• Iansmamma07

Blodgrupp!?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men hoppas på jag kan få några bra svar här.

Har funderingar över om man får redan på tex ens barns blodgrupp när dom föds? Jag hittar inga papper eller har något minne av att någon bm sagt nått om våran sons blodgrupp.
    Och själv hade jag inte en aning om vad jag själv hade för blodgrupp innan man fick ta blodprov på Mvc.
    Min sambo har heller ingen aning om vad han har ,inte hans mamma heller.

Det borde ju stå i någon journal någonstans ,eller?

Kan man ringa till sjukhuset/vårdcentralen & fråga?

Bara en fundering ,hoppas någon har ett bra svar på det! (:

• Svar på tråden Blodgrupp!?
  • Granathjönsson

ja det är konstigt det där men vad händer
    om du inte skulle få den sprutan?

• Sussa 82
    Angeliqan skrev 2009-04-02 23:18:19 följande:
    [citat]
    Det står vilken blodgrupp man har på de här "krigsbrickorna" som man får när man föds (eller vad de nu heter). Vet inte hur det är med oss "gamlingar" men på min dotters står det (2006:a).Men det tog ett tag innan jag fattade vad det betydde.. Står OA på hennes. Vilket betyder att hon har blodgrupp A men att hon även kan ta emot blod av de som har O.Som vuxen kan man boka tid på vc för att göra en blodgruppering.
    [/
    Vad jag vet så får man inte ha blodgruppen på den så kallade "krigsbrickan".
    För det hända att folk gav bort sin "krigsbricka"till andra tex sin käraste..och det kan ju förödande om det står fel blodgrupp..
    det är vad jag har hört..
  • Mealla

Fast det ar ganska viktigt att ha koll pa vilken blodgrupp man har, iaf om man ar rh- och fadern till barnet ar rh+. Tar man inte blodprov i Sverige i samband med inskrivningen? For att just kolla upp detta. Verkar himla konstigt om det inte gjordes.

• Angeliqan

Nu har jag rotat fram dotterns bricka..

På den sidan där personuppgifterna står, längst ner i höger hörn står det "OA 07"
    Vad "07" betyder vette katten.

Nu blev jag genast osäker.. Har tagit förgivet att det är hennes blodgrupp. Det stämmer in iaf. Jag har A+ och pappan har AB-, så hon har A, B eller AB.
    Någon annan som kan rota fram sin/barnens id-bricka?? Vad står det på era?

EllieMay skrev 2009-04-02 23:48:59 följande:
    men på min sons bricka står det inget om blodgrupp...Endast D i ögra hörnet längst ned..
  • EllieMay
    Angeliqan skrev 2009-04-02 23:56:59 följande:
    Nu har jag rotat fram dotterns bricka..På den sidan där personuppgifterna står, längst ner i höger hörn står det "OA 07"Vad "07" betyder vette katten.Nu blev jag genast osäker.. Har tagit förgivet att det är hennes blodgrupp. Det stämmer in iaf. Jag har A+ och pappan har AB-, så hon har A, B eller AB.Någon annan som kan rota fram sin/barnens id-bricka?? Vad står det på era?
    Ja i så fall skulle detta menas att min son har blodgrupp D....finns det ens en sådan blodgrupp?
    Malachim
  • Licens To Kiss

På min dotter står de AA 02

• Licens To Kiss

Jag är A+ är hon också A? Då är pappan A också?

• Jungblom

Jag fick veta blodgruppen på min dotter i samband med födelsen eftersom jag är O- och hon är A+, så för att jag ska kunna få fler barn och min kropp inte ska stöta på fostert fick jag en spruta efter förlossningen.

Jag har ingen anning om man blodgruppera barnet om mamman är rh+

• MattiViki

Såg i min förlossningsjournal att jag är RH- att det var därför de tog ett navelsträngsprov på sonen. De gjorde inte det på dottern...

"Om den blivande mammans blod är Rh-negativt och pappans Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Är barnet Rh-positivt får mamman vaccin inom 48 timmar efter förlossningen för att inte bilda antikroppar mot barnets blod."

• Licens To Kiss

Dottern har alltså A+ som mig, för jag är det och fick ingen spruta.

Svar på tråden Blodgrupp!?