• Anonym

tenta

Hej

Jag vill vara anonym för att inte snacka "skit" om läraren så nån kan veta vem det gäller.

Iallafall så fick jag en omtenta idag (läraren är känd att vara välidgt hård, förra året fick halva klassen underkänt av honom) och jag var nära att få G på första tentan, och när jag diskuterade den med honom för jag ville verkligen inte misslyckas på nästa så sa han ordagrant till mig att "du kommer klara nästa, det blir en lika dan tenta med bara små justeringar i den". När vi fick tentan så var den HELT annorulunda mot alla tidigare tentor han gjort. Alla andra gamla tentor tar upp samma saker, utom denna då. Givetvis har man pluggat på det de gamla tar upp för det är ju det som är det relevanta för oss i vår utbildning.

Den förra tentan så fick han plocka bort poäng när han insåg att ingen kunde få maxpoäng på en av frågorna, för den "var för svår" enligt honom. Så då sänkte han ju maxpoängen.

Min fråga då är det rimligt att en omtenta ska vara så annorlunda mot orginalet? (Givetvis ska det inte vara samma frågor, men jag anser att de ska vara av samma standard och inom samma ramar) Och att vår tenta då har högre poäng och högre gräns för godkänt?

Jag är så besviken nu för jag hade lärt mig allt det andra som ett rinnande vatten och så kom saker som vi inte ens tagit upp på föreläsningarna.

• Svar på tråden tenta
  • Kjell2

Självklart kan en tenta vara annorlunda. Lite dumt dock av läraren att säga att den ska var lika och sen göra den annorlunda. Det viktiga är att den täcker kurslitteraturen och det som ingår enligt kursplanen.

Sen blir alla tentor som har frågor inom områden man ej pluggat på svåra.

/Kjell

• sasssyy

en omtenta SKA vara annorlunda från originalet. Man ska inte kunna klara tentan baserat på gamla tentor.
    Vad som är relevant för kursen är väl allt som tas upp på kursen och det som kommer med på tentan är ju bara ett litet urval.

Vad gällande att halva klassen körde på kursen... läser du på högskolan så är det ju ganska tydliga regler för bedömningar, att man måste ha fått ett antal poäng godkända för att bli godkända.

• timberhochmandie

Hehe, låter som Folke. Visst får omtentan vara helt ny, men visst är det lika självklart att det är ojuste att först säga att den ska vara av samma standard som den första och sedan inte hålla det. Att man ändrar poängnivån ser jag däremot inte som ett problem. 50% krävs för att bli godkänd i de flesta fall och generellt sett skulle jag inte säga att det blir svårare att få en hög poäng med fler frågor/möjliga poäng.

Eftersom det är många som kuggar på hans tentor så får du väl sällskap på nästa omtenta i alla fall!

• sasssyy

60% har alltid krävts för att bli godkänd på de utbildningar jag har gått.. och jag har läst både humaniora, språk och näringslära....

• timberhochmandie
    sasssyy skrev 2009-03-31 18:18:39 följande:
    60% har alltid krävts för att bli godkänd på de utbildningar jag har gått.. och jag har läst både humaniora, språk och näringslära....
    Sicka krav! Minns ärligt talat inte hur det var när jag läste filosofi och språk, men nu under juristutbildningen brukar det i alla fall vara 50%.
  • Anonym

Självklart ska tentan vara annorlunda, det skriver jag ju ovan också. Men alla andra gamla tentor har ju handlat om vissa saker som då är relevanta i vår utbildning (det är en yrkesubildning och delkursen i sig är väldigt bred). Därför, plus att han ju informerat om vilka områden som skulle tas upp på tentan, så blir man ju irriterad när man lärt sig det som är det viktiga för oss.

Jo sällskap på nästa tenta får jag definitivt, det är bara tråkigt när det är så olika bedömnin mellan lärarna. Jag har hittills alltid haft VG och gjort på samma sätt på alla tentor och nu fick man U. Speciellt när jag på första tentan fick svaret att jag svarat helt rätt men måste utveckla det mer. Jag ifrågasatte detta också, för på de frågor där det stod "utveckla" "beskriv närmare" eller "yttryck dig kärnfullt", där skriver man ju mycket förklarande text, men där det stod "räkna upp" så räknade man ju upp och fick ändå bara 6/10 p den frågan trots att svaren var direkt hämtade från kurslitteraturen...

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-03-31 18:18:39 följande:
    ja det är 60% på våra också..

men hur är det när han sänkte kraven på den andra tentan, ska då inte detta också sänkas?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-31 19:43:30 följande:
    ja det är 60% på våra också.. men hur är det när han sänkte kraven på den andra tentan, ska då inte detta också sänkas?
    Antagligen tittar läraren på hur svår tentan var, dvs. hur många som klarade av den eller inte. Den förra tentan verkade vara för svår, dvs det var onormalt många som körde på den och då kan ju läraren justera antalet poäng som krävs för godkänd i efterhand.

Så frågan är väl hur svår denna tenta var, dvs hur många som inte klarade den. Är det tillräckligt många som kört även denna gång så kanske han måste sänka poängkraven även på denna tenta.
  • timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-03-31 19:42:39 följande:
    det är bara tråkigt när det är så olika bedömnin mellan lärarna.
    Du har inte möjlighet att byta examinator, då? Jag har ju ingen somhelst aning om vilka regler som gäller på din utbildning, men här i Gbg har man rätt att byta om man blivit underkänd på samma prov två gånger, så länge det är praktiskt möjligt.
  • Anonym
    timberhochmandie skrev 2009-03-31 21:28:58 följande:
    Du har inte möjlighet att byta examinator, då? Jag har ju ingen somhelst aning om vilka regler som gäller på din utbildning, men här i Gbg har man rätt att byta om man blivit underkänd på samma prov två gånger, så länge det är praktiskt möjligt.
    ok! det ska jag absolut kolla upp! tack!
Svar på tråden tenta