• Mopsan

Vart börjar man om man vill bli föreläsare?

Har funderat en del på att bli föreläsare men hur går man till väga? vart börjar man? tips och ideer mottages tacksamt

• Svar på tråden Vart börjar man om man vill bli föreläsare?
  • Mrs Moneybags

Vad vill du föreläsa om?
    Först och främst måste man väl vara kunnig i något ämne + att man bör vara duktig på retorik och skaffa scenvana.

Eller hur menar du?

• Mopsan

Jag var visst ganska vag där i ts. ber om ursäkt. Jag vill föreläsa om sexuella övergrepp på barn, våldtäkter, osäkerheten hoss en sexmissbrukande tonåring, hur man som ung tjej ska göra för att finna sitt eget värde.

• Mammut och Papput

För att föreläsa om sånt så tror jag att det bästa är personliga erfarenheter som man går ut öppet med. Alternativt att man har ssk, psykolog, skötare, socionomutbildning och jobbar utifrån erfarenheten man fått i yrket. En bra föreläsare har mycket erfarenhet!

• ikli

Det vanligaste är väl att man föreläser om det man arbetar med och sedan att man är någon form av auktoritet eller expert inom sitt område. Ett bra tips är antagligen att forska inom området.

• gavagai

Ta Mia Törnblom som exempel. Hon är ju en välanlitad föreläsare och pratar om sitt liv som missbrukare och livet därifrån. Det hon har är ju främst sina egna erfarenheter. Men det funkar förmodligen dåligt att bara själv ringa runt och höra med företag om de vill bjuda in en person med erfarenhet av livet men utan utbildning. Mitt förslag är att du går via någon organisation som sysslar med de frågorna. Friends har ju t.ex. folk ute i skolorna som föreläser om mobbning. Kanske kunde föreningen maskrosbarn passa eller liknande, i alla fall om det är egna erfarenheter det handlar om.

• Tecken

Mammut och Papput skrev 2009-04-01 18:46:11 följande:

Vill man föreläsa på högskola ska man ju ha minst ha högskoleexamen.
    Njae, det är ju inte riktigt sant... Jag har haft många föreläsare som "bara" haft gymnasieutbildning eller "egen erfarenhet" av någonting.

Svar på TS-fråga: Var någonstans vill du föreläsa (t ex i skolor, arbetsplatser, föreningar osv.)? Skulle du göra det ideellt eller ta betalt? Vad har du för erfarenheter av att föreläsa? Vad är det som gör att t ex en skolklass skulle välja just dig, i havet av föreläsare (marknadsföring?)? Jag har för mig att det finns pooler med föreläsare, ansluta dig till en sådan?
  • Mopsan

Jag känner mig nog lite som en expert på området då mitt fram tills jag skulle fylla åtta bestod av regelbundna övergrepp av en nära släkting, Jag blev mobbad i skolan av andra elever och lärare, blivit våldtagen upprepade gånger för att inte nämna alla våldtäktsförsök bla ett arrangerat av mina föredetta klasskamrater.
    All denna fixering vid sex gjorde mig fruktansvärt självdestruktiv, promiskuös osv
    Jag vet hur det är att lägga hela sitt värde i huruvida en man blir förförd av en eller inte. Jag vill dessutom kasta ljus på det faktum att många som vuxit upp med övergrepp går emot den gängse uppfattningen om att bli blyga, asexuella och tillbakadragna och istället blir rena sexmissbrukare.

• Mrs Moneybags

Att skriva en bok kan vara ett bra sätt att marknadsföra sig, samt att bli intervjuad i tv och tidningar någon gång då och då.
    Det gäller ju att väcka ett intresse för sin person...

