framför allt mäklare. Vi har ett hus som vi håller på att sälja i Stockholm och det går tyvärr lite trögt men en mäklare sa till osser när man köper hus:

1. LÄGET
    2. LÄGET
    3.LÄGET

Det kan man aldrig "fixa" till med styling och annat. Köp med hjärtat där du tror att ni kommer att trivas. Tänk på solläget mm. Sen var det "platta" huset i Rydebäck fräschare och är mer min stil - men smaken är ju som bekant delad

Lycka till!

• HelenS
    zmulizjanzon skrev 2009-04-07 09:15:40 följande:
    Jag är ny i tråden och har inte läst alla inlägg och vet inget om varken det ena eller det andra stället. Läste lite i TS andra tråd om att de lagt bud på 2 mille och sen inte hört ngt... Mycket dåligt av både säljare och framför allt mäklare. Vi har ett hus som vi håller på att sälja i Stockholm och det går tyvärr lite trögt men en mäklare sa till osser när man köper hus:1. LÄGET2. LÄGET3.LÄGETDet kan man aldrig "fixa" till med styling och annat. Köp med hjärtat där du tror att ni kommer att trivas. Tänk på solläget mm. Sen var det "platta" huset i Rydebäck fräschare och är mer min stil - men smaken är ju som bekant delad Lycka till!
    Ja läget är ju viktigt. Tyävvr har båda husen mest dagssol. Dock kan man göra en liten altan och få kvällssol på huset i Glumslöv.
    Igår var vi och tittade på huset i Rydebäck, det var jättefint. Visst lite fix där också, men ett bra hus. Nackdelen där är att det ligger nära vägen, trång tomt och område där husen ligger väldigt tätt inpå. Svårt val.

Var i Stockholm säljer ni? Vi sålde vårt radhus i Tullinge i februari och det gick över all förväntan. Lycka till!
  • zmulizjanzon
    HelenS skrev 2009-04-07 14:30:55 följande:
    Ja läget är ju viktigt. Tyävvr har båda husen mest dagssol. Dock kan man göra en liten altan och få kvällssol på huset i Glumslöv.Igår var vi och tittade på huset i Rydebäck, det var jättefint. Visst lite fix där också, men ett bra hus. Nackdelen där är att det ligger nära vägen, trång tomt och område där husen ligger väldigt tätt inpå. Svårt val.Var i Stockholm säljer ni? Vi sålde vårt radhus i Tullinge i februari och det gick över all förväntan. Lycka till!
    Vad skönt att ni fick ert hus sålt smidigt. Vi säljer i Salem så det är ju nära men tyvärr inte lika attraktivt tycker folk. De ser inte alla fördelar. Men men... Vi hoppas att vårsolen ska ge folk lite hopp då vårt hus verkligen har läget

Lycka till med nästa investering!
Svar på tråden Glumslöv eller Rydebäck?