Inlägg från: Anonym (HÖKen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HÖKen)

uppsagd som personlig assistent

Om du går under HÖK-avtalet (vilket så gott som alla kommunalt anställda PA gör, förutom den lilla skaran som går på PAN-avtal), så ska kommunen försöka omplacera dig. Går inte det, så får du gå p.g.a. arbetsbrist.

• Anonym (HÖKen)

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 19:00:00 följande:

ärligt talat så vet jag ej vilket jag är....Min chef har nu ringt o sagt att jag har 1mån uppsägning.Hon sa oxå att den mån ska jag joba hos min brukare!!!det sa jag att det är väl självklart att jag ej gör...har hon sagt att hon ej vill ha mej så går jag väl inte dit igen?!
    Om brukaren uttryckligen inte vill ha dig där - så FÅR du inte vara där! Enligt LSS är det brukaren som bestämmer över sitt eget liv.
  • Anonym (HÖKen)
    Anonym skrev 2009-03-31 22:25:35 följande:
    En brukare kan säga upp en assistent på grund av "personliga skäl". Det är en otrygghet som dessvärre leder till flera godtyckliga uppsägningar och väldigt liten anställningstrygghet för assistenter. Jag har till exempel blivit förfrågad om att utföra en sexuell tjänst gentemot en brukare, med förtäckt hot om uppsägning om jag inte gjorde det. Och jo, jag blev uppsagd kort efter att ha sagt nej. Dessa "personliga skäl" ska vara motiverade, och arbetstagaren måste ha getts en möjlighet att komma tillrätta med situationen.Att bli uppsagd för att man "är sjuk för mycket" är INTE en giltig anledning till uppsägning.
    Ja, brukaren kan säga upp en PA - om PA är anställd av brukaren (i egen regi). Men som jag tidigare skrivit, så kan kommunen åberopa arbetsbrist.
  • Anonym (HÖKen)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-01 16:15:51 följande:

En personlig assistent har väldigt sällan en fast anställning. Jag som är förälder och assistent till mitt barn har inte ens fast anställning. Och den enda som kan avskeda mig är jag själv eller min man. PAN-anställd kan man väl bara bli om man sköter brukaren i sitt eget hem som i vårat fall. Annars är man HÖK-anställd.Jag kan förstå om du är ofta sjuk men annars låter det mer som om dom har andra skäl till uppsägningen. Sedan om det är befogat eller inte, det är en annan sak. Vad betyder ÖLI?
    Fel - alla PA jag känner har tillsvidareanställningar - men så jobbar de kommunalt.

Fel - man kan bli PAN-anställd även om man inte bor med brukaren.
  • Anonym (HÖKen)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-01 22:50:06 följande:

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-01 20:48:03 följande:
    Jag har inte sagt att man måste bo med brukaren utan i såna fall måste den anställde ha brukaren hemma hos sig!!! inte att assistenten är hemma hos brukarenJag har brukaren hemma hos mig, i mitt fall även brukarens hem!!!
    Och det är också fel... Dock brukar de flesta PAN-anställda vara anhöriga.
  • Anonym (HÖKen)
    aggexa skrev 2009-04-14 18:48:06 följande:
    Jag var inte ute efter namn, mitt ogillande handlar om avpersonifieringen av verkliga personer som behöver assistans. Brukare låter för mig som en anonymiserad parasit, en "fästing" som förbrukar andras energier och tär på ekonomin.Ska de ställa sig upp och bekänna "-Ja jag är en "brukare""?Vi betalar skatt för att människor med särskilda behov ska tas om hand på rätt sätt, oavsett om de är småbarn, äldre barn, vuxna eller gamlingar. Det handlar om humanvård och när det gäller personer med särskilda behov så ska vården ske med respekt. De ska inte behöva kissa eller skita inför okända människor bland annat. De ska inte behöva blotta problem för vem som helst. En vårdare som ofta är sjuk ska inte behöva ta hand om personer där det förorsakas integritetsmässiga problem för den personen som behöver assistans.
    Det heter brukare - och personlig assistent ABSOLUT INTE vårdare!!! Att kalla det för vårdare, är verkligen att avpersonifiera en brukare! Jag har träffat väldigt många brukare, både i mitt yrkesliv, men även privat och alla jag träffat på, tycker att brukare är det "minst dåliga namnet". De är ju inte kunder, klienter, chefer etc - de är brukare. Och självklart har brukare personligheter, känslor etc.
  • Anonym (HÖKen)
    aggexa skrev 2009-04-14 19:11:05 följande:
    Men hallå! Maria 35 år som har ett fysiskt handikapp från en stroke, du kallar henne för "brukare" är det inte att avpersonifiera henne och likställa med Kalle 48 år och autistisk med parkinsons sjukdom som har ett helt annat scenario? Jag är inte säker på att Maria gillar det. Maria vill inte heller ha med sig olika personer inne på toaletten för hon tycker att hennes könsorgan är jätteprivat. Maria är helt klar i huvudet även om hennes kropp inte fungerar likadant som det gjorde för ett år sedan. Maria har inte glömt sitt liv, hon är ingen grönsak fastän hennes kropp inte fungerar som hon vill. Hon vill inte ha en vårdare som är sjukskriven titt som tätt, hon vill inte släppa in massor med okända människor i sitt liv, vill du?Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 18:53:28 följande:
    Jag har redan skrivit vad jag anser om ordet brukare - och om ordet vårdare. Det är du som stigmatiserar ordet brukare, inte jag. Vad tycker du att det ska heta istället? Kund (som på ICA), klient (som hos ett byggföretag), vårdtagare (som inom långvården), kompis?
  • Anonym (HÖKen)

sasssyy: Det är faktiskt att bryta mot sekretesslagen att berätta för någon vad brukaren heter. Det räcker ju med att säga "Jag jobbar som personlig assistent". Vad min brukare heter har ingen utomstående med att göra. Sen vet jag att en del brukare sätter upp egna regler angående sekretess, men det får gå för dem - det tillhör undantaget.

• Anonym (HÖKen)

Anonym (privat) skrev 2009-04-14 22:26:35 följande:

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 19:17:05 följande:
    Jag tycker "kund" är en alldeles utmärkt term, det heter dom som har privata assistanssamordnare. En kund är någon som får bra vård och service, brukare är bara nedvärderande tycker jag...
    Men en kund kan alltid dra sig ur t ex en affär. En brukare är en brukare. Det är inte JAG som har hittat på ordet.
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent