• Anonym

uppsagd som personlig assistent

Har du blivit avskedad eller uppsagd?

Om du blivit uppsagd (på grund av arbetsbrist eller andra faktorer) så kan du få A-kassa precis som om ditt kontrakt gått ut, med 7 dagars karens efter att du skrivit in dig hos AF.

Om du blivit avskedad (alltså på grund av något du själv gjort) så kan du få upp till 3 månaders karens på A-kassan om det vill sig illa.

Om du inte är med i A-kassan får du söka socialbidrag efter att din uppsägningstid gått ut.

• Anonym

Det finns väldigt strikta regler för avsked i Sverige.

Först ska du få varningar av din chef som du också ska få skriftligt. Om du ändå inte skärper dig så kan du bli avskedad.

Detta låter inte som ett giltigt avsked. Att du varit sjuk är inte en giltig grund för avsked. Om jag vore dig skulle jag ringa kommunen i morgon och prata med dem, ring också facket (om du är medlem).

• Anonym

Lagen om anställningsskydd gäller för ALLA arbetsgivare i Sverige, oavsett om de har ett handikapp eller inte.
    En brukare kan avsäga sig just den assistenten men har man avtal med en kommun så får kommunen antingen omplacera personen eller säga upp på grund av arbetsbrist och då har man ändå uppsägningstid.

Anonym (moi) skrev 2009-03-30 17:31:57 följande:

Såna strikta regler gäller inte för personliga assistenter. Brukaren har rätt att avskeda utan någon som helst förvarning.
  • Anonym

Jag kan förstå brukaren för det är ett jäkla meck om assistenten är sjuk ofta och det är någon annan som ska gå brukaren till handa, den personen är inte van, osv...

Klart man kan bli sjuk men är man sjuklig kanske man ska ha ett jobb där inte en funktionshindrad person är beroende av att man kommer som i fallet personlig assistent.

• Anonym

En brukare kan säga upp en assistent på grund av "personliga skäl". Det är en otrygghet som dessvärre leder till flera godtyckliga uppsägningar och väldigt liten anställningstrygghet för assistenter. Jag har till exempel blivit förfrågad om att utföra en sexuell tjänst gentemot en brukare, med förtäckt hot om uppsägning om jag inte gjorde det. Och jo, jag blev uppsagd kort efter att ha sagt nej. Dessa "personliga skäl" ska vara motiverade, och arbetstagaren måste ha getts en möjlighet att komma tillrätta med situationen.

Att bli uppsagd för att man "är sjuk för mycket" är INTE en giltig anledning till uppsägning.

• Anonym

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 19:26:55 följande:

har varit hemma 1 v för vinterkräk o 3 v för ÖLIA
    alltså så har du varit sjuk i en månad!! Då hadde jag också sagt ifrån om jag var din brukare!
  • Anonym

Anonym (M) skrev 2009-04-01 09:45:08 följande:
    [citat]
    är väl bättre det, sjuk i en sträck.. bara att ta en in vikarie? lite svårare med folk som är sjuka en dag hit och en dag dit med kort varsel.. sjuk blir alla.. eller skulle TS jobba med vinterkräksjuka och ÖLI? Finns inga superhumans.. som aldrig är sjuka..
    [/ci

Visst det finns inga supermänniskor. MEN vissa är sjukare än andra. Och är man sjuk ofta och länge så blir det svårt för dom andra man jobbar med att ev hitta ersättare.Senast jag var sjuk(så jag var tvungen att vara hemma från jobbet) var flera år sedan.

Självklart kan det hända mig också att jag blir sjuk under en lång tid. Men då skulle jag ha förståelse för min brukare(om jag jobbade med människor) att hon/han skulle vilja byta ut mig.

Så jag skulle också bli irriterad på en som var sjuk en månad i sträck. Självklart kan man ha otur men man måste ju se det från brukarens sida också.

Behöver man en personlig assistent så vill man ju ha en och samma då man ofta behöver ha hjälp med väldigt privata saker som duch och toabesök. Och jag skulle då inte vilja ha en massa vikarier hela tiden bara för att den ordinarie assistenten jag har är sjuk igen!

Och nu har brukaren tydligen rätten att avskeda sin assistent. Så då gör hon det. Självklart ska hon ha en assistent hon trivs med. Sen är det ju väldigt tråkigt för ts att bli utan jobb.

• Anonym

Men sjukdom är faktiskt inte en giltig anledning till uppsägning.

• Anonym

ja jag hade samma ...blev uppsagd för jag hade barn...precis så sa dom. Nej det är inget gilltigt skäl men som personlig assistent har du inga rättigheter. Dom skulle ju aldrig säga att det va pga av det jag blev uppsagd till någon annan utan sagt "personliga skäl" även om jag var en skit bra assistent om jag får säga d själv

• Anonym

ÖLI betyder övre luftvägs infektion.

