• Iansmamma07

Blodgrupp!?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men hoppas på jag kan få några bra svar här.

Har funderingar över om man får redan på tex ens barns blodgrupp när dom föds? Jag hittar inga papper eller har något minne av att någon bm sagt nått om våran sons blodgrupp.
    Och själv hade jag inte en aning om vad jag själv hade för blodgrupp innan man fick ta blodprov på Mvc.
    Min sambo har heller ingen aning om vad han har ,inte hans mamma heller.

Det borde ju stå i någon journal någonstans ,eller?

Kan man ringa till sjukhuset/vårdcentralen & fråga?

Bara en fundering ,hoppas någon har ett bra svar på det! (:

• Svar på tråden Blodgrupp!?
  • Jungblom
    Himmelkropp skrev 2009-04-03 00:10:50 följande:
    Dottern har alltså A+ som mig, för jag är det och fick ingen spruta.
    Om fadern eller annan släkting är negativ så kan även din dotter vara det. Båda mina föräldrar har A+ medans jag fick O - som min mormor.
    Du fick ingen spruta pga att du är positiv.
  • Licens To Kiss
    Jungblom skrev 2009-04-03 00:13:38 följande:
    Om fadern eller annan släkting är negativ så kan även din dotter vara det. Båda mina föräldrar har A+ medans jag fick O - som min mormor. Du fick ingen spruta pga att du är positiv.
    Vad betyder AA på militärbrickan?
  • Licens To Kiss
    Jungblom skrev 2009-04-03 00:13:38 följande:
    Om fadern eller annan släkting är negativ så kan även din dotter vara det. Båda mina föräldrar har A+ medans jag fick O - som min mormor. Du fick ingen spruta pga att du är positiv.
    Tack för svaret.
  • Rapunzella

Blodgruppering tas inte rutinmässigt på nyfödda barn, annat i de fall då de kan behöva den sprutan som det talas om i tråden. Och det är därför man tar mammans blodgruppering på MVC, för att veta om man behöver kolla upp barnets.

Om man blivit opererade tex kan man ibland ha blivit "grupperad". Då sparas det i journalen på det sjukhuset, men bara i tio år - en blodgruppering är bara giltig i tio år, sen måste man ta en ny om man ska få blodtransfusion.

Att gå till VC och be om ett prov bara för att det är kul att veta är tyvärr inte heller möjligt, det skulle kosta alldeles för mycket.

Bokstäverna på era barns brickor, kan det inte vara länsbokstäver? sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsbokstav

• Licens To Kiss
    Rapunzella skrev 2009-04-03 00:25:00 följande:
    Blodgruppering tas inte rutinmässigt på nyfödda barn, annat i de fall då de kan behöva den sprutan som det talas om i tråden. Och det är därför man tar mammans blodgruppering på MVC, för att veta om man behöver kolla upp barnets. Om man blivit opererade tex kan man ibland ha blivit "grupperad". Då sparas det i journalen på det sjukhuset, men bara i tio år - en blodgruppering är bara giltig i tio år, sen måste man ta en ny om man ska få blodtransfusion. Att gå till VC och be om ett prov bara för att det är kul att veta är tyvärr inte heller möjligt, det skulle kosta alldeles för mycket. Bokstäverna på era barns brickor, kan det inte vara länsbokstäver? sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsbokstav
    Klart att de är länsbokstäver!!
  • EllieMay
    Angeliqan skrev 2009-04-03 00:32:21 följande:
    Yeeeh. Jag har knäckt nöten.en.wikipedia.org/wiki/NUTS_of_Swedenen.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-2:SEAO = Västsverige07, kan vara tillverkningsåret, men jag hittar inget om detta.EllieMay: D = Södermanland (stämmer det)?
    YES klockrent, bor i södermanland. Puh trodde först sonen hade nån konstig blodgrupp här   
    Malachim
  • Angeliqan
    EllieMay skrev 2009-04-03 00:35:07 följande:
    YES klockrent, bor i södermanland. Puh trodde först sonen hade nån konstig blodgrupp här   
    Vilken tur då

Annars hade det varit nån konstig mutation

Nä nu fasar jag över att dottern kan ha ärvt sin pappas mer sällsynta blodgrupp(AB-). Jag som pustade ut när jag såg brickan och trodde att hon hade min som är mest vanlig (A+).
    Känns ju sådär kul i dessa blodbristtider.
  • Jungblom
    Angeliqan skrev 2009-04-03 00:42:38 följande:
    Vilken tur då Annars hade det varit nån konstig mutation Nä nu fasar jag över att dottern kan ha ärvt sin pappas mer sällsynta blodgrupp(AB-). Jag som pustade ut när jag såg brickan och trodde att hon hade min som är mest vanlig (A+).Känns ju sådär kul i dessa blodbristtider.
    Tur att jag lämnar blod då så att hon kan få mitt som hon vore AB-
  • Iansmamma07
    Angeliqan skrev 2009-04-02 23:18:19 följande:
    Det står vilken blodgrupp man har på de här "krigsbrickorna" som man får när man föds (eller vad de nu heter). Vet inte hur det är med oss "gamlingar" men på min dotters står det (2006:a).Men det tog ett tag innan jag fattade vad det betydde.. Står OA på hennes. Vilket betyder att hon har blodgrupp A men att hon även kan ta emot blod av de som har O.Som vuxen kan man boka tid på vc för att göra en blodgruppering.
    Jaha då var det så ,vi satt & funderade på edt nämligen ,vi hittar inte sambons bricka ,men då vet vi ju vad han har OM  vi hittar den.
  • Angeliqan
    Iansmamma07 skrev 2009-04-03 11:43:48 följande:
    Jaha då var det så ,vi satt & funderade på edt nämligen ,vi hittar inte sambons bricka ,men då vet vi ju vad han har OM  vi hittar den.
    Hade fel.. AO (eller de bokstäver man har) är länet man kommer ifrån.
  • Iansmamma07
    Angeliqan skrev 2009-04-03 11:51:40 följande:
    Hade fel.. AO (eller de bokstäver man har) är länet man kommer ifrån.
    Så det står alltså inte vilken blodgrupp man är på brickan??
  • Angeliqan
    Iansmamma07 skrev 2009-04-03 11:52:43 följande:
    Så det står alltså inte vilken blodgrupp man är på brickan??
    Bara om man skickat med läkarintyg vid beställningen. Alltså om man beställt en ny bricka.
  • Rapunzella
    Jungblom skrev 2009-04-03 02:18:03 följande:
    Om man vill bli blodgrupperad kan man ju ta och bli blodgivare!
    Precis! Då får man veta det och så gör man en god gärning!!
Svar på tråden Blodgrupp!?