Inlägg från: Anonym (uppsagd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

nu har jag talat med facket..tyvärr är det en mkt liten kommun så nytt jobb blir svårt...
    1 mån uppsägning gäller...
    har ej fått några papper osv ännu men det ska koma..mår skit..
    men e ändå glad över att ha komit därifrån..har lagt nersåå mkt av min tid både på jobbet o i mitt privatliv o vad fick jag för det??
    vill ej vara kvar på tt ställe där jag ej e upskattad för det jag gjort...

• Anonym (uppsagd)

ja så då blir jag utan jobb om det är så.

• Anonym (uppsagd)

har nu framkommit att övrig personal OCH min arb ledare varit med o påverkat...
    orakr ej mer nu..
    mår jättejättedåligt idag.

• Anonym (uppsagd)

jag ansåg att jag ej ville smitta ner henne.hade feber från o till i5v..men jobba ska man tydligen iaf....

Vill TACKA alla ER sm skriver i tråden behöver verklign någon att tala med...
    mår somsagt inte alls bra idag.

Känner samtidigt att är jag ej önskad är det nu det bästa som skett...vem vill gå kvar på ett jobb o ej vara önskvärd?

Ångrar däremot all tid o energi jag lagt ner då det visade sej inte vara rätt....

• Anonym (uppsagd)

Det verkar vara ett väldigt svårt jobb detta som pers ass..
    Jag var väldigt dum o naiv när jag gav mej in i detta trodde det skulle räcka långt med att vara medmänniska o agera logiskt...med vissa ramar osv så klart...men..så är tydligen ej fallet..
    Hur har du gått vidare??jobbar du kvar eller vad gör du nu?

Anonym (Q) skrev 2009-04-01 18:24:59 följande:

Har varit PA i många år. Såklart varierar jobbet och villkoren väldigt mycket beroende på vem man jobbar hos, det kan vara pest eller fest.Hos en brukare fick vi inte vara hemma för småsaker typ förkylning vilket resulterade i att folk kom dit med nya förkylningar hela tiden och man var ständigt förkyld. Jobba skulle man göra fast man hade läkarintyg på att man skulle vara hemma och vila, om man ville behålla jobbet. Personer med barn fick inte anställning (går ju inte att ha folk som vabbar) och blev man gravid blev man uppsagd av "personliga skäl". Man skulle finnas tillgänglig via telefon dygnet runt (såklart utan ersättning). PA har ingen anställningstrygghet alls och jag tycker lönen är alldeles för låg med tanke på att man går in i jobbet med hela sin själ och inte ens får 100% OB för att jobba julafton osv.Se detta som en nystart i livet TS, tänk vad mycket möjligheter du har nu istället *kram*
  • Anonym (uppsagd)

Tusen tusen tack för ditt positiva inlägg..ska försöka tänka positivt...idag går det dock ej...
    Är 45år så inte så lätt...

Anonym skrev 2009-04-01 21:04:01 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara säga till TS att se det här som en nystart. Jag har också jobbat som PA och jag har haft vänner som provat på det och visst finns det bra arbetsplatser, Jag har jobbat länge som vikarie hos en jättebra brukare där jag blir väl behandlad. Men i övrigt är min erfarenhet att det är ett jobb där man inte har några rättigheter man får ta en massa skit man kan få gå av orsaker som aldrig skulle vara giltiga på någon annan arbetsplats som graviditet, att man inte är tillgänglig på sin fritid, mmAtt jobbet som PA har sån otroligt låg status hänger ihop med hur man behandlas på jobbet.Lycka till TS hoppas det ordnar sig tror du kommer hitta något mycket bättre!jobb eller utbildning.
  • Anonym (uppsagd)
    lugnåsbo skrev 2009-04-01 22:52:02 följande:
    Känner inte alls igen mej i det ni säger att man inte har några rättigheter o liknande som personlig assistent?Är ni inte anställda av kommunen i såfall?Jag och alla i den kommunen jag jobbar i är fast anställda (nja det är klart det finns några vikarier med) Och skulle min brukare vilja sparka mej så skulle jag bli omplacerad till en annan arbetsuppgift i kommunen.
    beror ju mkt på hur stor kommunen är..
  • Anonym (uppsagd)

chefen har inte sagt nånting mer än att jag är uppsagd hos brukaren o har 1mån uppsägning.
    Hon sa tom att jag skulle jobba kvar hos min brukare under uppsägningstiden så ni ser ju hur mkt hon vet..
    man FÅR INTE va kvar hos brukaren om denne inte längre vill ha mej som assistent.

Har varit hos dr nu o han sjukskev mej utan tvekan i 1 mån.......

• Anonym (uppsagd)

jag har talat med facket så de försöker få till nåt annat till mej..
    vill absolut INTE ha tillbaka detta jobbet..känns som om jag blivit utnyttjad..
    Det trista är att jag förlorat 2 av de som jag trodde var mina bäsa vänner...en arbtskamrat o brukaren!!vi kände varandra innan sjukdomen slog till o jag såg det som en fantastiskt chans att få lov att kunna var med o förgylla tillvaron....men ...det uppskattades genom att ge mej kicken...

• Anonym (uppsagd)

nu sitter jag med uppsägningspappret i min hand o gråter...visste ju att det skulle komma men nu med fakta i min hand så känns det fyyyyyyyyyy fan!!

Ingen förhandling har det varit bara pang på...
    Ringde mn fack representant men hon e ju ledig i denna v....
    usch fy o blä vad livet känns dåligt just nu...

• Anonym (uppsagd)

har ej skrivt på min uppsägning bara hämtat ut den med rek brev..

det konstiga är att det blir 4 lediga grav vik i juni...

• Anonym (uppsagd)

ja jag vet ingenting...känner mej bara sååååååå liten o totalt ensam.
    har ingen jag kan lita på o som kan hjälpa mej känns det som..

• Anonym (uppsagd)

tycker det är helt underbart att en person som inte ens har en presentation här på sidan kommer in här i tråden o har en massa o säga.
    Brukare är ett ord som de kallas som behöver en assistent...o att kalla mej opålitlig för att jag varit sjuk??!!
    Tack såååååå otroligt mkt!
    Jag mår redan dåligt av situationen som den är UTAN att du ska komma in o skriva en massa du inte vet något om.
    Jag har skött mitt jobb både på o utanför arbetstiden.Har ingenting emot att brukaren vill säga upp mej för som nån skrivit tidigare så handlar detta yrket väääldigt mkt om personkemi.
    Det som gör mest ont är att det finns andra på samma arb plats som varit borta minst lika mkt som jag men som får vara kvar för att de ej sagt som det är utan skyllt på en massa andra orsaker till skäl för sin frånvaro.
    Nej jag är sååå glad o tacksam över att ha kommit ifrån just den arbplatsen o jag har lärt mej en hel del.
    Både bra o dåliga saker.
    Men...jag kan fortfarande inte säga att jag är glad över att ha blivit uppsagd.
    Hoppas så på att få behålla min anställning o få jobba någon annanstans inom kommunen.
    Handlar ju tyvärr en hel del om inkomstbortfall oxå..

• Anonym (uppsagd)

tack snälla för hjälpen!
    Det var verkligen inte min mening att det skulle bli en diskussion om vad det heter.
    Jag ville bara få lite råd o tips.
    Mår som sagt oerhört dåligt o påhopp undanbedes vänligt men bestämt.

• Anonym (uppsagd)

men VAD spelar det för roll vad vederbörande kallas?????????????????

• Anonym (uppsagd)

tack
    fortsätt gärna debattera men ej i min tråd..

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent