Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Positivt med islam?

Kinya skrev 2009-04-03 11:59:20 följande:
    Hur är den vanligaste medlemmen i svenska kyrkan: Troende eller icke-troende (endast medlem för att de lika oreligiösa föräldrarna ansåg det vara tradition att döpa barnet)? Jag har inte träffat så många troende medlemmar i svenska kyrkan. De jag träffat som är troende är antingen muslimer, medlem i pingstkyrkan, katoliker och jag har till och med träffat en troende hindu. Men hittills ingen troende medlem i svenska kyrkan. Bara såna som endast är i kyrkan vid dop, konfirmation, bröllop och begravning.
    Behöver ju inte va fel. Troende finns det en hel del.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 12:20:07 följande:
    Tyvärr ser vissa bara de dåliga.... Dessutom slavar man inte. Finns de kvinnor som gör det av kärlek också... men som sagt FÖRDOMAR
    Gör vad av kärlek?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:06:57 följande:
    Passar upp på sina män syftade jag på. T ex så älskar jag att ha frukosten klar till min man för jag vet att det uppskattas men han skulle ju aldrig slå mig om jag inte hade det
    Passar han upp på dig också?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:10:42 följande:
    Japp det händer det också, men inget jag räknar med om jag ska vara ärlig.... Han är en ängel just nu i mitt gravida tillstånd
    Tycker du att du har större skyldighet att skämma bort honom än tvärtom.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:23:48 följande:
    Nä fast jag gör det för att jag vill och inte för att han kräver det vilket är en grymt stor skillnad. Något jag hade gjort även om det var en svensk eller afrikan. Har inget med religionen att göra alltså..... varför skulle jag vara "skyldig" det??
    Finns muslimska tjejer som säger att deras män aldrig skulle gå med på att sköta hushållet.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:32:52 följande:
    Jo men det är just det jag vill komma fram till.... ALLA är inte sådana!! Därför blir jag så irriterad när folk kommer med sina fördomar....
    Det hade varit en fördom om jag skrivit att alla gör så.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 16:38:19 följande:
    Inte just du som skriver så menade jag inte. Men så fort vissa personer hör något om att någon slagit sin fru etc blir det genast att alla muslimer är sådana. Det blir så fel liksom.....
    Det är väl för att en del av dem som slår säger att religionen tillåter det.
  • grön banan
    rahm skrev 2009-04-03 17:36:02 följande:
    Jag kan med egen erfarenhet säga som svensk konvertit att jag har en helt annan bild. I den svenska kultur jag är uppväxt i så slavar svenska kvinnor mer!Jag är uppväxt på landsbygden och där är det verkligen kvinnorna som slavar inne medan männen är "karlakarlar" och ska vara ute och mecka med bilen och förväntar sig att maten ska stå på bordet när de kommer in och att de ska va städat och ordnat me allt annat. Och att kvinnor skulle bli slagna inom islam är bara en stor fördom, de vet du oxå om du tänker till lite. Jag ser att svenska kvinnor är mer förtryckta än kvinnor inom islam. Svenska kvinnor ses som objekt och ska behaga mannen. Och inom den svenska kulturen är så många misshandlade, kanske inte alltid fysiskt men det är så extremt många som blir psykiskt misshandlade och som är utan respekt. Inom islam har kvinnor stor respekt och är ofta dem som bestämmer i familjen.
    Förlåt, men att kvinnorna skulle bestämma mer kommer jag aldrig att tro på.
  • grön banan

Min lycka skrev 2009-04-03 19:03:56 följande:

Nähädu,där har du fel.Jag bor granne med en muslimsk familj,där mamman ensam får ta hand om hemmet o två små barn under 3år. Hennes man röker,dricker o lyfter inte ett finger för att ta hand om sin familj. Han sitter vid datorn eller vid tv hela nätterna o så sover han hela dagarna.Han har även älskarinnor.Han har hotat mig med stryk o även att han ska *sätta på mig*om jag hjälper hans fru förmycke. Han slog henne då de var hemma i deras hemland förra sommaren,men här säger han att han inte törs,för han vet att jag anmäler honom.Han säger att de e på detta visset de ska vara i en muslimsk familj.Detta har fått mig att hata både religionen o dess karlar.Hade de inte varit för deras underbara barn o för att frun knappt e över 20år o totalt ensam här i landet,så hade jag ställt till ett helvete för honom. De finns inget gott att säga om islam eller om någon annan religion.
    Jag hade hjälpt henne till Kvinnojouren.
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 19:08:36 följande:
    Tjoho! Där kom det som jag väntat på Alla är likadana finns inget gott att säga om religionen My GOD!
    Hon menade nog inte att alla muslimer är så.
Svar på tråden Positivt med islam?