• grön banan

    Positivt med islam?

    Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.

  • Svar på tråden Positivt med islam?
  • hadhouda

    Ja du...vart ska jag börja. Jag kan säga dej att då vi har vår fastemånad ramadan så är det så att man fylls av en så ren och underbar känsla som jag knappt kan beskriva.
    Då man vid solnedgången avbryter fastan och får lov att smaka på det vi varje dag tar för givet, ja då känner man hur bra man har det och hur man fylls av tacksamhet.
    Man ska under denna månad koncentrerar sig extra på goda gärningar och ge zakat till fattiga. (jag vet att icke muslimer också hjälper fattiga).
    Men för oss är det så att man ska det, under hela året egentligen. Det är viktigt att man är god mot sina medmänniskor och det upplever jag också när jag är med mina bröder och systrar som vi kallar varandra inom islam.
    En annan sak som jag uppskattar är respekten man bör visa för sina föräldrar. Vi har ingen som alls rätt att behandla våra mödrar respektlöst ( ja, det är just mor som har burit oss i 9 månader) och inte far, som vi högt ska respektera. Men detta innebär också att mannen ska respektera sin fru som är mor till hans barn på samma sätt. Gud påminner oss återigen om sabr som betyder att man ska ha tålamod och jag är säker på att folk nu förtiden behöver det. Tänk vad man stressar och pressar sig över sina gränser för att nå sina mål....det är ju inte alls hälsosamt.
    Ja du det blir långt om jag ska skriva alla fördelar och det är dags
    att lägga barnen nu men hoppas att du har fått dig en bild av min religion. Det är viktigt att inte blanda ihop tradition och religion, som tyvärr många gör. Ha en bra kväll!

  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-03-31 20:38:30 följande:
    Ja du...vart ska jag börja. Jag kan säga dej att då vi har vår fastemånad ramadan så är det så att man fylls av en så ren och underbar känsla som jag knappt kan beskriva. Då man vid solnedgången avbryter fastan och får lov att smaka på det vi varje dag tar för givet, ja då känner man hur bra man har det och hur man fylls av tacksamhet. Man ska under denna månad koncentrerar sig extra på goda gärningar och ge zakat till fattiga. (jag vet att icke muslimer också hjälper fattiga). Men för oss är det så att man ska det, under hela året egentligen. Det är viktigt att man är god mot sina medmänniskor och det upplever jag också när jag är med mina bröder och systrar som vi kallar varandra inom islam. En annan sak som jag uppskattar är respekten man bör visa för sina föräldrar. Vi har ingen som alls rätt att behandla våra mödrar respektlöst ( ja, det är just mor som har burit oss i 9 månader) och inte far, som vi högt ska respektera. Men detta innebär också att mannen ska respektera sin fru som är mor till hans barn på samma sätt. Gud påminner oss återigen om sabr som betyder att man ska ha tålamod och jag är säker på att folk nu förtiden behöver det. Tänk vad man stressar och pressar sig över sina gränser för att nå sina mål....det är ju inte alls hälsosamt. Ja du det blir långt om jag ska skriva alla fördelar och det är dags att lägga barnen nu men hoppas att du har fått dig en bild av min religion. Det är viktigt att inte blanda ihop tradition och religion, som tyvärr många gör. Ha en bra kväll!
    Tack för ditt svar. Det gav en bra bild. Förstår att det kan va svårt att välja ut nåt ur nåt stort. Min fråga på ditt inlägg blir: Hur menar du med att man SKA fasta? Du bryter ju ingen lag om du inte gör det.
  • hadhouda

    Jag bryter inte mot någon lag.
    Det står i koranen vad man bör göra om man är en troende muslim och var och en försöker att leva därefter men i olika grad. Bara för att man inte fastar så är man inte en dålig muslim. Det är i slutändan gud som endast vet vem som gjort gott på denna jord.
    Jag är troende och tror ej att alla kristna, judar osv ska hamna i helvetet för det. Jag är emot fördomar gentemot olika religioner och raser. Jag skrev mitt inlägg i går lite hastigt då jag skulle lägga barnen och använde ordet ska..... men svaret på din fråga är man bör och inte man ska för annars bryter man mot någon lag. Ha det bra!

  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-01 15:55:59 följande:
    Jag bryter inte mot någon lag. Det står i koranen vad man bör göra om man är en troende muslim och var och en försöker att leva därefter men i olika grad. Bara för att man inte fastar så är man inte en dålig muslim. Det är i slutändan gud som endast vet vem som gjort gott på denna jord. Jag är troende och tror ej att alla kristna, judar osv ska hamna i helvetet för det. Jag är emot fördomar gentemot olika religioner och raser. Jag skrev mitt inlägg i går lite hastigt då jag skulle lägga barnen och använde ordet ska..... men svaret på din fråga är man bör och inte man ska för annars bryter man mot någon lag. Ha det bra!
    Men även om du använder BÖR; väljer man inte själv hur religiös man vill vara?
  • hadhouda

    Gud går efter vad vi har i våra hjärtan dvs hur starkt religiös eller troende man är kan endast skaparen veta och inte vi. Bara för att en person fastar, ber och praktiserar islam perfekt innebär det inte att denne är bättre än en annan. Det kan hända att en person som ej praktiserar har en mycket starkare relation till gud än en annan.....Med andra ord. Du väljer hur pass religiös du vill vara genom styrkan av din relation och tro på Gud.

  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-01 16:41:01 följande:
    Gud går efter vad vi har i våra hjärtan dvs hur starkt religiös eller troende man är kan endast skaparen veta och inte vi. Bara för att en person fastar, ber och praktiserar islam perfekt innebär det inte att denne är bättre än en annan. Det kan hända att en person som ej praktiserar har en mycket starkare relation till gud än en annan.....Med andra ord. Du väljer hur pass religiös du vill vara genom styrkan av din relation och tro på Gud.
    Vad innebär det för dig?
  • grön banan

    grön banan skrev 2009-04-01 16:42:39 följande:


    Vad innebär det för dig?
    Vad innebär det känslomässigt för dig att fasta, be osv?
  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-02 15:57:45 följande:
    Känslomässigt får jag chansen att uttrycka min tacksamhet till gud.
    Kan du inte visa det på annat sätt än att låta bli att äta?
Svar på tråden Positivt med islam?