• Myrtille
    Mopsan skrev 2009-04-02 10:28:35 följande:
    Jag känner mig nog lite som en expert på området då mitt fram tills jag skulle fylla åtta bestod av regelbundna övergrepp av en nära släkting, Jag blev mobbad i skolan av andra elever och lärare, blivit våldtagen upprepade gånger för att inte nämna alla våldtäktsförsök bla ett arrangerat av mina föredetta klasskamrater. All denna fixering vid sex gjorde mig fruktansvärt självdestruktiv, promiskuös osv Jag vet hur det är att lägga hela sitt värde i huruvida en man blir förförd av en eller inte. Jag vill dessutom kasta ljus på det faktum att många som vuxit upp med övergrepp går emot den gängse uppfattningen om att bli blyga, asexuella och tillbakadragna och istället blir rena sexmissbrukare.
    Men det räcker nog inte med att man själv varit med om hemska saker för att skolor etc skall vilja höra en föreläsa. De måste ju ha skäl att tro att du har gjort någon form av analys, har ett kunnande eller så som gör det givande att lyssna på dig. Har du något att säga kan du ju börja blogga, skriv en bok eller en tidningsartikel, ett inlägg på DN debatt. Om detta ger folk något kommer du så småningom vara ett namn som kan dra till en föreläsning. Du måste liksom börja i någon annan ända först. Dessutom är det nog bra om du har någon annan utbildning eller erfarenhet utöver dina personliga traumata. Plugga lite psykologi, engagera dig i någon frivilligorganisation, jobba i vård, socialtjänst, kyrkan eller något sådant.
  • Themis

Skriva en bok eller en bra blogg är nog en möjlig början.

Samt kanske kontakta skolor i närheten och höra var de tar sina föreläsare ifrån när det gäller temadagar om tjej/kille/droger/självförtroende etc-då borde du komma rätt.

• gavagai
    Myrtille skrev 2009-04-02 10:36:32 följande:
    Men det räcker nog inte med att man själv varit med om hemska saker för att skolor etc skall vilja höra en föreläsa. De måste ju ha skäl att tro att du har gjort någon form av analys, har ett kunnande eller så som gör det givande att lyssna på dig. Har du något att säga kan du ju börja blogga, skriv en bok eller en tidningsartikel, ett inlägg på DN debatt. Om detta ger folk något kommer du så småningom vara ett namn som kan dra till en föreläsning. Du måste liksom börja i någon annan ända först. Dessutom är det nog bra om du har någon annan utbildning eller erfarenhet utöver dina personliga traumata. Plugga lite psykologi, engagera dig i någon frivilligorganisation, jobba i vård, socialtjänst, kyrkan eller något sådant.
    Det tänker jag också. Det viktigaste är ju hur du har hanterat dessa erfarenheter efteråt. Det viktigaste kanske inte är att du har varit med om en massa hemska saker, utan hur du kommit vidare, vad du har att förmedla annat än det tragiska. Har du läst Mia Törnblom? Jag tycker att hon är ett väldigt bra exempel. Hon har ju varit med om massor av tragiska saker, som hon ibland nämner, men det viktiga hon fokuserar på är hur hon överlever, hur hon går framåt, inte vad hemskt det var.

Att skriva och försöka bli publicerad är bra tips. Om du inte blir publicerad, kanske gå skrivarkurs eller få konstruktiv kritik av sådana som är bra på att skriva. Fundera också över hur du själv tagit dig ur problemen, om du gjort det, för det skulle jag säga är en förutsättning för att du ska bli intressant som föreläsare, och det är nog också den erfarenheten som det mycket frågas efter, snarare än erfarenheter av hemskheter.
  • Mammut och Papput
    Tecken skrev 2009-04-02 10:27:01 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-04-01 18:46:11 följande: Njae, det är ju inte riktigt sant... Jag har haft många föreläsare som "bara" haft gymnasieutbildning eller "egen erfarenhet" av någonting.
    Grovt sett, och då tänkte jag främst på föreläsare på högskoleutbildningar.
    Den andra typen av föreläsningar nämner jag i ett annat inlägg =)
  • Tecken

Mammut och Papput skrev 2009-04-02 19:14:44 följande:

Grovt sett, och då tänkte jag främst på föreläsare på högskoleutbildningar.Den andra typen av föreläsningar nämner jag i ett annat inlägg =)
    Jag tänkte också på föreläsningar på högskolor/uni... Och jag har läst alla inlägg i tråden
  • christian01

Om man är nybörjare eller vill få extra marknadsföring så kan man vända sig till direktförmedlingar som t.ex. www.bokatalaren.se eftersom det är lättare att komma in där om man inte är känd.

Svar på tråden Vart börjar man om man vill bli föreläsare?