• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym

Har du blivit avskedad eller uppsagd?

Om du blivit uppsagd (på grund av arbetsbrist eller andra faktorer) så kan du få A-kassa precis som om ditt kontrakt gått ut, med 7 dagars karens efter att du skrivit in dig hos AF.

Om du blivit avskedad (alltså på grund av något du själv gjort) så kan du få upp till 3 månaders karens på A-kassan om det vill sig illa.

Om du inte är med i A-kassan får du söka socialbidrag efter att din uppsägningstid gått ut.

• Anonym (moi)

Av vilken anledning blev du uppsagd ?
    Vilken anställningsform har du haft ?
    Tyvärr är det ju ofta bara att leta vidare om det inte funkar av nån anledning, då det alltid är brukaren som bestämmer vilka den vill ha anställda.

• Anonym (uppsagd)

hon har väl avskedat mej...tror jag..ringde o sa att hon ville säga upp mej för hon anser att jag varit sjuk för mkt''

• Anonym (uppsagd)

ja det är ju ett väldigt otacksamt jobb på så sätt..man lägger ner sin själ o mer därtill o sen kan de bara säga tack o adjö..
    tillsvidare anställning o heltid har jag haft tom idag..vet ej om den slutar nu idag eller om det blir då jag skrivit på papper?

Anonym (moi) skrev 2009-03-30 17:10:48 följande:

Av vilken anledning blev du uppsagd ? Vilken anställningsform har du haft ? Tyvärr är det ju ofta bara att leta vidare om det inte funkar av nån anledning, då det alltid är brukaren som bestämmer vilka den vill ha anställda.
  • whatthebutlersaw

Är ditt kontrakt med brukaren eller med kommunen? Vilken sorts kontrakt har du?

• jayne doe

Är du anställd i kommunen kan inte brukaren säga upp dig från din anställning, bara från att arbeta hos just den brukaren.

• whatthebutlersaw

Du hann svara på det ena medan jag skrev.

Om du är tillsvidareanställd av kommunen kan de kanske hitta en ny brukare som du funkar med?

• sahara

Har du inte pratat med din chef ? För är du anställd i kommunen måste kommunen ordna annat jobb till dig.

• Anonym

Det finns väldigt strikta regler för avsked i Sverige.

Först ska du få varningar av din chef som du också ska få skriftligt. Om du ändå inte skärper dig så kan du bli avskedad.

Detta låter inte som ett giltigt avsked. Att du varit sjuk är inte en giltig grund för avsked. Om jag vore dig skulle jag ringa kommunen i morgon och prata med dem, ring också facket (om du är medlem).

• Anonym (moi)

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 17:18:30 följande:

ja det är ju ett väldigt otacksamt jobb på så sätt..man lägger ner sin själ o mer därtill o sen kan de bara säga tack o adjö.. tillsvidare anställning o heltid har jag haft tom idag..vet ej om den slutar nu idag eller om det blir då jag skrivit på papper? Anonym (moi) skrev 2009-03-30 17:10:48 följande:
    Om du jobbat över 3 månader borde du ha en månads uppsägningstid.
    Är det under 3 månader har man 14 dagar.
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent