• Mandarinmamma

    Föräldraledigheten

    Hej!

    Försöker lära mig lite mer om föräldraledighet... Skulle gärna vilja höra hur ni andra har tänkt och gjort kring den biten?

    Vi vill vara hemma så mycket som möjligt samtidigt i början. Hur lång tid är rimligt att få ihop egentligen? Hur löser man det på bästa sätt? Båda föräldrarna kan väl inte ta ut föräldraledighet samtidigt ?

    Vill gärna vara hemma någon av oss åtminstone det första året efter hemkomst. Hur har ni andra tänkt kring det? Tänker man kontinuitet med en förälder hemma en period och sedan byta, eller kan det vara bra att tex båda jobbar halvtid och är föräldralediga halvtid så att man turas om att vara hemma hela tiden?

    Hur fungerar det där vårdnadsbidraget?

    Många frågor, men lika bra att börja tänka i god tid innan...

    *längtar*

  • Svar på tråden Föräldraledigheten
  • Petronilla

    Jag började i den här änden. Vad har vi för kostnander och vad är det minsta vi behöver få in för att gå runt.

    Så vi kom fram till att jag med första barnet kunde ta ut 4 dagar/vecka under första året med hel föräldrapenning och under sista halvåret jag var hemma så tog jag ut 3 hela dagar och 2 med lägstagar för att skydda SGI. Jag var hemma i 18 månader.
    (sen var pappan hemma i 2 månader och så skolade vi in på FSK)

    Andra barnet var jag hemma med i 12 månader och tog ut 4 dagar i veckan. Så började han på FSK och då gick jag ner till 75 procent med hjälp av föräldradagarna.

    Den här gången tar jag ut 4 dagar i veckan med nya bebisen och 3 dagar i veckan med mittenkillen eftersom jag har lägsta garantidagar kvar som är lika bra att plocka ut. Ska vara hemma ett år den här gången med. Sen jobba 75 procent.

  • Camarogirl

    Vi funderar också på det här, och skulle också vilja vara hemma båda två den första tiden. Men frågan är om det går då vi ju måste ha inkomst och inte kan spara semesterdagar pga att jobbet stänger för både semester o jul nu för tiden..!

    Det finns väl tio pappadagar att ta ut, och sen får resten bli semester/komp antar jag. Och vi kommer vara borta en månad, så när vi kommer hem lär väl maken få masa sig iväg till jobbet rätt omgående, eller leva på sparkontot!

    Om inget oförutsett inträffar kommer vi försöka dela ganska lika på föräldraledigheten. Antagligen är jag hemma först. Funderar också på om det kanske är smart att boka ett möte på försäkringskassan i god tid för att få lite grepp om alla regler, och tala om att man finns och kommer begära föräldrapengar framöver!

  • Marie IE B

    Har precis suttit och knepat och knåpat ihop en liten plan att ge arbetsgivaren som jag hoppas han ska godta. "Problemet" vi har är att vi båda jobbar på samma lilla företag med 5-6 anställda.
    Vi har ganska mycket sparad semester och komp och kommer heller inte att ta någon semester i sommar (räknar med att resa ca aug-okt i år).
    Vi tar båda två semester när vi är i Kina. När vi kommer hem tar jag semester & komp i tre veckor medan maken tar föräldraledigt. Därefter tar han sina pappadagar, då tar jag föräldraledigt och sedan har maken en vecka arbetstidsförkortning så totalt kommer vi att vara hemma båda två i 9 veckor.
    Därefter går jag på föräldraledigt. Vi tömmer trots detta inte "semesterbanken" utan kommer att kunna vara hemma båda två vid fler tillfällen och varva semester - föräldraledighet. Vi har ca 15 sparade dagar var kvar så det blir ju sex veckor gemensam ledighet till :)

  • Tingelingi

    Hej! Vi har oxå funderingar kring föräldraledigheten.
    Vi funderar på att vara föräldralediga halvtid o jobba halvtid båda två, så att man kan följa barnets alla åldrar.
    Nån som har provat detta?

  • basketmia

    Vi kommer vara hemma tillsammans ca 5 veckor inklusive de två veckorna i Kina. Vi har fördelen att vi har dagar kvar för storasyster så jag kommer vara föräldraledig med sonen som vi hämtar medan min man först tar de tio "pappadagarna" och sedan är föräldraledig med vår dotter.

    Sedan kommer min man börja jobba och jag är hemma i ytterligare ca 7 månader. Sedan kommer min man vara hemma i ca 7 månader och skola in på dagis i slutet på den perioden. Vi kommer att ta 4 SGI-dagar och 2-3 lägstanivådagar/vecka. Då kommer vi ha ett antal SGI-dagar kvar när sonen börjar på förskolan och det blir möjligt att ta långa sommarlov åtminstone två år till.

    Så gjorde jag med vår dotter och var hemma 10 veckor sommaren efter hon börjat på dagis. Det var verkligen jätteskönt.

  • 66an

    Vi var tillsammas 6 veckor innan vi började jobba deltid båda två. Vi turades om, 2 eller 3 dagar var per vecka och så tvärtom nästa vecka. Vi tyckte det var väldigt viktigt att vår dotter fick lika mycket tid med oss båda två för att inte anknyta mer till någon av oss. Detta höll vi på med i drygt ett halvår, sedan började hon på förskolan, då var hon 5 år. För oss tre fungerade det perfekt!

  • 66an

    Glömde ju skriva att vi använde oss av sparad semester och ett par veckors tjänsledighet för att kunna få ihop så lång ledighet tillsammans, eftersom ju bara en kan vara föräldrarledig per gång.
    Sen tänkte jag också på att det beror mycket på barnets ålder och erfarenheter , ja hur det mår och utvecklas helt enkelt, hur länge man "ska" vara hemma. För oss kändes det helt rätt att börja jobba båda två och att hon började på dagis efter drygt ett halvår, hon var verkligen mogen för det. Det där är ju inget man vet förrän man varit hemma ett tag och börjat lära känna varandra. Man får ta besluten efter hand när man ser hur det går.

  • chatnoir

    Vi ska vara lediga båda två i en månad, först drygt två veckor i Kina och sen ytterligare två veckor hemma. Jag kommer ta ut föräldrapenning från dagen vi får vår son, 5 heldagar i veckan har vi tänkt att vi ska klara oss på. För min man blir det två veckors obetald tjänsteledighet under resan och sedan 10 pappadagar när vi kommer hem. I sommar ska vi båda vara lediga hela juli och augusti. Då blir det 4 veckors semester för min man och resten föräldraledighet och för mig blir det obetald ledighet som vi finansierar med pengarna vi får tillbaka på skatten eftersom vi inte har jämkat för huset. Tanken är sedan att jag ska vara ledig fram till årsskiftet ungefär, men tidsplanen är lite vag eftersom jag har slutat mitt jobb och inte vet vad jag ska göra efter mammaledigheten. Men tanken är att min man sedan ska vara hemma ungefär lika länge.

    Vad gäller vårdnadsbidraget så ska de ju nu anpassa det till oss adoptivföräldrar. Sen är väl frågan hur mycket det hjälper med tanke på att det är bara 3000 kr i månaden efter skatt, men det är i alla fall positivt att möjligheten finns.

    Vi var på försäkringskassans informationsmöte för blivande föräldrar och fick bra information. Nu har jag ringt två gånger till kundtjänst och känner äntligen att jag har hyfsat grepp om hur vi ska gå tillväga!

Svar på tråden Föräldraledigheten