• Anonym

Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara säga till TS att se det här som en nystart. Jag har också jobbat som PA och jag har haft vänner som provat på det och visst finns det bra arbetsplatser, Jag har jobbat länge som vikarie hos en jättebra brukare där jag blir väl behandlad. Men i övrigt är min erfarenhet att det är ett jobb där man inte har några rättigheter man får ta en massa skit man kan få gå av orsaker som aldrig skulle vara giltiga på någon annan arbetsplats som graviditet, att man inte är tillgänglig på sin fritid, mm

Att jobbet som PA har sån otroligt låg status hänger ihop med hur man behandlas på jobbet.

Lycka till TS hoppas det ordnar sig tror du kommer hitta något mycket bättre!jobb eller utbildning.

• Anonym

Anonym (uppsagd) skrev 2009-04-01 18:59:15 följande:

Det verkar vara ett väldigt svårt jobb detta som pers ass.. Jag var väldigt dum o naiv när jag gav mej in i detta trodde det skulle räcka långt med att vara medmänniska o agera logiskt...med vissa ramar osv så klart...men..så är tydligen ej fallet.. Hur har du gått vidare??jobbar du kvar eller vad gör du nu? Anonym (Q) skrev 2009-04-01 18:24:59 följande:
    Jag skulle vilja påstå att för att vara en duktig PA måste man vara extremt anpassningsbar. Jag har varit hos brukare som är enormt socialt törstiga och använder sin assistent som kompis. Hos andra ska man bara vara armar och ben och varken synas eller höras.

Det är illa att din chef och medarbetare har "gått ihop sig". Vi har haft en del problem på vår arbetsplats med en kollega som sjukskrev sig mycket, vilket gjorde att vår arbetsbelastning ökade enormt (vi saknar vikarier). Vi löste det genom att hon fick gå ner i tid på en annan schemarad - hon fixade inte att jobba så mycket som hon gjorde. Man måste ju hitta en annan lösning om det inte funkar på arbetsplatsen.
  • Anonym

Har du blivit uppsagd och arbetar inom kommunen så blir du under uppsägningstiden övertalig. Under övertaligheten skall du omplaceras. Finns det inget annat arbete inom kommunen (vakanta tjänster) blir du uppsagd pga arbetsbrist. Under din uppsägningstid kan du gå in och arbeta hos din brukare/bli omplacerad till annan brukare. Eller som i ditt fall bli sjukskriven eller ta ut återstående semesterdagar.

Har du väl skrivit på uppsägningen finns det ingenting att förhandla om tyvärr. Du kan höra med personalansvarig inom kommunen om det finns någon tjänst som du skulle kunna omplaceras till alternativt erbjudas men vanligtvis så har chefen redan kollat upp detta om möjlighet finnes.

Du har rätt att kräva företräde vid lediga tjänster men du måste då hävda din LAS rätt.

• Anonym

Problemet är att om man är övertalig (uppsagd från brukaren) så är det under övertaligheten det gäller att få den anställde omplacerad och att du i sådana fall skall erbjudas en ledig anställning. Så fort brukaren säger upp en personal så ser man till om det finns några andra vakanta tjänster inom kommunen, finns det inte det blir personalen uppsagd pga arbetsbrist. För att hävda din LAS rätt krävs ofta att du lämnar in detta till personalavdelningen (ofta har de en viss blankett för detta ändamål).

• Anonym

Det bästa du kan göra är att ringa till någon personalansvarig på personalavdelningen inom kommunen. De kan allt vad gäller LAS regler/övertalighet/uppsägning. Kan även kolla med facket för att säkerställa att allt gått rätt till.

• Anonym
    aggexa skrev 2009-04-14 18:28:20 följande:
    Först vill jag säga att jag ogillar ordet "brukare",
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 17:02:11 följande:
    Jaha men nu råkar det vara så att det heter brukare,ts kan ju inte gärna skriva namn då hon bryter på tystnadsplikten då
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-04-14 18:51:01 följande:
    Glöm inte heller att en del av dessa som du vill kalla för "brukare" är personer som blivit skadade inom den svenska sjukvården, det handlar om behandlingsskador, alla dessa är tyvärr inte åtalbara så att man själv kan finansiera privatsjukvård. Detta hände även min älskade pappa och jag skjuter ragg om någon dristar sig till att kalla honom för brukare.
    Nu är det ju inte så att det är ett namn jag har kommit på utan det heter BRUKARE get over it
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent