Vart börjar man om man vill bli föreläsare?
Har funderat en del på att bli föreläsare men hur går man till väga? vart börjar man? tips och ideer mottages tacksamt
Har funderat en del på att bli föreläsare men hur går man till väga? vart börjar man? tips och ideer mottages tacksamt
Vilken typ av föreläsare menar du?
Vad vill du föreläsa om?
Först och främst måste man väl vara kunnig i något ämne + att man bör vara duktig på retorik och skaffa scenvana.
Eller hur menar du?
Vill man föreläsa på högskola ska man ju ha minst ha högskoleexamen.
Jag var visst ganska vag där i ts. ber om ursäkt. Jag vill föreläsa om sexuella övergrepp på barn, våldtäkter, osäkerheten hoss en sexmissbrukande tonåring, hur man som ung tjej ska göra för att finna sitt eget värde.
För att föreläsa om sånt så tror jag att det bästa är personliga erfarenheter som man går ut öppet med. Alternativt att man har ssk, psykolog, skötare, socionomutbildning och jobbar utifrån erfarenheten man fått i yrket. En bra föreläsare har mycket erfarenhet!
Det vanligaste är väl att man föreläser om det man arbetar med och sedan att man är någon form av auktoritet eller expert inom sitt område. Ett bra tips är antagligen att forska inom området.
Ta Mia Törnblom som exempel. Hon är ju en välanlitad föreläsare och pratar om sitt liv som missbrukare och livet därifrån. Det hon har är ju främst sina egna erfarenheter. Men det funkar förmodligen dåligt att bara själv ringa runt och höra med företag om de vill bjuda in en person med erfarenhet av livet men utan utbildning. Mitt förslag är att du går via någon organisation som sysslar med de frågorna. Friends har ju t.ex. folk ute i skolorna som föreläser om mobbning. Kanske kunde föreningen maskrosbarn passa eller liknande, i alla fall om det är egna erfarenheter det handlar om.
Mammut och Papput skrev 2009-04-01 18:46:11 följande:
Jag känner mig nog lite som en expert på området då mitt fram tills jag skulle fylla åtta bestod av regelbundna övergrepp av en nära släkting, Jag blev mobbad i skolan av andra elever och lärare, blivit våldtagen upprepade gånger för att inte nämna alla våldtäktsförsök bla ett arrangerat av mina föredetta klasskamrater.
All denna fixering vid sex gjorde mig fruktansvärt självdestruktiv, promiskuös osv
Jag vet hur det är att lägga hela sitt värde i huruvida en man blir förförd av en eller inte. Jag vill dessutom kasta ljus på det faktum att många som vuxit upp med övergrepp går emot den gängse uppfattningen om att bli blyga, asexuella och tillbakadragna och istället blir rena sexmissbrukare.
Att skriva en bok kan vara ett bra sätt att marknadsföra sig, samt att bli intervjuad i tv och tidningar någon gång då och då.
Det gäller ju att väcka ett intresse för sin person...
Skriva en bok eller en bra blogg är nog en möjlig början.
Samt kanske kontakta skolor i närheten och höra var de tar sina föreläsare ifrån när det gäller temadagar om tjej/kille/droger/självförtroende etc-då borde du komma rätt.
Mammut och Papput skrev 2009-04-02 19:14:44 följande:
Om man är nybörjare eller vill få extra marknadsföring så kan man vända sig till direktförmedlingar som t.ex. www.bokatalaren.se eftersom det är lättare att komma in där om man inte är känd.