tenta
Hej
Jag vill vara anonym för att inte snacka "skit" om läraren så nån kan veta vem det gäller.
Iallafall så fick jag en omtenta idag (läraren är känd att vara välidgt hård, förra året fick halva klassen underkänt av honom) och jag var nära att få G på första tentan, och när jag diskuterade den med honom för jag ville verkligen inte misslyckas på nästa så sa han ordagrant till mig att "du kommer klara nästa, det blir en lika dan tenta med bara små justeringar i den". När vi fick tentan så var den HELT annorulunda mot alla tidigare tentor han gjort. Alla andra gamla tentor tar upp samma saker, utom denna då. Givetvis har man pluggat på det de gamla tar upp för det är ju det som är det relevanta för oss i vår utbildning.
Den förra tentan så fick han plocka bort poäng när han insåg att ingen kunde få maxpoäng på en av frågorna, för den "var för svår" enligt honom. Så då sänkte han ju maxpoängen.
Min fråga då är det rimligt att en omtenta ska vara så annorlunda mot orginalet? (Givetvis ska det inte vara samma frågor, men jag anser att de ska vara av samma standard och inom samma ramar) Och att vår tenta då har högre poäng och högre gräns för godkänt?
Jag är så besviken nu för jag hade lärt mig allt det andra som ett rinnande vatten och så kom saker som vi inte ens tagit upp på föreläsningarna.